سه شنبه 19 خرداد 1383

سفيرروسيه درپاسخ به ايسنا: بازگرداني سوخت هسته‌يي ايران به روسيه هيچ ربطي به آمريكاندارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران
مارياسف گفت: همكاري ما در زمينه‌ي نيروگاه بوشهر شفاف‌ترين پروژه در همكاري‌هاست و اين همكاري در حال حاضر در زمينه‌هاي فن‌آوري صلح‌آميز اتمي است، شكي نيست كه ما اين همكاري را شفاف مي‌دانيم و تا پايان به صورت موفقيت‌آميز به آن ادامه مي‌دهيم.
به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، الكساندر مارياسف، سفير روسيه در جمهوري اسلامي ايران در نشستي كه با حضور خبرنگار ايسنا و خبرنگار واحد مركزي خبر به مناسبت روز ملي روسيه در محل سفارت روسيه در تهران برگزار شده بود در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص بررسي پرونده‌ي هسته‌يي ايران در 14 ژوئن گفت: ما به عنوان دوست ايران هميشه به اين كشور توصيه كرده‌ايم، مسايل‌اش را با آژانس به‌طور شفاف مطرح كند و خوشبختانه اين طور است.
وي ابراز عقيده كرد: ايران امروز نسبت به گذشته خيلي شفاف‌تر همكاري مي‌كند و به تمام سوالاتي كه از طرف آژانس مطرح بوده از طريق گزارش اخير پاسخ داده است.
سفير روسيه در تهران افزود: ما از اين خط و مشي ايران در همكاري فعال با آژانس، از امضاي پروتكل الحاقي و از توقف داوطلبانه غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران استقبال مي‌كنيم، اين‌ها همان گام‌هاي عالي است كه به سمت برطرف كردن موانع پرونده ايران حركت مي‌كند.
مارياسف خاطرنشان كرد: اميدواريم اين گام‌ها به غيرسياسي كردن برنامه هسته‌يي ايران كمك كند و شرايط بهتري را در روابط ميان ايران و روسيه ايجاد نمايد.
سفير روسيه در تهران در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه رايزني‌هاي ميان آمريكا و روسيه در‌باره‌ي مسايل هسته‌يي ايران بر چه مبنايي است و چه اثري در همكاري‌هاي هسته‌يي تهران و مسكو خواهد داشت؟ گفت: هر زمان كه نمايندگان آمريكا به مسكو سفر مي‌كنند، در زمينه‌هاي مختلف از مقامات روسي سوال‌هايي مي‌پرسند. آنها مي‌پرسند، آيا شما از برنامه‌هاي هسته‌يي ايران نمي‌ترسيد؟ آيا برنامه‌هاي هسته‌يي ايران ادامه خواهد داشت؟ و ما در پاسخ مي‌گوييم كه همكاري ما با ايران كاملا شفاف و تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و اين سازمان بين‌المللي مشكلي با اين همكاري‌ها ندارد چرا كه هيچ عدولي از ما سر نزده است.
سفير ايران در روسيه در پاسخ به اين سوال كه آيا پرونده‌ي ايران در 14 ژوئن بسته خواهد شد؟ گفت: اعضاي شوراي حكام در حال حاضر در حال تبادل‌نظر هستند. به عقيده‌ي ما در گزارش اخير محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مشكلات زيادي وجود ندارد و ايران به تمام مسايلي كه مطرح شده‌ بود، جواب داده است، بر همين اساس عدول، تناقض و نقص در برنامه‌هاي ايران نمي‌بينيم.
مارياسف با بيان اين كه البته سوالاتي در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران باقي مانده است، ادامه داد: پاسخ به اين سوالات منوط به كار فني و تكنيكي است كه ايران اعلام كرده حاضر است به آنها جواب دهد. به نظر من اساس همكاري ايران و آژانس و ارايه‌ي گزارش كامل 1000 صفحه‌اي از سوي ايران شايد راهي فراهم كند كه در محيطي دور از مسايل سياسي و در چارچوب فني، پرونده‌ي ايران بررسي شود.
وي تاكيد كرد: بايد در آينده نزديك با همكاري بيشتر ايران پرونده هسته‌يي ايران بسته شود.
