جمعه 25 دی 1383

گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا درباره‌ي دورنماي نظام جهاني تا سال 2020، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - گزارش و تحليل
در گزارش اخير ارايه شده از سوي شوراي اطلاعات ملي آمريكا آمده است، طي 15 سال آينده گروه‌هاي افراطي در سراسر جهان كه به دنبال به كارگيري عناصر جديدي براي انجام حملات تروريستي خود خواهند بود، جايگزين شبكه‌ي تروريستي القاعده خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، هم‌چنين در اين گزارش عنوان شده است كه بحران حال حاضر در عراق اين فرصت را فراهم خواهد آورد تا عناصر تروريستي جديدي از نوع شبه نظامي براي انجام حملات تروريستي به كار گرفته شوند و به اين ترتيب به تدريج در سراسر جهان پخش شده و آرام آرام جايگزين شبكه‌ تروريستي القاعده شوند.
در ادامه‌ي اين گزارش كه تحت عنوان «ترسيم آينده‌ي جهان» مي‌باشد، آمده است: ما پيش بيني مي‌كنيم كه تا سال 2020 ميلادي عناصر گروه‌هاي افراطي خلاق و هوشمند و در عين حال غير متمركزتر جايگزين شبكه‌ي تروريستي القاعده خواهند شد.
اين گزارش هم چنين به اين نكته اشاره دارد كه در ميان ديگر مناطق كه گروه‌هاي افراطي قابليت گسترش و پخش شدن را دارند، بروز بحران عراق و ديگر بحرانها و مناقشات احتمالي در آينده موجب آن خواهد شد تا زمينه جهت به كار گرفته شدن عناصر تروريستي، آموزش‌هاي گوناگون از جمله آموزش‌هاي فني و مهارت‌هاي زباني براي انجام كلاس‌هاي جديدي از حملات تروريستي فراهم شود.
در بخش ديگري از اين گزارش چنين آمده است: در حالي كه شبه نظاميان هنوز صرفا به استفاده از سلاح‌هاي رايج اقدام مي‌كنند، نگران كننده‌ترين مساله‌يي كه ذهن ما را به خود مشغول كرده اين است كه اين گروههاي تروريستي ممكن است به تسليحات بيولوژيكي و هسته‌يي دست يابند كه استفاده از هر دوي اين موارد مي‌تواند به وقوع كشتارهاي جمعي منجر شود.
گزارش طبقه‌بندي نشده و غير محرمانه‌ي ياد شده كه با مشورت بيش از 1000 كارشناس از پنج قاره‌ي جهان تهيه شده است، چگونگي شكل‌گيري نظام جهاني طي 15 سال آتي را مورد بررسي قرار داده و در عين حال به منظور كمك به شوراي اطلاعات ملي آمريكا و هم‌چنين مهيا شدن سياستمداران به منظور مواجه با اين گونه چالش‌ها ارايه شده است.
در همين حال بخش ديگري از اين گزارش به موارد ديگري هم‌چون جهاني شدن اشاره مي‌كند و در اين خصوص نگاه ويژه‌يي به چين و هند و افزايش اهميت اقتصادي و سياسي اين كشورها در سراسر جهان دارد.
گزارش ياد شده هم‌چنين تاثير كلي جهاني شدن بر كشورهاي جهان و مسايل ديگري هم‌چون وضعيت زنان، مسايل بيوتكنولوژي، تسليحات كشتار جمعي، تغييرات جوي جهان و انستيتوهاي بين‌المللي تا سال 2020 را مورد بررسي قرار داده است.
در همين حال ديويد گوردون، معاون رييس شوراي اطلاعات ملي آمريكا كه در مقر اصلي سازمان اطلاعات جاسوسي اين كشور (سيا) و خطاب به خبرنگاران سخن مي‌گفت، جهاني شدن را هم‌چون عاملي كه ديگر گرايش‌ها و مسايل را طي 15 سال آينده تحت شعاع قرار داده و شكل مي‌دهد، توصيف كرد.
از سوي ديگر در حالي كه فرآيند جهاني شدن طي سالهاي 2000 تا 2020 ميلادي كمك خواهد كرد تا اقتصاد جهاني تا 80 درصد رشد يابد، تهيه كننگان گزارش ياد شده به شكاف موجود سياسي ثروتمندان و فقيران اشاره كرده و به اين نكته تاكيد كرده‌اند كه اين شكاف در حال گسترش مي‌باشد.
ديويد گوردون نيز در ادامه‌ي اظهاراتش گفت كه اين كشورها بايد قادر باشند تا خود را با پيشرفت‌هاي فني جهان هماهنگ كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: مزاياي جهاني شدن، امري سراسري نخواهد بود و در عين حال تاثيرش نيز همواره بي‌خطر نخواهد بود.
وي حتي مدعي شد كه بخش اعظمي از كشورهاي جهان از جمله كشورهاي مسلمان، احتمالا از اين فرآيند (جهاني شدن) جا خواهند ماند.
گوردون در ادامه افزود: در كشورهايي كه دولتهاي ناتوان، اقتصادهاي ضعيف، تندروي‌ها و عقايد افراطي در يك جا جمع مي‌شوند، ظرفيت‌ مناسب جهت خلق طوفان‌هاي شديد جهت راه‌اندازي مناقشات داخلي و حتي حملات تروريستي بين‌المللي وجود دارد.
گزارش ياد شده، چهار سناريوي مختلف درباره‌ي آينده‌ي جهان طي 15 سال آينده ترسيم كرده و هشدار داده است كه اين سناريوها پيش گويي نبوده و حتي بر اين نكته تاكيد كرده است كه امكان وجود ديگر سناريوها نيز وجود دارد.
بر اين اساس سناريوي نخست اين گزارش، تحت عنوان Davos World، پيامدهاي رشد سريع اقتصادي جهاني كه به موجب آن چهره‌ي نه چندان غربي جهاني شدن را به همراه خواهد داشت را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.
سناريوي دوم نيز كه Pax Americana ناميده شده است، چگونگي ادامه‌ي حيات هژموني آمريكا را مورد نقد و بررسي قرار مي‌دهد.
هم چنين سناريوي سوم درخصوص آينده‌ي جهان طي 15 سال آينده دراين گزارش، New Caliphata نام گرفته كه تاثير جنبش‌هاي ايدئولوژيكي قدرتمند جهاني كه سرشار از ويژگيها و مشخصات نظرات افراطي مي‌باشد را مورد بررسي قرار داده است.
آخرين سناريو هم چرخه‌ي ترس Cycle of Fear نام دارد كه تهديد جدي توليد و گسترش و توليدات هسته‌يي در سراسر جهان و اقدامات امنيتي لازم جهت كنترل آن را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16931

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش شوراي اطلاعات ملي آمريكا درباره‌ي دورنماي نظام جهاني تا سال 2020، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016