سه شنبه 15 اردیبهشت 1383

خرازي در كنفرانس خبري بروكسل: ايران در روابط با اتحاديه‌ي‌ اروپا هيچ پيش شرطي را نمي‌پذيرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
وزير امور خارجه‌ي كشورمان امروز (سه‌شنبه) طي يك كنفرانس خبري در بروكسل اظهار داشت: موفقيت پروژه‌ي هسته‌يي ايران متعلق به همه‌ي طرف‌هاي اين ابتكار و شكست آن نيز شكست همه‌ي طرف‌ها است.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر سيد كمال خرازي وزير امور خارجه‌ي كشورمان كه در چارچوب دومين دور از سفر اروپايي‌اش به چند كشور اين قاره سفر كرده است، افزود: در سفر به بروكسل و گفت‌وگو و مذاكره با مقامات اتحاديه‌ي اروپايي، تحولات و پيشرفت‌هاي روابط ايران با آژانس و مباحث هسته‌يي مورد گفت‌وگو قرار گرفت و انتظارت خود را مطرح كرديم. ما معتقديم بايد با هم كار كنيم كه به نتيجه‌اي مثبت در شوراي حكام برسيم.
دكتر خرازي با اشاره به اينكه در خصوص اوضاع عراق، خاورميانه و همچنين رابطه‌ي دو جانبه با اتحاديه‌ي اروپايي مذاكره صورت گرفت، افزود: بيم آن مي‌رود كه سياست و روشي كه آمريكا در عراق در پيش گرفته، به برخورد تمدن‌ها بيانجامد. آمريكايي‌ها مدعي‌اند كه براي ترويج حقوق بشر و دمكراسي به عراق رفته‌اند و اقدامات آنها خلاف اين شعارها است.
دكتر خرازي با تاكيد بر اينكه انتقال قدرت به مردم عراق بايد در 30 ژوئن انجام پذيرد، افزود: اين زمانبندي بايد مورد توجه قرار گيرد و ايران در تحولات عراق براي حل مشكلات نقش مهمي ايفاء مي‌كند.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان، شرايط فلسطين را متشنج خواند و تصريح كرد: ريشه‌هاي اصلي بحران و گسترش نفرت و كينه در منطقه، سياست‌هاي آمريكا، عملكرد شارون و بي‌عدالتي گسترده در اين منطقه است.
دكتر خرازي با اشاره به مذاكرات خود با مقامات اتحاديه‌ي اروپايي گفت: ما به مقامات اتحاديه‌ي اروپايي گفتيم با تداوم اين روند و بي‌توجهي به ريشه‌هاي بحران، نمي‌توان به استقرار صلح پايدار اميدوار بود. اكنون كه اتحاديه‌ي اروپايي جشن گسترش اين اتحاديه را مي‌گيرد، بايد ابتكار عمل فشار به آمريكا براي تغيير سياستش در خاورميانه را به دست گيرد. اتحاديه‌ي اروپايي در خصوص حقوق بشر نيز بايد ابتكار عمل را به دست گيرد. آنچه كه سربازان آمريكايي در عراق انجام داده و مي‌دهند، تراژدي بزرگي است كه اتحاديه‌ي اروپايي نبايد از آن چشم بپوشد.
