دوشنبه 2 آذر 1383

سيلوان شالوم وزير امور خارجه‌ اسراييل: اسراييل تمام تلاشش را براي برگزاري انتخابات فلسطين انجام مي‌دهد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
سيلوان شالوم طي كنفرانس خبري مشترك با كالين پاول اعلام كرد: اسراييل تمام تلاش‌هاي خود را براي تضمين برگزاري انتخابات فلسطين انجام خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبكه‌ي تلويزيوني الجزيره، سيلوان شالوم وزير امور خارجه‌ي اسراييل، در پاسخ به سوالي مبني بر امكان برقراري آتش بس در وضعيت فعلي اظهار داشت: در حال حاضر زمان سخن گفتن از آتش بس نيست، بلكه ما در انتظار اقداماتي هستيم كه تشكيلات جديد خودگردان به آن دست خواهد زد.
شالوم تصريح كرد: در ديدار مشترك با كالين پاول، وزير امور خارجه‌ي آمريكا، درباره‌ي اهميت انجام اقدامات مثبت و تاثير گذار بر روند صلح گفت‌وگو گرديم كه اين گفت‌وگوها بر ضرورت متوقف شدن عمليات تروريستي و تبليغات تحريك پذير فلسطينيان نسبت به اسراييل تاكيد داشت.
شالوم تصريح كرد: پاول ضمن تاييد اين مطلب كه براي پيشبرد عمليات صلح متوقف شدن عمليات از سوي فلسطينيان ضروري است، به ما قول داده است كه در حاشيه‌ي نشست كنفرانس بين‌المللي عراق درباره‌ي فعال ساختن مفاد نقشه‌ي راه با كميته‌ي چهار جانبه گفت‌وگو كند.
شالوم گفت: به هر حال براي به اجرا گذاشتن مفاد اين طرح، فلسطينيان بايد به تمام تعهدات خود ملزم باشند.
وزير امور خارجه‌ي اسراييل هم چنين درباره‌ي شركت فلسطينيان بيت‌المقدس شرقي در انتخابات تعيين رييس جديد تشكيلات خودگردان تصريح كرد: قبل از هر چيز ما بايد تسلط و حاكميت اسراييل بر اين منطقه را تامين كنيم و از سوي ديگر همانطوري كه مي‌دانيد ساكنان اين منطقه در انتخابات سابق فلسطين نيز شركت نكرده‌اند و به واسطه‌ي پست الكترونيكي آراي خود را به صندوقها ريختند.
شالوم گفت: ما اين موضوع را به پاول منتقل كرده‌ايم و با توجه به اصرار وي بر شركت اهالي اين منطقه، اسراييل در حال حاضر به دنبال راه‌حلي براي اين مشكل است.
وي همچنين با تكرار ادعاهايش در اين خصوص كه ايران و سوريه از حزب الله لبنان حمايت مي‌كنند، مدعي شد: حزب‌الله جاي ياسر عرفات را گرفته است.
شالوم هم چنين با اشاره به موضوع پرونده‌ي هسته‌يي ايران در ادعايي واهي گفت: فعاليت هسته‌يي ايران يك امر خطرناك است. جامعه‌ي بين‌المللي بايد مانع چنين فعاليت‌هايي شود.
از سوي ديگر، پاول نيز در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره‌ي اينكه آيا آمريكا براي برقراري آتش بس ميان فلسطينيان و اسراييليها ميانجيگري خواهد كرد، گفت: پيش از هر چيز ما معتقديم كه موضوع عمليات تروريستي و نيز تحريكات موجود بايد متوقف شوند و به اعتقاد ما در صورت توقف اين امور و برگزاري انتخابات فلسطين، خود به خود زمينه‌ي لازم جهت برقراري آتش بس فراهم خواهد آمد.
پاول درباره‌ي سوال ديگر مربوط به مروان برغوثي و ميانجيگري آمريكا براي آزاد سازي وي تصريح كرد: اين يك موضوع داخلي و مربوط به اسراييل است و تل‌آويو بايد پاسخگوي اين سوال باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شالوم نيز در ادامه در پاسخ به اين سوال گفت: برغوثي از سوي دستگاه قضايي اسراييل به حبس محكوم شده است و او مسوول خون بسياري از اسراييلي‌ها است كه بايد تاوان اين خونها را بدهد و دوره‌ي محكوميت خود را در زندانهاي اسراييل به سر برد.
وزير امور خارجه‌ي آمريكا هم چنين در اين كنفرانس خبري گفت: خاورميانه نيازمند صلح و ثبات است و جورج بوش، رييس جمهور آمريكا نسبت به برقراري اين صلح و ثبات و عملي كردن تمام مفاد نقشه‌ي راه متعهد و ملزم است.
وي تاكيد كرد: براي برقراري صلح و ثبات در منطقه، متوقف شدن انواع فعاليتها و عمليات ضروري است.
پاول افزود: در ديدار با آريل شارون، نخست وزير اسراييل و شالوم درباره‌ي ضرورت شركت ساكنان فلسطيني بيت‌المقدس شرقي تاكيد كرديم و از تل‌آويو خواستيم كه جهت تسهيل برگزاري انتخابات فلسطيني تمام اقدامات لازم را انجام دهد.
وزير امور خارجه‌ي آمريكا در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا از استعفاي خود و جايگزين شدن كونداليزا رايس، مشاور امنيتي بوش بجاي خود ناراضي و ناخشنود است، گفت: پيش از هر چيز استعفاي من از پيش با بوش به بررسي و گفت‌وگو گذاشته شد و معرفي سريع رايس جهت جايگزين شدن در پست وزارت خارجه‌، به دليل آن انجام گرفت كه در مرحله‌ي استعفاي من مشكلات يا بحرانهايي در آمريكا صورت گيرد.
پاول گفت: رايس در زمينه‌ي سياست‌هاي خارجي و داخلي آمريكا شخص با تجربه‌يي است و من معتقدم در دوره‌ي وزارت خارجه‌ي خود اقدامات و تجربه‌هاي مثبتي را از خود ارايه خواهد داد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14734

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيلوان شالوم وزير امور خارجه‌ اسراييل: اسراييل تمام تلاشش را براي برگزاري انتخابات فلسطين انجام مي‌دهد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016