پنجشنبه 15 اردیبهشت 1384

بازداشت گروه کثيري از فعالين گروه اخوان‌المسلمين مصر، ايرنا

‪ ۴۰۰‬فعال گروه اخوان‌المسلمين مصر بازداشت شدند

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۱۵‬
خارجي. سياسي. مصر. بازداشت.

خبرگزاري خاورميانه مصر (منا) روز پنجشنبه اعلام كرد: نيروهاي امنيتي مصر در پي برگزاري يك سلسله تظاهرات در روز چهارشنبه در مناطق مختلف اين كشور، ‪ ۴۰۰‬فعال گروه اخوان‌المسلمين را بازداشت كردند.

به‌گزارش امروز خبرگزاري فرانسه از قاهره، يك منبع وزارت كشور مصر به "منا" گفت: بازداشت‌شدگان اصرار بر برگزاري تجمع و تظاهرات بگونه‌اي داشتند كه ناقض اصول امنيتي و مصالحي است كه برگزاري هر گونه راهپيمايي بدون مجوز قبلي را ممنوع كرده است و همين امر باعث اتخاذ تدابير قانوني و امنيتي عليه آنان شد.

خبرگزاري منا افزود: ‪ ۴۰۰‬نفر از عناصر گروه غيرقانوني اخوان‌المسلمين در شش استان "الدقلهيه"، "الزقازيق"، "دمياط" و "البحيره" در شمال و "الفيوم"، "امنيه" و "اسيوط" در جنوب قاهره بازداشت شدند".

بر پايه اين گزارش، اين افراد به دليل "مخالفت با مقررات مربوط به برگزاري تجمعات يا راهپيماييها" بازداشت شدند.

هزاران نفر از فعالان گروه اخوان‌المسلمين مصر روز چهارشنبه با برپايي تظاهرات در چند شهر اين كشور، خواستار تسريع در روند اصلاحات سياسي شدند كه نيروهاي پليس براي متفرق كردن آنان، با خشونت وارد عمل شده و از باتوم، گازهاي اشك‌آور و لوله‌هاي آب استفاده كردند.

حدود هزار تن از فعالان اخوان‌المسلمين نيز روز گذشته در برابر مسجد "الفتح" در ميدان "رمسيس" در مركز شهر قاهره تجمع كرده و با سردادن شعار، خواستار "اصلاحات واقعي" و لغو حالت فوق‌العاده در مصر شدند كه از سال ‪ ۱۹۸۱‬به اجرا گذاشته شده است.

شركت‌كنندگان در اين مراسم، پارچه نوشته‌هاي "نه ديكتاتوري"، "نه حالت فوق‌العاده" و "اسلام راه حل است" را حمل مي‌كردند.
------------------------------------------------------------------------------------

گروه‌اخوان المسلمين شمار بازداشت‌شدگان در مصر را بيش از ‪ ۱۵۰۰‬نفر اعلام كرد

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۱۵‬
خارجي. سياسي. مصر. اخوان المسلمين.

گروه اخوان المسلمين مصر روز پنجشنبه با انتشار بيانيه‌اي شمار فعالان بازداشت شده اين گروه را برخلاف گفته پليس، بيش از ‪ ۱۵۰۰‬نفر اعلام كرد.

خبرگزاري فرانسه از قاهره بااعلام اين خبر افزود: وزارت كشور مصر پيشتر گفته بود كه تنها ‪ ۴۰۰‬نفر از اعضاي اخوان المسلمين در پي سلسله تظاهرات هاي روز چهارشنبه در شهرهاي مختلف مصر بازداشت شده‌اند.

هزاران نفر از فعالان اين گروه روز چهارشنبه با برپايي تظاهرات خواستار تسريع در روند اصلاحات سياسي در مصر شدند كه نيروهاي پليس براي متفرق كردن آنان، با خشونت وارد عمل شده و از باتوم، گازهاي اشك‌آور و آب فشار قوي استفاده كردند.

"محمد مهدي عاكف"، رهبر گروه اخوان المسلمين در بيانيه‌اي اعلام كرد:
‪ ۱۵۴۶‬نفر از فعالان اين گروه دراستانهاي "الشرقيه"، "البحيره"، "المنصوره" ، "كفر الشيخ" ، "پورت سعيد" و "دمياط" در شمال قاهره و شهرهاي "الفيوم" و "المنيا" در جنوب مصر بازداشت شدند.

عاكف دراين بيانيه متعهد شد كه گروه وي "به مطالبه حقوق مردم از طريق همه ابزارهاي مسالمت آميز و راه‌هاي قانون اساسي مصر ادامه خواهد داد".

اين بيانيه افزود: نيروهاي امنيتي در استانهاي مزبور با باتوم به مردم حمله كرده و از گازهاي اشك آور و آب فشار قوي استفاده كردند كه باعث آسيب جدي صدها شركت‌كننده در تظاهرات شد.

براساس اين بيانيه، بيمارستانها با هشدار و تهديد دستگاه‌هاي امنيتي مصر از پذيرش آسيب ديدگان و امدادرساني به آنان خودداري كردند تا افراد نتوانند آسيب‌هاي وارده به خود را ثابت كرده و اقدامات قانوني عليه نيروهاي امنيتي كه آنان را مورد تعرض قرار داده‌اند، اتخاذ كنند.

اين بيانيه افزود: نيروهاي امنيتي مصر بازداشت‌شدگان را به مراكز امنيتي برده و از دادن آب و غذا به آنان در استان "الشرقيه" خودداري كردند و با بازداشت‌شدگان استان "المنيا" بدرفتاري كرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين درحاليست كه منابع وزارت كشور مصر گفتند: بازداشت‌شدگان ‪ ۴۰۰‬نفر از فعالان اخوان المسلمين هستند و دادستاني دادگاه امنيت عالي مصر تحقيقات از آنان را آغاز كرده‌است.

اين منابع افزودند: افراد مزبور در شش استان "الدقلهيه"، "الزقازيق"، "دمياط" و "البحيره" در شمال و "الفيوم"، "امنيه" و "اسيوط" در جنوب قاهره بازداشت شدند.

به گفته اين منابع، اين افراد به دليل "مخالفت با مقررات مربوط به برگزاري تجمعات يا راهپيمايي ها" بازداشت شدند.

درهمين حال، منابع قضايي مصر گفتند: دادستاني تا اين لحظه از ‪۱۶۰‬ بازداشت شده تحقيق و تصميم به حبس احتياطي آنان به مدت ‪ ۱۵‬روز گرفته است.

به‌گفته اين منابع، اين افراد با چند اتهام روبرو هستند كه مهمترين آن "مقاومت در برابر مسوولان، آسيب رساندن عمدي به سربازان و افسران پليس، ايجاد شورش و پيوستن به يك گروه غير قانوني است".

عاكف در اين بيانيه گفت كه جنبش وي درخصوص اينگونه رفتارها هشدار داده و با صراحت و روشني اعلام مي‌كند، ما به وظايف شرعي و ملي خود ادامه داده و از مطالبه حقوق مردم با همه ابزارهاي مسالمت آميز و از طريق راه‌هاي قانوني ادامه خواهيم داد".

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22111

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازداشت گروه کثيري از فعالين گروه اخوان‌المسلمين مصر، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016