چهارشنبه 24 فروردین 1384

وليعهد عربستان در گفت‌وگو با لوموند: براي دستيابي به دموكراسي به حداقل 20 سال وقت نياز داريم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


وليعهد عربستان سعودي در گفت‌وگو با روزنامه‌ي فرانسوي لوموند اظهار داشت: لبنان و سوريه بي‌نياز از يكديگر نيستند و نمي‌توانند از يكديگر صرف نظر كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي الراي العام - چاپ كويت - امير عبدالله، وليعهد عربستان سعودي كه قرار است امروز (چهارشنبه) طي سفر به پاريس با ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه ديدار كند، گفت: رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان براي سوريه و مردم آن احترام بسياري قابل بوده است.

وي در ادامه با تاييد گزارش كميته‌ي تحقيق بين‌المللي سوال كرد: حريري دست به چه كار بدي زده بود كه مستحق ترور باشد؟

امير عبدالله درباره‌ي علت سفرش به پاريس گفت: قرار است در ديدار با ژاك شيراك، مسايل لبنان، سوريه،‌ عراق و تمامي ملتهايي كه از عدالت و انسانيت بي‌بهره‌ مانده‌اند، مورد بررسي قرار گيرد. بايد بگويم كه لبنان و سوريه هرگز نمي‌توانند بي‌نياز از يكديگر باشند.درگيري‌هايي هم كه ميان دو كشور ايجاد شده قابل حل است؛ اما مساله‌ي ترور امري مخالف با قوانين اخلاقي و انساني است.

وي افزود: ترور حريري يك فاجعه بود؛ اما چه اشتباهي مرتكب شده بود. من وي را خوب مي‌شناختم و مي‌دانم كه به سوريه و مردم آن احترام مي‌گذاشت و به منافع آن توجه مي‌كرد و حتي يك بار هم نشنيدم كه وي چيز بدي درباره‌ي سوريه بگويد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برخي مقامات فرانسوي با اشاره به اين سخنان امير عبدالله، معتقدند كه وليعهد عربستان مستقيما سوريه را مسوول ترور حريري مي‌داند.

وليعهد عربستان در پاسخ به اين سوال كه آيا وي بشار اسد، رييس جمهور سوريه را به عقب نشيني نيروهايش از خاك لبنان تشويق كرده است، گفت: اسد قبل از سفرش به عربستان، قصد چنين كاري را داشته است.

وي در ادامه تصميم شوراي امنيت را مبني بر تشكيل كميته‌ي تحقيق بين‌المللي مساله‌ي خوبي براي لبنان دانست و گفت: تمامي اتهامات عليه سوريه، اسراييل و گروههاي لبناني است و به اين ترتيب كميته‌ي تحقيق بين‌المللي مي‌تواند به كشف حقايق موجود بپردازد.

وليعهد عربستان با اشاره به اوضاع عراق براي مردم اين كشور صبر و موفقيت آرزو كرد و اظهار داشت: به نظر من جنگ فايده‌اي ندارد و به وسيله‌ي آن صلحي ايجاد نمي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به اوضاع كشورش گفت: ما در راستاي ايجاد دموكراسي واقعي و يا دموكراسي كه خواهان آن هستيم، گام بر مي‌داريم و انتظار مي‌رود براي دستيابي به چنين دموكراسي به حداقل 20 سال وقت نياز داشته باشيم. دموكراسي و اصلاح طلبي اموري نيستند كه از سوي كشورهاي خارجي بر كشوري تحميل شود، بلكه بايد از داخل و از خود مردم سرچشمه گيرد.

وي افزود: ترويستها، دشمنان اسلام و انسانيت هستند و تا هر زمان كه لازم باشد، با آنها مبارزه خواهيم كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21006

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وليعهد عربستان در گفت‌وگو با لوموند: براي دستيابي به دموكراسي به حداقل 20 سال وقت نياز داريم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016