سه شنبه 15 اردیبهشت 1383

مجموعه‌ اخبار و گزارش‌هاي مربوط به سفر خرازي به كشورهاي اروپايي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران در جهان
درحاليكه كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان در دور دوم سفرهاي اروپايي‌اش در اروپا به سر مي‌برد، شبكه‌ي خبري بي.بي.سي نوشت: ايران تلاش دارد تا مذاكرات خود را در خصوص توافق تجارت آزاد با اتحاديه‌ي اروپا از سرگيرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شبكه‌ي خبري انگليسي افزود كه اين مقامات تاكيد كرده‌اند كه اگر ايران خواهان گسترش روابط تجاري خود با اتحاديه‌ي اروپا است، بايد در ارتقا سطح آنچه كه “دموكراسي در ايران“ خوانده شده، تلاش بيشتري كند.
شبكه‌ي خبري ياد شده هم‌چنين به نقل از مقامات اتحاديه‌ي اروپا ادامه داد كه ايران بايد نشان دهد كه اين كشور به دنبال دستيابي به سلاح‌هاي هسته‌يي نيست.
هم‌چنين گروه دريافت خبر ايسنا گزارش داد كه دكتر سيد كمال خرازي كه به منظور مذاكره و تبادل نظر با مقامات چند كشور اروپايي و همچنين مسوولين اتحاديه‌ي اروپايي امروز (سه‌شنبه) در اولين مرحله از سفر خود وارد بروكسل شده است، در ادامه‌ي ديدارها در بروكسل با نخست وزير بلژيك ديدار كرد.
دكتر خرازي و ”گي ورهوفشتاد“ نخست وزير بلژيك، در اين ملاقات درخصوص راههاي تقويت و بسط مناسبات تهران - بروكسل، تحولات عراق و همچنين پرونده‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران گفت‌وگو و تبادل نظر كردند.
نخست وزير بلژيك روند همكاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را مثبت دانست و تاكيد كرد كه اين پرونده بر مبناي اعتماد سازي در مسير حل و فصل پيش مي‌رود.
دكتر خرازي همچنين در اين ديدار اهداف برنامه‌ها و فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي كشورمان را تشريح كرد و با تاكيد بر عزم تهران براي همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: جمهوري اسلامي ايران مصمم به تداوم همكاري با آژانس است و شفافيت و تقويت اعتماد، دو محور مهم در اين روند مي‌باشد.
وي برداشتن گامهاي متقابل و پايبندي اروپا به تعهدات و عادي شدن روابط ايران با آژانس را به عنوان انتظارات منطقي تهران مورد تاكيد داد.
پايگاه اينترنتي “اوراسيا” نيز درباره‌ي سفر خرازي به اروپا گزارش كرد: مهمترين هدف كمال خرازي در سفر به كشورهاي اروپايي جلوگيري از پيوستن اتحاديه‌ي اروپا به آمريكا در اعمال فشار به ايران درخصوص برنامه‌هاي هسته‌يي اين كشور است.
به گزارش ايسنا، اين پايگاه اينترنتي اروپايي ادامه داد: ديپلماسي ايران در هفته‌هاي اخير خواستار اين بوده است كه به طريقي اتحاديه‌ي اروپا را در خصوص مساله‌ي هسته‌يي ايران از آمريكا جدا كند.
براساس اين گزارش، فقدان اتفاق نظر اروپا و آمريكا از ديد بسياري در تهران، مساله‌ي كليدي براي خارج نگه داشتن مساله‌ي هسته‌يي ايران از شوراي امنيت سازمان ملل است.
يك شبكه‌ي خبري انگليسي نيز نوشت: سخنگوي كميسيونر روابط خارجي اروپا گفت كه اتحاديه‌ي اروپا، انرژي و تلاش زيادي را معطوف برقراري روابط خوب با ايران كرده، زيرا اين اتحاديه معتقد است كه ايران شريك مهمي براي اروپاست.
