پنجشنبه 10 اردیبهشت 1383

البرادعي: اعراب فرصت هاي بي شماري را براي خلع سلاح هسته اي اسراييل از دست دادند، مهر

محمد البرادعي مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت که اعراب فرصت هاي زيادي را براي خلع سلاح رژيم صهيونيستي از دست دادند.
به گزارش خبرگزاري " مهر" به نقل از خبرگزاري ها، محمد البرادعي تاکيد کرد پيدا شدن سلاح هاي کشتارجمعي در عراق با گذشت يک سال از اشغال اين کشور تعجب برانگيز نيست زيرا عمليات بازرسي پيش از جنگ نشان داد هيچ نوعي از اين سلاح ها درعراق وجود ندارد.
البرادعي که در دانشکده اقتصاد وعلوم سياسي دانشگاه قاهره سخن مي گفت، با اشاره به اقدام يکجانبه آمريکا در جنگ بر ضد عراق اظهار داشت: مي توان درسهاي فراواني از اوضاع فعلي عراق گرفت اول اينکه در نتيجه گيري شتاب نکرده و جنگ برضد هر کشوري تنها از طريق شوراي امنيت صورت گيرد نه به صورت تکروي و تصميم گيري يکجانبه .
البرادعي اعتراف کرد که وي و همکارانش در آژانس در معرض فشارهاي زيادي از سوي قدرت هاي بزرگ قرار دارند اما به اين فشارها عادت کرده اند اما هرگز در مقابل فشارها تسليم نخواهند شد.
وي نقش آژانس بين المللي انرژي اتمي را به "سگ نگهبان هسته اي" تشبيه کرد اما نه سگ ابله و ديوانه اي که برخي ها توصيف مي کنند.
وي به اين نکته اشاره کرد که نقش آژانس بين المللي انرژي اتمي مانند نقش پارلمان يک کشوراست که به قوانين خود مشروعيت مي دهند با اين تفاوت که قوانين ما ضمانت اجرايي ندارد، نقش ما تصحيح و پيشنهاد است اما هيچ ابزار اجرايي مانند سازمان ملل متحد نداريم .
البرادعي خاطر نشان کرد اگر قرار است کسي از عملکرد آژانس انتقاد کند بايد از کشورهاي عضو سرنش کند زيرا من ارتشي ندارم که تصميماتم را با آن اجرا و جامه عمل بپوشانم، ما نمي توانيم کشورها را تحت تعقيب قرار دهيم فقط مي توانيم در مورد عمليات فناوري تحقيق کنيم، نقش آژانس در جلوگيري از گسترش سلاح هاي هسته اي محدود است ما اختيار قانوني در بازرسي بدون موافقت يک کشور با حضور ما در آن کشورنداريم اما در نهايت ما مي توانيم به جامعه بين الملل براي يک جامعه ايمن و خالي از سلاح کشتار جمعي اميد بدهيم.
مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي تاکيد کرد اطمينان حاصل کردن از وجود سلاح هسته اي در يک کشور از طريق ماهواره ها يا داده هاي اطلاعاتي صورت نمي گيرد بلکه از طريق بازرسي انجام مي شود مانند آنچه در مورد عراق صورت گرفت براي تحقيق در مورد صحت ادعاهاي مربوط به سلاح هاي کشتار جمعي تنها از اين طريق (بازرسي) مي توان عمل کرد.
وي از وجود حدود 30 هزار کلاهک هسته اي در کشورهاي جهان که هنوز نابود نشده اند خبر داد و تاکيد کرد که روسيه و آمريکا بزرگترين زرادخانه هاي هسته اي جهان را در اختيار دارند و دو کشور توافق کرده اند که شمار کلاهک هاي هسته اي خود را تا سال 2012 ميلادي تا 1200 کلاهک کاهش دهند تا به 15 هزار عدد برسد، هند و پاکستان 45 کلاهک هسته اي دارند و اسراييل نيز 200 کلاهک هسته اي در اختيار دارد.
وي در مورد مناقشه اعراب و اسراييل تاکيد کرد: اعراب فرصت هاي فراواني براي مطالبه از اسراييل براي کنارگذاشتن سلاح هاي هسته اي اش از دست دادند ، هيچ متن صريحي در قرارداد صلح کمپ ديويد ميان مصر و اسراييل که صلح را مشروط به نابودي سلاح هسته اي اسراييل کرده باشد، وجود ندارد و همين مساله در مورد اردن تکرار شد و اين کشور نيز در قرارداد صلح با اسراييل هيچ اشاره اي به لزوم نابودي سلاح هاي هسته اي اسراييل نکرد.
مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: بايد گفتگوي راهبردي به موازات روند صلح براي خلع سلاح هسته اي اسراييل وجود داشته باشد صلح فقط به معناي زمين در مقابل صلح نيست و بررسي نکردن اين موضوع با اسراييل يک شکست و خسارت براي اعراب وامنيت منطقه اي است بيش از صد قطعنامه از شوراي امنيت در خصوص مناقشه اعراب و اسراييل صادر شده است ولي هيچ تحرکي قابل ذکري روي نداده است بايد يک گفتگوي جدي ميان اسراييل و کشورهاي عربي صورت گيرد تا يک نظام امن براي جلوگيري از سلاح هاي کلاسيک و هسته اي بوجود آيد زيرا سلاح هاي انبار شده به خرده آهن تبديل مي شود و اين از نظر اقتصادي زيان هنگفتي به شمار مي رود.
البرادعي گفت: بايد گفتگو از همين امروز شروع شود و اين مستلزم توازن در منافع است و مستلزم ديدگاه مشخص عربي است ، اين کافي نيست که ما طرح صلح داشته باشيم بلکه بايد اسراييل به نقطه اي برسد که بفهمد منافعش در صلح و کنار گذاشتن سلاح هايش است، نبايد اين موضوعات را با احساسات و عواطف بررسي کنيم بلکه بايد با عقلانيت با آن تعامل کنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين در حالي است که مقامات رژيم اسراييل ديروز اعلام کردند محمد البرادعي مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار است تابستان امسال به اسراييل سفر کند، قرار است اين سفر دوروزه 8 ژولاي(18 تير) انجام شود هر چند اين سفر سفري بي نتيجه از اين نظر که اسراييل هيچ توجهي به نگراني هاي جامعه بين الملل در خصوص زرادخانه مخوف هسته اي خود نمي کند.
البرادعي خواستار نابودي سلاح هاي هسته اي اسراييل شده است و در نشستي که ماه نوامبر گذشته(آبان 82) با سيلوان شالوم وزير امور خارجه اين رژيم داشت بر ضرورت امضاي NPT معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي امضا کرده و اجازه بازرسي از تاسيسات هسته اي خود را به بازرسان آژانس بدهد.
درخواست البرادعي از اسراييل در حالي است که آريل شارون نخست وزير اين رژيم در اظهاراتي وقيحانه اعلام کرد اسراييل برغم خواست جامعه بين الملل براي بازرسي از تاسيسات هسته اي اسراييل همچنان سکوت خواهد کرد.
به گفته وي سياست ابهامات برنامه هسته اي اسراييل امتحان خود را پس داده و همچنان اين سياست ادامه خواهد يافت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7021

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'البرادعي: اعراب فرصت هاي بي شماري را براي خلع سلاح هسته اي اسراييل از دست دادند، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016