سفير روسيه در تهران در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران در خصوص همكاري ايران و روسيه براي انتقال سوخت مصرف شده‌ي هسته‌يي نيروگاه بوشهر به روسيه گفت: اين موضوع بسيار ساده‌اي است و ما مشكلي نداريم، يك سال پيش توافق شد كه اين سوخت طبق مقررات بين‌المللي و قانون صادرات روسيه از ايران به روسيه برگردانده شود، مسايل موجود فني و مالي است و مربوط به پرداخت مبلغ بازگرداندن اين سوخت از ايران به روسيه مي‌باشد.
وي افزود: در حال حاضر مشغول مذاكره هستيم، اميدواريم اين بحث فني در آينده نزديك حل شود.
مارياسف در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص تاريخ سفر الكساندر روميانتسف، رييس سازمان انرژي اتمي روسيه به ايران و محور مذاكراتش گفت: بايد به قرارداد 1999 ضميمه‌اي در خصوص احداث نيروگاه بوشهر و برگرداندن مواد سوختي اضافه كنيم، در حال حاضر اين ضميمه فرمول‌بندي شده و توافق هم در زمينه آن صورت گرفته، ولي موضوع مالي نهايي شدن آن را به تاخير مي‌اندازد. زماني كه مذاكرات دراين مورد انجام شد موقعي است كه روميانتسف به ايران سفر خواهد كرد.
سفير روسيه در تهران در پاسخ خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران مبني بر اينكه رايزني ميان آمريكا و روسيه در خصوص انتقال سوخت مصرف شده هسته‌يي ايران به روسيه به چه دليل انجام مي‌گيرد؟ گفت: موضوع بازگرداني سوخت هسته‌يي مصرف شده از ايران، مساله‌اي دو طرفه‌ است، ما با ايران در زمينه بوشهر همكاري مي‌كنيم و اين موضوع به آمريكا هيچ ربطي ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه بهره‌برداري از نيروگاه بوشهر چه زماني آغاز مي‌شود؟ گفت: چون اين پروژه بسيار پيچيده است، مشكلاتي را به همراه دارد. به دليل اين كه ايران مي‌خواست از زيربنايي كه در گذشته به وسيله آلمان‌ها ساخته بود، استفاده كند، كار ما سخت‌تر شد و ما مجبور بوديم كارمان را از نو شروع كنيم و در حال حاضر هم همه موضوعات فني حل شده و طبق برنامه‌ي هماهنگ بين ايران و روسيه متخصصان انرژي اتمي روسيه اعلام كردند كه اواخر سال 2005 شروع كار فني نيروگاه بوشهر بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اين كه با توجه به ديدار وي با حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كه در آن از توسعه‌ي همكاري‌هاي هسته‌يي ايران و روسيه صحبت شده بود، پروژه‌هاي آتي ميان دو كشور چيست؟ گفت: به طور مختصر مي‌توان گفت بحثي نبوده، ولي در صورتي كه نيروگاه بوشهر يك را تمام كنيم محيط خوبي براي احداث نيروگاه‌هاي ديگر وجود خواهد داشت كه ما در اين زمينه با ايران به مذاكره ادامه مي‌دهيم.
مارياسف در ادامه تاكيد كرد: حاضريم نيروگاه دوم و سوم بوشهر را تاسيس كنيم، چون در پروژه‌ي ما براي فهرست بوشهر دو نيروگاه پيش‌بيني شده بود و مشكلي براي ادامه اين كار وجود ندارد.
سفير روسيه در تهران درباره‌ي سفر ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه به ايران در پاسخ به ايسنا گفت: قرار است وي در اواخر سال جاري به ايران سفر كند، شايد او در آستانه اجلاس سران، چند روز پيش از تشكيل اجلاس سران كشورهاي ساحلي خزر به ايران بيايد و ديدارهاي جداگانه‌اي با مقامات ايراني داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران، الكساندر مارياسف، سفير روسيه در جمهوري اسلامي ايران در ادامه‌ي نشستي كه با حضور خبرنگار ايسنا و خبرنگار واحد مركزي خبر به مناسبت روز ملي روسيه در محل سفارت روسيه در تهران برگزار شده بود، در پاسخ به سوال ايسنا درباره‌ي اختلاف و توافق مواضع ايران و روسيه در خصوص خزر گفت: موضوع رژيم حقوقي خزر بسيار پيچيده است و به نظر مي‌رسد چون نقطه‌نظرهاي كشورهاي ساحلي درياي خزر در خصوص فعاليت‌هاي اقتصادي و مقررات داخلي آنها در رابطه با خزر متفاوت است، نياز به زمان بيشتري داريم.
