یکشنبه 25 اردیبهشت 1384

آسوشيتدپرس: ناآرامي‌ها در ازبكستان صدها كشته و زخمي به همراه داشته است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - اروميه
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


اجساد 500 تن از افرادي كه در درگيري‌هاي اخير در انديجان در شرق ازبكستان كشته شدند، در مدرسه‌اي در اين شهر قرار داده شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، يك پزشك ازبك امروز (يكشنبه) اظهار داشت: شهروندان انديجاني به اين مدرسه آمده‌اند تا بستگان خود را شناسايي كنند.

به گفته‌ي اين پزشك كه نخواست نامش فاش شود، سربازان ازبك در اطراف مدرسه مستقر هستند.

پزشك ازبك در ادامه افزود، احتمالا 2000 تن در اين درگيري‌ها زخمي شده‌اند.

از سوي ديگر خبرگزاري APA گزارش كرد، بعد از انقلابات مخملي در گرجستان، اوكراين و قرقيزستان در حالي كه بسياري از تحليلگران سياسي و كارشناسان مسايل كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز، وقوع انقلاب مخملي بعدي را در يكي از دو كشور مهم و استراتژيك قفقاز يعني جمهوري آذربايجان و ارمنستان پيش بيني مي‌كردند، اما ناآرامي‌هاي انديجان جمهوري ازبكستان احتمال وقوع انقلاب بعدي در اين كشور را قوي‌تر ساخته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نه لاله‌هاي سرخ انقلاب در كوهستان‌هاي ارمنستان روئيد و نه انقلاب بنفش پايه‌هاي حكومت علي‌اف پسر را در آذربايجان لرزانيد، حتي صفرمراد نيازاف، تركمن باشي پير هم كه از سرايت انقلاب‌هاي مخملي كشورهاي مشترك المنافع در خاك تركمنستان هراس داشت و حتي به اين دليل از حكومت مادام‌العمري صرف نظر كرد، نيز از خطر قريب‌الوقوع انقلاب بعدي در امان ماند و اين بار قرعه به نام اسلام كريم‌اف و جمهوري ازبكستان افتاد.

ناآرامي‌هاي اخير در انديجان ازبكستان از برخي جهات شباهت بسيار زيادي به شورش‌هاي اوليه‌ي قرقيزها قبل از انقلاب مخملي قرقيزستان دارد و آن اين كه در هر دو كشور آسياي مركزي، آشوبها و ناآرامي‌ها از يكي از ولايات غير از پايتخت آغاز شد و در ابتدا به تسخير بناي حكومتي آن ولايت انجاميد و گويا حوادث جليل آباد قرقيزستان به صورت ازبكي خود در انديجان به وقوع مي‌پيوندد، البته علت به وقوع پيوستن اين حوادث با هم تفاوت دارد ولي در كل هر دو بيانگر نارضايتي از حكومت‌ها مي‌باشد.

اين وقايع و حوادث در تك تك كشورهاي منطقه علي الخصوص جمهوري‌هاي تازه استقلال يافته‌ي شوروي سابق بازتاب گسترده‌اي داشته است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22623

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آسوشيتدپرس: ناآرامي‌ها در ازبكستان صدها كشته و زخمي به همراه داشته است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016