شنبه 10 بهمن 1383

انتخابات پارلمانى عراق، صداي آلمان

فهرست نامزدهاى انتخابات پارلمانى عراق


قرار است فردا يكشنبه سى ام ژانويه انتخابات پارلمانى عراق در اين كشور برگزار شود. طى انتخابات نامبرده نمايندگان مجلس ملى اين كشور و نيز شوراهاى ۱۸ استان انتخاب مى شوند. مسئله مزبور تفسيرهاى اصلى روزنامه هاى آلمانى را به خود اختصاص داد.

روزنامه آلمانى «Frankfurter Rundschau» در مقاله اى در شماره امروز خود مى نويسد:

جامعه عراق بر اثر سال ها تحمل يوغ ديكتاتورى بعثيان، جنگ هاى صدام حسين، تحريم هاى سازمان ملل متحد و سرانجام اشغال توسط امريكا و هم پيمانانش تخريب شده زخم هاى ماندگار و جبران ناپذيرى برداشته است. بازسازى اين جامعه ويران كار سهل و ساده اى نيست. با وجود اين بايد اين خانه ويران را دوباره ساخت. به نظر ميرسد كه انتخابات پارلمانى فرداى عراق على رغم تمامى مشكلات و نواقص، در شرايطى برگزار ميشود كه شق و چاره ديگرى در اين آشفته بازار متصور نيست. دولت عراق در وضعيت دشوارى بسر مى برد و به همين دليل نيز از كشورهاى جهان كمك خواسته است. اروپائيان، متحدين قديمى امريكا كه به اين كشور با توسل به دلايل صحيح و منطقى شان در حمله به عراق يارى نكردند، اينك بايد به كمك اين كشور بروند. آنان بايد بدين طريق نشان دهند كه معتقدين زنده و پويا به «اتحاد و همبستگى» اند.

روزنامه مزبور در مقاله خود با اشاره به مشكلات برقرارى دمكراسى در عراق مى نويسد:

انتخابات عراق تنها در صورت نگاه دوجانبه به آن شايان تقدير است. از سويى مى توان گفت در اين سرزمين كه به غير از سيادت ديكتاتورها، فئودال ها و بيگانگان چيز ديگرى نديده، تجربه انتخابات فردا، تجربه اى عظيم و نوين خواهد بود. از سوى ديگر بايد گفت كه دمكراتيك خواندن انتخابات مزبور در شرايط وقوع قتل و تحريم و كتمان اجبارى بسيارى از حقايق نمى تواند صحيح باشد. چگونه مى توان انتخابات فردا را تقليد درستى از دمكراسى خواند وقتى كه در بسيارى از مناطق عراق خشونت، هرج و مرج، بى ثباتى و ناامنى وجود دارد. ازطرفى هيچ كس نمى داند دولت موقت عراق تا چه حد از مشروعيت و اقتدار برخودار بوده و آيا قادر است به موج بى پايان آشوب در اين كشور خاتمه بخشد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزنامه در پايان مقاله خود انتخابات مزبور را وسيله اى براى هدف بقاى سياسى آينده عراق قلمداد كرده مى نويسد:

پس از پايان جنگ در اين كشور چه چيز ديگرى غير از انتخابات پارلمانى فردا مى توانست گامى به پيش باشد؟. هرج و مرج؟. اين انتخابات الگويى در خور توجه خواهد بود. الگويى كه مى تواند نشانگر تلاش دولت جديد در برقرارى دمكراسى بوده و عزم آن را در تاسيس مجلسى تا حدى مشروع بيان كند. اين دو شرط ضرور، لازمه بدست گرفتن دوباره سكان امور بدست عراقى هاست. و به همين دليل نيز انتخابات پارلمانى اين كشور اهميت ويژه اى مى يابد.

آرزوى هر انسان خوش نيتى در جهان موفقيت مردم عراق در مرحله نوين تاريخ كشورشان است. اما بايد پرسيد آيا اين مردم واقعا در اين روند موفق خواهند شد؟.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17589

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات پارلمانى عراق، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016