وي ادامه داد: بايد متخصصين ما در محيطي آرام و دور از تشنج تبليغاتي با يكديگر مشورت كنند و اين موضوع را حل و فصل نمايند، در واقع اين كار نياز به زمان دارد.
مارياسف افزود: يكي از مباحث مهم در درياي خزر استفاده از بستر آب‌هاست و چون ايران و روسيه از قراردادهاي 1921 و 1940 پشتيباني مي‌كنند، متاسفانه در اين دو قرارداد هيچ نامي از طرز استفاده از منابع طبيعي درياي خزر برده نشده، به اين جهت بايد اين موضوع را از نو مطرح كنيم چرا كه مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد.
سفير روسيه در ايران با اشاره به اينكه تاكنون 12 جلسه درسطح معاونان وزراي امور خارجه‌ي كشورهاي ساحلي خزر تشكيل شده و جلسه بعدي فردا در آستانه تشكيل مي‌شود، گفت: در زمينه خزر و حل مسايل آن پيشرفت خوبي بوده ‌و بايد اين مساله را با در نظر گرفتن نظرات تمام كشورهاي ساحلي حل و فصل كرد.
وي ادامه داد: اميدواريم در جلسه‌ي آتي سران كشورهاي ساحلي درياي خزر كه در تهران برگزار مي‌شود، بتوانيم اين موضوع را حل و فصل نماييم. موضوعاتي چون محيط زيست و كشتيراني را بايد به عنوان موضوعات اصلي در اولويت قرار دهيم.
مارياسف در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا درباره‌ي اظهارات ويكتور كاليوژني، نماينده‌ي ويژه‌ي روسيه در امور خزر كه گفته بود سند مشترك پنج جانبه‌اي در تهران در خصوص تعيين رژيم حقوقي خزر امضا مي‌شود، در اين باره كه آيا اين سند مورد توافق پنج كشور است؟ گفت: حدس مي‌زنم كه يك مدرك نهايي با نظر همه كشورها امضا شود. بايد مسايل مربوط به امور منطقه‌يي و نظرات همه كشورها منعكس شود. مسايل زيادي وجود دارد كه مي‌توان در تهران بر سر آن‌ها توافق كرد. شايد اين نشست در تهران به تعيين رژيم حقوقي منجر نشود، اما مي‌تواند يك نظر نهايي را ارايه كند.
مارياسف در خصوص حضور آمريكا در منطقه قفقاز به ايسنا گفت: ما مخالف مداخله‌ي كشورهاي خارج از منطقه در درياي خزر هستيم، ما مي‌توانيم بدون كمك، مساعدت و مداخله كشورهاي ديگر خارج از اين منطقه، تمام مسايل را حل كنيم.
وي ادامه داد: همكاري آذربايجان با آمريكا و شايد ديگر كشورها با آمريكا وجود دارد و همكاري‌هاي دو جانبه است. ما نمي‌توانيم جلوي روابط آنها را با آمريكا بگيريم اما مسايلي كه به همه مربوط است را حل و فصل مي‌كنيم.
وي هم‌چنين در خصوص قطعنامه‌ي پيشنهادي آمريكا و انگليس درباره‌ي عراق گفت: ما از ابتدا خواسته‌ايم در عراق دولتي قانونمند و داراي صلاحيت كامل روي كار آيد و قطعنامه‌ي شوراي امنيت سازمان ملل در اين خصوص بايد تمام مسايل مربوط به عراق را حل و فصل كند.
مارياسف افزود: بايد در عراق در محيطي آزاد و با در نظر گرفتن منافع تمام گروه‌ها و نقطه‌نظرات تمام آنها دولتي معتبر براي خود عراقي‌ها ايجاد شود كه بعدا در اين كشور مشكلي پيش نيايد.
سفير ايران در روسيه افزود: ما طرفدار دولتي در عراق هستيم كه مورد تاييد همسايگان عراق باشد. چرا كه روابط عراق بايد با همسايگانش خوب باشد، در قطعنامه‌هاي مربوط به عراق بايد همه مسايل ذكر شود و اختيارات هر چه بيشتر را به خود عراقي‌ها بدهند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8709

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفيرروسيه درپاسخ به ايسنا: بازگرداني سوخت هسته‌يي ايران به روسيه هيچ ربطي به آمريكاندارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016