شنبه 22 اسفند 1383

مسعود بارزانی: با تشکیل دولت اسلامی موافقت نخواهیم کرد، ملت کرد خواهان حق تعیین سرنوشت خویش است، مهر

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان عراق گفت : برادران شیعه ما می دانند که تشکیل یک حکومت اسلامی با توجه به ماهیت بافت جامعه عراق امکان ندارد و در صورت تشکیل چنین حکومتی ما با آنها اختلاف پیدا خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود بارزانی در گفتگو با شبکه خبری العربیه درباره شایعه معامله میان کردها و شیعیان در خصوص روند سیاسی و تشکیل دولت اسلامی در مقابل برخی امتیازات به کردها گفت : این مساله واقعیت ندارد هرچند ما با برادران شیعه خود سالها بر ضد رژیم دیکتاتوری صدام مبارزه کردیم اما برادران شیعه ما به خوبی می دانند که روی کار آمدن یک حکومت اسلامی در عراق به علت بافت خاص جامعه عراق غیر ممکن است و در صورت چنین امری ما با شیعه اختلاف پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: عراق یک جامعه متنوع از طیف ها و طوایف و نژادهای مختلف است و باید یک حکومت دمکراتیک فدرالی متکثر که نماینده همه قشرهای ملت عراق باشد، روی کار آید.

از مسعود بارزانی سوال شد برخی مطالبات اکراد را بویژه مربوط به شهر کرکوک نشانه ای بر حس استقلال جویی کردها تلقی می کنند که وی گفت : ما چیزی بیشتر از آنچه در قانون اساسی موقت آمده است ، درخواست نکرده ایم کرکوک هرچند یک شهر عراقی است اما یک شهر با هویت کردی است .

بارزانی گفت : همه مهاجران عرب که به این شهر آمده اند باید به مناطق اصلی خود برگردند و کردها و ترکمن های رانده شده باید به این شهر برگردند زیرا رژیم سابق تلاش کرد بافت جمعیتی این منطقه را تغییر دهد .

وی افزود: در انتخابات اخیر ثابت شد که اکثریت جمعیت کرکوک را کردها تشکیل می دهند.

مجری العربیه سوال کرد اما برخی می گویند خواسته ها و مطالبات کردها پس از سرنگونی رژیم صدام افزایش یافته است که بارزانی گفت : ما تنها خواهان حق تعیین سرنوشت برای ملت کردها همانند سایر ملت های جهان هستیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی درباره این سوال که برخی گروه های شیعه اصرار می کنند که شریعت اسلامی تنها منبع درتدوین قانون اساسی دایمی عراق باشد، گفت : ما در قانون اساسی موقت موافقت کردیم که اسلام یکی از منابع اصلی تدوین قانون اساسی باشد ما توافق کردیم عراق دمکراتیک فدرالی باشد.

رئیس حزب دمکرات کردستان درباره اینکه آیا پیشنهادی برای خروج نیروهای چند ملیتی از عراق دارید، گفت : اوضاع کنونی عراق اجازه طرح درخواست عقب نشینی نیروهای چند ملیتی را نمی دهد طرح این مساله هنوز زودهنگام است.

العربیه درباره نامزدی طالبانی و عدم رقابت شما با وی و اینکه قرار بر این شده است که طالبانی نامزد رسمی ریاست جمهوری دولت آینده عراق شود و بارزانی به علت نفوذی که بر کردها دارد به عنوان رهبر آنها باقی بماند سوال کرد که بارزانی گفت : هرگز به دنبال مقام نبودم من پیشمرگ بودم و افتخار می کنم که همچنان یک پیشمرگ هستم .

بارزانی هرگونه ورود ارتش جدید عراق به منطقه تحت سلطه حکومت محلی کردستان را منوط به اجازه پارلمانی محلی کردستان دانست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19244

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مسعود بارزانی: با تشکیل دولت اسلامی موافقت نخواهیم کرد، ملت کرد خواهان حق تعیین سرنوشت خویش است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016