دكتر خرازي در پاسخ به سوالي در خصوص سفر اخير محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و همكاري ايران با بازرسان گفت: در اين سفر مذاكرات خوبي انجام شد و بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز به ايران سفر مي‌كنند و در سفرهاي قبلي نيز آنها مباحث طولاني با مقامات و كارشناسان ايراني داشته‌اند و اطلاعات به ايشان ارايه شد و به سوالات ديگر نيز پاسخ مي‌دهيم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوالي در خصوص روابط با اتحاديه‌ي اروپايي و انتشار اخباري مبني بر شروط اتحاديه‌ براي ارتقاء روابط با ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران به طور صريح اعلام كرده است كه در روابط خود با اتحاديه‌ي اروپايي هيچگونه پيش شرطي را نمي‌پذيرد. مقامات اتحاديه‌ي اروپايي در مذاكراتي كه انجام شد بر نقش مهم ايران تاكيد كردند و خواهان ايفاي نقش ايران هستند و اين واقعيتي است. اگر اتحاديه‌ي اروپايي علاقمند همكاري با ايران است، اين امر بايد دو جانبه باشد. ما صريحا گفته‌ايم كه در صدد اعمال فشار براي دستيابي به هرگونه توافق براي روابط با اتحاديه‌ي اروپايي نيستيم. دو طرف به هم احتياج دارند و هر طرف نيز منافع خود را دارد و هر گونه توافق در صورت دوجانبه بودن، نتيجه خواهد داشت و به اين ترتيب آماده‌ايم يك پيوند محكم كه جامع بوده و همكاريهاي اقتصادي و سياسي و منطقه‌يي و بين‌المللي را در برمي گيرد، با اتحاديه‌ي اروپايي برقرار كنيم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوالي در خصوص ديدگاه ايران نسبت به اجلاس چهارجانبه‌ي امروز در نيويورك گفت: ديروز در ملاقات با مقامات اتحاديه كه براي شركت در اين جلسه عازم بودند، اين بحث مطرح شد. جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه امروز نيازمند عمل و فعاليت اتحاديه هستيم تا فعالانه‌تر در مساله‌ي خاورميانه و براي حمايت از عدالت وارد عمل شود. مادامي كه آمريكا از شارون و اقدامات وي حمايت كامل مي‌كند، چنين اجلاسي نتيجه‌اي ندارد. تنها راه اين است كه حقوق كامل فلسطينيان در نظر گرفته شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر خرازي در پاسخ به سوالي درخصوص درخواست آمريكا براي ميانجيگري ايران در عراق گفت: چنين درخواستي مطرح نشده است. جمهوري اسلامي ايران نيز در صدد ميانجيگري نبوده است در واقع آنچه آمريكايي‌ها بيان كردند، اين بود كه به دنبال ايفاي نقش مثبت ايران در عراق هستند و اين به معناي اقدام ويژه يا ميانجيگري نبوده است. جمهوري اسلامي ايران از ابتدا تلاش خود را به كار گرفته تا اوضاع آرام شود و تماس‌هايي در عراق داشتيم. با مقتدي صدر نيز تماس‌هايي داشتيم كه اوضاع آرام شود و تا حدودي نيز موفقيت‌آميز بوده و متاسفانه تصميم‌ آمريكا براي دستگيري وي اين روند را به هم زد و اين اشتباه ديگري بود كه آمريكايي‌ها انجام دادند. اين موضوع بايد توسط عراقي ها و علماي عراقي حل شود. در حال حاضر هم با طرف‌هاي مختلف در تماس هستيم و به تلاش‌هاي خود براي حل مشكل عراق ادامه مي‌دهيم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوالي در خصوص آخرين وضعيت خانواده‌ي سلامي و وضعيت دو دختر اين خانواده گفت: دكتر سلامي، وكالت تام بلاعزل به خانم‌پور هاشمي داده است كه در مورد وضعيت فرزندانشان تصميم ‌بگيرند. امروز در تهران جلسه‌اي در همين ارتباط برگزار مي‌شود و بايد منتظر بود كه چه نتيجه‌اي خواهد داد تا براساس آن عمل شود. از نظر ما، مسير روشن است و تنظيم و دستيابي به اين مسير نتيجه‌ي همكاري نزديك ايران و بلژيك و خانواده‌ي سلامي است. اميدوارم نتيجه‌ي خوبي عايد شود و همه راضي باشند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7223

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خرازي در كنفرانس خبري بروكسل: ايران در روابط با اتحاديه‌ي‌ اروپا هيچ پيش شرطي را نمي‌پذيرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016