چهارشنبه 5 اسفند 1383

العراق: آيت‌الله سيستاني با اعطاي پست رياست جمهوري عراق به كردها موافقت كرده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


پايگاه اينترنتي العراق به نقل از يك منبع نزديك به ائتلاف متحد ملي عراق از موافقت آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني با اعطاي پست رياست جمهوري عراق به كردها خبر داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي العراق، اين منبع هم چنين اظهار داشت: به رغم آنكه آيت‌الله سيستاني با درخواست اعضاي ائتلاف متحد ملي عراق براي ميانجيگري براي تعيين كانديداي پست نخست وزيري مخالفت كرده و مسووليت اين كار را به كميته‌ي منتخب اين ائتلاف واگذار كرد؛ اما به صورت غير مستقيم با رياست جمهوري كردها در عراق موافقت كرده‌ است.

اين در حالي است كه عمار حكيم، فرزند ارشد سيد عبدالعزيز حكيم رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق نيز با تاييد چنين نظريه‌يي اظهار داشت: ما هيچ مخالفتي با اعطاي پست رياست جمهوري عراق به كردها نداريم.

عمار حكيم هم چنين گفت: ائتلاف متحد ملي عراق نيز در حال حاضر در حال بررسي اعطاي پست‌هاي وزارتي و كليدي به برخي از اعضاي خود است و پس از آن با گفت‌وگو و رايزني، اين پست‌هاي كليدي را براي اعضاي خود به دست مي‌آورد.

اين در حالي است كه سيدعبدالعزيز حكيم با تبريك به ابراهيم جعفري، كانديداي پست نخست وزيري از سوي ائتلاف متحد ملي عراق گفت: اين انتخاب پس از بررسيهاي لازم و با توافق كلي اعضاي ائتلاف انجام گرفته است.

سيدعبدالعزيز حكيم تصريح كرد: ما همگي ضمن تبريك به وي اعلام مي‌داريم در كنار وي براي عملي ساختن تمام برنامه‌هاي آينده‌ي خود خواهيم ايستاد.

وي هم چنين گفت: مطمئنا برنامه‌ي كاري جعفري براي دولت آينده‌ي عراق منجر به ايجاد بسياري از تغييرات ريشه‌يي در عراق خواهد شد و ما به وي براي عملي ساختن تمام مسوليتهايي كه بر عهده گرفته است، كمك خواهيم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر، روزنامه‌ي السفير از تلاشهاي مجمع ملي عراق براي به توافق رسيدن با برخي از گروه‌هاي مخالف كه در انتخابات شركت نكرده‌اند، خبر داد.

السفير به نقل از يك منبع نزديك به مجمع ملي عراق نوشت: يكي از دلايل اصلي به تاخير افتادن مراسم بازگشايي اين مجمع، دنبال كردن اين گفت‌وگوها بوده است.

اين منبع هم چنين گفت: اعضاي مجمع ملي عراق در حال حاضر با هياتي از حزب صدر و نيز هياتي از هيات‌ علماي مسلمين عراق و برخي ديگر از گروه‌هاي مخالف ديدارها و گفت‌وگوهايي انجام داده است و اين گفت‌وگوها موفقيت‌آميز اعلام شده است؛ به طوري كه برخي از اين گروه‌ها بر سر تعيين جدول زماني مشخصي براي خروج نيروهاي اشغالگر به توافقاتي رسيده‌اند.

هم چنين اين روزنامه افزود: عادل عبدالمهدي، كانديداي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق براي پست نخست وزيري لحظاتي قبل از انتخاب ابراهيم جعفري به عنوان كانديداي ائتلاف متحد ملي عراق در اين پست، به درخواست سيد عبدالعزيز حكيم عقب نشيني كرد؛ اما در مقابل اين عقب نشيني اين حزب برجسته‌ي شيعي توانست به دو پست وزارتي براي اعضاي خود در حكومت آينده‌ي عراق دست يابد كه پست وزارت دارايي به عبدالمهدي داده شد و پست وزارت كشور نيز به يكي از اعضاي سازمان بدر به نام هادي علوي داد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18685

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'العراق: آيت‌الله سيستاني با اعطاي پست رياست جمهوري عراق به كردها موافقت كرده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016