سه شنبه 10 آذر 1383

تحليل هفته نامه اکونوميست از ترميم کابينه بوش؛ رامسفلد بايد از كابينه بوش بركنار شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

مهم‌‏ترين و سريع‌‏ترين تغييري كه بايد در كابينه رئيس جمهور آمريكا رخ دهد، بركناري "دونالد رامسفلد"، وزير دفاع، است.

به گزارش سرويس بين‌‏الملل ايلنا، "كالين پاول"، صلح طلب‌‏ترين عضو كابينه "جورج بوش"، رئيس جمهور آمريكا، از دولت وي كناره گيري كرد.
"كالين پاول"، وزير امورخارجه دولت "بوش"، استعفا كرد و "كاندوليزا رايس" كه تاكنون مشاور امنيت ملي "جورج بوش" بود، جانشين وي شد. بسياري از تحليل گران مسايل سياسي در اروپا، از آنجايي كه "پاول" جهان‌‏گراترين عضو كابينه "بوش" بوده و "رايس" وفادارترين عضو كابينه به آرمان‌‏هاي وي، انتخاب "رايس" به جاي "پاول" را، گرايش "بوش" به جناح راست دانسته‌‏اند. اما چنين تصوري درست نيست.
تصور اروپاييان بر اين است كه "پاول" يك عضو جهان‌‏گرا در كابينه بوش بوده و وي در تمامي نبردهاي خود در درون دولت "بوش" با شكست مواجه شده‌‏است. هيچ‌‏كدام از اين تصورات درست نيست. گرچه "پاول" با بسياري از سياست‌‏هاي جنجال برانگيز دولت "بوش" مخالف بوده اما وي هم در پايان كار نظرات خود را در خصوص جنگ عراق هم‌‏سوي نظرات "جورج بوش" كرده‌‏است.
وي قطعا يك عضو ميانه رو و چند جانبه گرا در دولت بوش بود اما بسياري از درگيري‌‏هاي وي با "دونالد رامسفلد"، وزير دفاع آمريكا، ناشي از تفاوت‌‏هاي ايدئولوژيك ميان آن دو نبود و تنها ناشي از اختلاف نظرهاي هميشگي ميان وزارت دفاع آمريكا و وزارت امورخارجه اين كشور بوده‌‏است.
"كالين پاول" در دوران تصدي وزارت امورخارجه آمريكا، موفقيت‌‏هاي چنداني به دست نياورد و رونق چنداني در اوضاع اين وزارتخانه ايجاد نكرد. وي چهار سال پيش يكي از وزراي كارآمد دولت "بوش" محسوب مي‌‏شد اما به نظر مي‌‏رسد، وي دل خوشي چنداني از مقام خود نداشته است. شايد به همين دليل بود كه سفرهاي خارجي چنداني در دوران خدمت خود در وزارت خارجه آمريكا ‌‏انجام نداده‌‏است. اما وي بسياري از وظايفي را كه برعهده گرفته بود با موفقيت به انجام رسانده‌‏است. از جمله اين وظايف احياي روابط آمريكا با چين و مطرح كردن مساله جنگ عراق در سازمان ملل است.

اما در مورد "كاندوليزا رايس" چه مي‌‏توان گفت؟ وي يك مزيت عالي نسبت به كالين پاول دارد: وي اختلاف نظر چنداني با "جورج بوش" نخواهد داشت و بنابراين از اين پس موضعگيري‌‏هاي دوگانه دولت آمريكا در خصوص مسايل مختلف بين‌‏المللي بروز نخواهد كرد. انتخاب "استفان هادلي"، معاون "رايس" و يكي ديگر از وفاداران "بوش"، به عنوان جانشين "رايس" در شوراي امنيت ملي آمريكا نيز تاثير چشمگيري در يكنواخت كردن ساختار دولت آمريكا خواهد داشت. اما دو مساله هم‌‏چنان بصورت ناشناخته باقي مانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مساله اول مربوط به شخصيت مرموز "كاندوليزا رايس" است. وي نيز همانند خود "بوش" در چهار سال گذشته ميان دو گروه مختلف دولت آمريكا سرگردان بوده است. وي موافق سياست "بوش" در خصوص گسترش دموكراسي در خاورميانه است. اما هم‌‏چنان معتقد است، وجهه آمريكا در اروپا و جهان غرب بايد بهبود پيدا كند. به نظر، چنين مشخصاتي از "رايس" يك وزير امورخارجه توانا براي دولت "بوش" خواهد ساخت. اما آنچه مسلم است اين است كه دستيابي به اين اهداف نياز به خشونتي كمتر از آن دارد كه "رايس" در سمت مشاور امنيت ملي "بوش" به كار گرفته بود.

مساله ناشناخته ديگر، ساير تغييرات در كابينه "جورج بوش" است. يكي از مناصبي كه هنوز كسي براي آن انتخاب نشده, معاونت وزارت امورخارجه آمريكاست. اما مهم‌‏ترين و سريع‌‏ترين تغييري كه بايد در كابينه "بوش" انجام شود، بركناري "دونالد رامسفلد" است. اين امر ارتباط چنداني با ايدئولوژي خاص "رامسفلد" ندارد. شايد "كالين پاول" چهره رسمي دولت آمريكا در خارج از اين كشور بوده اما فجايعي هم‌‏چون زندان ابوغريب، زندان گوانتانامو و سوء‌‏مديريت در اشغال عراق كه به وجهه آمريكا در سطح بين‌‏المللي لطمه زده، همه اموري بوده كه در حوزه قدرت "رامسفلد" روي داده است. "جورج بوش"، "كاندوليزا رايس" و آمريكا بايد همه چيز را از نو آغاز كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15049

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل هفته نامه اکونوميست از ترميم کابينه بوش؛ رامسفلد بايد از كابينه بوش بركنار شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016