اين شبكه‌ي خبري انگليسي با مخابره‌ي اين خبر به نقل از اما آدوين، سخنگوي كميسيونر روابط خارجي اروپا افزود كه اتحاديه‌ي اروپا همواره مايل بوده از رژيم دموكراتيك در ايران حمايت كند؛ البته رژيم دموكراتيك به سبك اسلامي و مدعي شد: اما هنگامي كه در انتخابات ماه فوريه‌ي مجلس، بسياري از اصلاح طلبان رد صلاحيت شدند، اتحاديه‌ي اروپا دچار نااميدي عميقي شد.
سخنگوي كميسر روابط خارجي اروپا افزود: ما گفت‌وگوهايي را با ايران درباره‌ي برخي مسايل مربوط به رعايت حقوق بشر كه موجب نگراني‌مان شده داشته‌ايم و شاهد برخي پيشرفت‌ها در اين زمينه از جانب ايران بوده‌ايم، مثلا ايران برخي گزارشگران ويژه‌ي حقوق بشر سازمان ملل را پذيرفته؛ اما اين طبيعي است كه ما مايليم كه شاهد پيشرفتهاي بيشتر و سريعتري در اين زمينه باشيم.
روزنامه‌ي اينديپندنت نيز با اشاره به سفر كمال خرازي به بروكسل و ديدار وي با مقامات اتحاديه‌ي اروپايي به آن چه كه ”شرط‌هاي اتحاديه‌ي اروپا براي از سرگيري مذاكرات تجاري با ايران“ خوانده، اشاره كرد و نوشت: خرازي در بروكسل از سابقه‌ي كشورش در راه‌اندازي نيروگاه‌هاي هسته‌يي دفاع كرده و اين سوال را عنوان كرده كه آيا اتحاديه‌ي اروپا بر بهبود روابطش با تهران جدي است؟
اين روزنامه‌ي انگليسي مدعي است: در مذاكرات روز گذشته ميان كمال خرازي با خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا و كريس پاتن، كميسيونر روابط خارجي اين اتحاديه، طرف اروپايي تاكيد كرد كه روابطش با ايران به شفافيت بيشتر مساله‌ي هسته‌يي ايران بستگي دارد.
اين روزنامه ادامه داد: خرازي از اتحاديه‌ي اروپا خواست تا نقش بيشتري را در فرآيند صلح خاورميانه دنبال كند؛ اما از آمريكا انتقاد كرده و گفت كه آنچه آمريكايي‌ها در عراق انجام مي‌دهند، مانند اقدامات بسيار بيرحمانه‌ي سربازان آمريكايي، تكان‌دهنده است.
از سوي ديگر، به گزارش ايسنا، روزنامه‌ي فايننشيال تايمز به نقل از مقامات بلندپايه‌ي اتحاديه‌ي اروپا ادعا كرد: حتي اگر ايران به تعهداتش در خصوص آشكارسازي برنامه‌هاي هسته‌يي‌اش عمل كرده باشد، اين كشور نبايد انتظار داشته باشد كه مذاكرات مهم تجاري‌اش با اين اتحاديه فورا از سر گرفته شود.
فايننشيال‌تايمز همچنين مدعي است: در اين ديدارها گفته شد اگر جمهوري اسلامي همكاري نكند، از سوي بزرگ‌ترين شريك تجاري خود به انزوا كشيده خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزنامه ادامه داد: انتظار مي‌رود يوشكا فيشر، وزير امور خارجه‌ي آلمان، فردا در ديدار با خرازي در برلين چنين خط مشي را تكرار كند.
به نوشته‌ي اين روزنامه، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، بررسي خود را در خصوص پايبندي ايران به تعهداتش در 14 ژوئن سال جاري اعلام خواهد كرد و به ادعاي اين روزنامه‌ي انگليسي، اروپايي‌ها در اين فاصله‌ي زماني سعي مي‌كنند تا آنجا كه مي‌توانند ايران را تحت فشار ديپلماتيك قرار دهند.
خبرگزاري فرانسه نيز در اين زمينه و به نقل از سولانا افزود كه ايران بايد از تلاشهاي اخضر ابراهيمي، نماينده‌ي ويژه‌ي سازمان ملل در امور عراق در رابطه با بحران عراق پشتيباني كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7224

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه‌ اخبار و گزارش‌هاي مربوط به سفر خرازي به كشورهاي اروپايي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016