جمعه 12 فروردین 1384

عفو عمومي زندانيان سياسي كرد در سوريه و شادي کردها، ايرنا

كردهاي دمشق
كردهاي دمشق كه بيشتر در حومه شمالي اين شهر موسوم به "وادي المشاريع" سكونت دارند، از فرزندان خود كه در پي صدور فرمان عفو "بشار اسد" رييس جمهوري سوريه از زندان آزاد شدند، هلهله كنان استقبال كردند.
-----------------------------------------------------------------------------

خبرنگار ايرنا روز پنجشنبه با سرزدن به اين منطقه محروم كردنشين، شاهد صحنه‌هاي شورانگيزي از اشك شوق مادراني بود كه فرزندانشان را در آغوش كشيده بودند.

بر پايه اين گزارش، اكراد ساكن اطراف دمشق با شنيدن خبر عفو زندانيان سياسي كرد، بلافاصله راهي زندان مركزي سوريه واقع در شهر "عدرا" در ‪۳۵‬ كيلومتري شمال شرق دمشق شدند.

اولين گروه از زندانيان كرد مشمول عفو، نيمه شب چهارشنبه و به فاصله كمي پس از صدور حكم عفو، آزاد شدند و مورد استقبال بستگانشان قرار گرفتند كه در برابر ساختمان زندان تجمع كرده بودند.

گروه دوم كه از كردهاي ساكن شهرهاي حلب و قامشلي بودند، نيز به فاصله كمي از گروه نخست، آزاد و با اتوبوس راهي شهرهاي خود شدند.

به‌گزارش خبرنگار ايرنا، ساكنان محله وادي المشاريع در منطقه "دمر" با جمعيتي در حدود ‪ ۱۵‬هزار نفر، تا بامداد پنجشنبه بيدار ماندند و به محض ورود آزادشدگان، آنان را بر دوش گرفتند و با خواندن سرودهايي به زبان كردي از فرزندان خود استقبال كردند.

خيابان اصلي اين محله كه در ميان كردها به "زور آباد" معروف است، تا صبح مملو از جمعيت بود، صداي آواز كردي از همه جا شنيده مي‌شد و طبق سنت محلي، زنان با گل و دانه‌هاي برنج از زندانيان آزاد شده، استقبال كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اكراد به‌نشانه قدرداني از رييس جمهوري سوريه كه فرمان‌آزادي فرزندانشان را صادركرد و اميد مي‌رود، بزودي معضل محروميت ديرينه آنان از شناسنامه را نيز حل كند، شعار مي‌دادند: با خون و جان از "بشار اسد" دفاع مي‌كنيم.

اطلاعات دريافتي از ديگر شهرهاي كردنشين سوريه، از حلب در ‪ ۳۵۵‬كيلومتري شمال دمشق گرفته تا قامشلي در ‪ ۹۰۰‬كيلومتري شمال شرق دمشق، حاكي است، اكراد سوري با راهپيمايي در سطح شهرها از فرمان عفو عمومي بشار اسد قدرداني كردند.

با اينكه فرمان عفو زندانيان سياسي كرد به آزادي تمامي آنان انجاميد، و با وجود اينكه اغلب محافل حقوقي وسياسي سوريه از اين اقدام اسد به‌عنوان گامي در تحكيم وحدت داخلي ياد كردند ، يك تشكل حقوق بشر سوريه به نام "سواسيه" با سكوت در برابر اين تحول مثبت، خواستار آزادي تمامي زندانيان سياسي بدون هيچ گزينشي بر اساس گرايش سياسي و مليت آنان شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20010

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عفو عمومي زندانيان سياسي كرد در سوريه و شادي کردها، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016