شنبه 27 دی 1382

متن كامل گفتگوي ابطحي با الشرق الاوسط، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران در جهان
محمد ابطحي، معاون حقوقي و پارلماني رييس‌جمهور در گفت‌وگويي با روزنامه‌ي عربي زبان الشرق الاوسط ـ چاپ لندن ـ به سوالات خبرنگار اين روزنامه در خصوص روابط ايران و اعراب پاسخ داده است كه متن تنظيم شده‌ي آن پيش از اين از سوي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ارسال شد و آنچه در زير مي‌آيد، متن كامل اين مصاحبه است كه به صورت پرسش و پاسخ تنظيم شده است.

سوال:
دليل لغو سفر محمد خاتمـي، رييس جمهور ايران به امارات چيست؟

پاسخ:
سفر محمد خاتمي به امارات متحده‌ي عربي هم‌چنان به قوت خود باقي است و موضوع پروتكل الحاقي عامل به تاخير افتادن اين ديدار است.

سوال:
طي كنفرانسي كه در ابوظبي برگذار شد، شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير اطلاع‌رساني امارات پيشنهاد شركت ايران در اتحاديه عرب را مشروط كرد، آيا ايران با شرايط تعيين شده موافقت خواهد كرد؟

پاسخ:
به اعتقاد من ايران از همكاري با اين سازمان دور نشده است و از زمان بر سر كار آمدن محمد خاتمي سياست ما پيشرفت روابط و همكاري با كشورهاي عربي بوده است؛ نه ايجاد بحران. ما در ايران معتقديم كه راهي جز همكاري با برادرانمان در خليج فارس و نيز با جهان عرب و اسلام نداريم.

سوال:
برخي به درخواست ايران جهت پيوستن به اتحاديه عرب با اين ديد نگاه مي‌كنند كه ايران از اين اتحاديه مي‌خواهد به عنوان سكوي پرتابي به سوي خارج از منطقه استفاده كند؟

پاسخ:
ايران از اتحاديه‌ي عرب خواهان پيوستن تحت عنوان يك عضو نيست، بلكه خواهان پيوستن به عنوان يك عضو ناظر است. ما با اين درخواست درصدد اثبات حسن نيت خود براي همكاري با جهان عرب و پيشرفت روابطمان با اين كشورها در تمام زمينه‌ها بوده‌ايم.

سوال:
برخي به مساله‌ي جزاير سه‌گانه با اين ديد نگاه مي‌كنند كه اين موضوع مانع ايجاد تحولاتي در روابط ايران و امارات مي‌شود، نظرتان چيست؟

پاسخ:
به اعتقاد من مهمتر از اين مساله موضوع روابط ايران با امارات است كه اين روابط در سطح خوبي است و ما انعكاس منفي در روابط ايران و امارات نمي‌بينيم. من معتقدم اين دو كشور آن قدر از حكمت و عقلانيت برخوردار هستند كه مسايل خود را بدون دخالت‌هاي خارجي حل كنند. مساله‌ي جزاير سه گانه هيچ موانعي بر سر راه همكاري‌هاي ميان امارات و ايران به وجود نمي‌آورد.
ما پاسخ تمام بيانيه‌هاي سياسي نشست‌هاي عربي و خليج فارس را در زمينه‌ي جزاير سه گانه داده‌ايم و گفته‌ايم كه مسائل مطرح در اين بيانيه‌ها صحيح نيست، اما با اين وجود مي‌گويم كه اين امور بر روابط اقتصادي و سياسي امارات و ايران تاثير نمي‌گذارد.

سوال:
شما از برقراري ارتباط با جهان عربي سخن مي‌گويد. چگونه ممكن است با اين جهان تعامل و همكاري برقرار كنيد در حالي كه موضع ايران نسبت به آمريكا روشن است و چگونه با مصر مي‌خواهيد روابط خود را از سرگيرد؛ در حالي كه اين كشور روابط ديپلماتيك با اسراييل (رژيم صهيونيستي) دارد؟

پاسخ:
من معتقدم كه روابط سياسي ميان كشورها با ارزش‌هاي ديني تفاوت دارد؛ زيرا برخي از روابط سياسي به رغم وجود اختلاف در برخي ارزش‌ها هم‌چنان برقرار است؛ پس روابط به معناي توافق نظر در تمام زمينه‌ها نيست.

سوال:
آيا معادلات جديدي منجر به تحرك ايران براي برقراري روابط با مصر شده است يا اين كه فشارهايي كه از سوي آمريكا به منطقه وارد مي‌شود، ايران را به اين سو سوق داده است؟

پاسخ:
اين موضوع به خاطر شرايط سياسي نيست، زيرا هيچ كس نمي‌تواند منكر نقش مصر و اهميت اين كشور در منطقه و جهان اسلام شود؛ همان طوري كه كسي نمي‌تواند منكر نقش مهم و جايگاه ايران در منطقه شود.
دو كشور روابط تاريخي با يكديگر داشته‌اند؛ پس اگر با يكديگر همكاري كنند، اين همكاري به سود تمام جهان اسلام است.

سوال:
گفته شده است مصر براي برقراري روابط با ايران پيش شرط گذاشته است؟

پاسخ:
ما چنين چيزي نشنيده‌ايم و هيچ پيش شرطي در اين زمينه وجود ندارد و هر آن چه كه مصر در اين زمينه درخواست كرده است، اعطاي زمان كافي بوده؛ زيرا ما نبايد فراموش كنيم كه دو كشور به مدت 25 سال روابطي با يكديگر نداشتند.

سوال:
آيا اخبار منتشره مبني بر اين كه ايران در برابر تغيير نام خيابان “خالد اسلامبولي” از مصر خواسته است كه قبر شاه را از بين ببرد، صحت دارد؟

پاسخ:
همان طوري كه گفتم هيچ پيش شرطي وجود نداشته است، اما دو كشور درك مي‌كنند كه مطالبات دوجانبه چيست؛ بدون آن كه اين موضوع به عنوان پيش شرط محسوب ‌شود و اين به معناي وجود تفاهم ميان دو كشور است.

سوال:
آيا ايران از تقسيم و تجزيه‌ي عراق نگران است؟

پاسخ:
من معتقدم مردم عراق با ايده‌ي تقسيم و تجزيه‌ي عراق موافق نيستند و اين ايده نيز از سوي كشورهاي همسايه عراق پذيرفته نيست و بايد بگويم موضوعي كه همه روي آن توافق نظر دارند؛ عدم تجزيه‌ي عراق است.

سوال:
آيا در صورت محاكمه‌ي صدام ايران پرونده‌اي براي ارايه در دادگاه دارد؟

پاسخ:
ايران از هر كس ديگري در اين زمينه محق‌تر است؛ زيرا ضررهاي زيادي از جانب صدام و جنگي كه با ايران برافروخته است، به ما وارد شده و طبيعي است كه ما حق ارايه‌ي چنين پرونده‌اي را داشته باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3532

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل گفتگوي ابطحي با الشرق الاوسط، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016