یکشنبه 25 اردیبهشت 1384

كرزاي: مخالفان اتحاد با آمريكا عامل ناآرامي‌هاي اخير در افغانستان هستند، ايسنا

*رييس جمهور افغانستان اصلاحاتي را در سطح اجرايي انجام مي‌دهد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


حامد كرزاي مخالفان اتحاد كشورش با آمريكا را به دليل تظاهرات‌هاي خشونت‌باري كه منجر به كشته شدن 14 تن و زخمي شدن 120 تن ديگر شد،‌ مقصر دانست. وي همچنين وعده داد، اصلاحاتي را در پي اين درگيري‌هاي خشونت بار، در سطح اجرايي انجام مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، حامد كرزاي رييس جمهور افغانستان، پس از بازگشت از سفر چهار روزه به اروپا، گفت: تظاهرات در جلال آباد آغاز شد و جرياني كاملا معقول و آرام داشت؛ اما چرا در ادامه به خشونت و درگيري كشيده شد؟

كرزاي در ادامه اظهار داشت: موج ناآرامي‌ها در پي گزارش‌هاي مربوط به هتك حرمت قرآن مجيد در زندان گوانتانامو، توسط دشمنان صلح و آرامش و به منظور ضربه زدن به روند انتخابات پارلماني و تلاش آنان براي آشتي با بازماندگان طالبان صورت پذيرفته است.

رييس جمهور افغانستان اظهار داشت: به شما مي‌گويم، اين آشوب‌ها و تظاهرات‌ها اساسا به دلايل هتك حرمت به قرآن به پا نشد، بلكه به منظور تضعيف و تخريب اتحاد و يكپارچگي افغانستان با جهان صورت گرفته است.

مجله‌ي نيوزويك اخيرا گزارش داد كه بازپرسان آمريكايي در زندان گوانتانامو نسخه‌هايي از قرآن را در دستشويي‌هاي زندان قرار داده و به هتك حرمت اين كتاب مقدس اقدام كرده و خشم زندانيان را برانگيخته‌اند.

در همين حال منابع آگاه اعلام كردند،‌ كرزاي كه روز شنبه از بروكسل به افغانستان بازگشت، با ديگر مقامات افغانستان بر سر مسايل امنيتي به گفت‌وگو و مشاوره پرداخته است. ناآرامي‌هاي اخير در افغانستان، شديدترين اعتراضات ضد آمريكايي از زمان سقوط طالبان طي سه سال گذشته است. در اين راستا رييس جمهور افغانستان درصدد است فرماندار و رييس پليس شهر ننگرهار را كه محل وقوع درگيري‌هاي خونبار از روز چهارشنبه بوده است، از سمت خود بركنار كند.

در خلال درگيري‌هاي چند روز گذشته در شهر جلال آباد در استان ننگرهار، پليس به منظور سركوب مردم و آرام كردن اوضاع بروي آنان آتش گشود كه در پي اين خشونت‌ها چهار تن كشته و 70 تن ديگر مجروح شدند. برخي از زخمي‌ها براي مداوا به ساير شهرهاي افغانستان منتقل شدند.

منابع ديپلماتيك در كابل اعلام كردند، نيروهاي امنيتي بين‌المللي (ايساف) به همراه نيروهاي ائتلاف تحت امر آمريكا در آماده باش كامل بسر مي‌برند تا در صورت بروز هر گونه ناآرامي‌ دست به تخليه‌ي شهر به كمك‌ نيروهاي افغانستان بزنند.

اين منابع در ادامه خاطر نشان كرده‌اند، با اين حال نيروهاي افغانستان كنترل اوضاع را در دست دارند؛ چرا كه بايد توانايي خود را در زمينه‌ي سركوب ناآرامي‌ها و برقراري نظم و قانون در معرض ديد مجامع بين‌المللي قرار دهند.

اين منابع همچنين افزودند، تنها در صورت عدم كارآيي نيروهاي افغان، نيروهاي خارجي وارد عرصه خواهند شد.

سرهنگ عبدالحكيم، يك مقام ارشد نظامي در كابل، از آمادگي كامل نيروهاي پليس در افغانستان خبر داد.

اين در حاليست كه هفت افغان در درگيري‌هاي روز جمعه با نيروهاي امنيتي در شهرهاي متعدد افغانستان كشته شدند. اين موج ناآرامي تلاشهاي پي‌گير كرزاي را براي بازسازي كشورش در پرده‌اي از ابهام قرار داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سربازهاي افغان روز جمعه زماني كه تظاهر كنندگان قصد يورش به ساختمان دولتي اين كشور واقع در استان غزني را داشتند، سه تن را به قتل رساندند.

همچنين روز جمعه در پي آنكه ارتش اقدام به گشودن آتش بروي 300 تن از تظاهر كنندگان در جنوب شرقي شهر گرديز كرد، يك تن كشته و سه تن ديگر زخمي شدند.

اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد روز جمعه اعلام كرد، دولت آمريكا اين مساله را به طور جدي مورد بررسي قرار خواهد داد و اطمينان خاطر داد كه وزارت دفاع، تحقيقات و بازجويي‌هاي گسترده‌اي در اين خصوص انجام مي‌دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22624

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كرزاي: مخالفان اتحاد با آمريكا عامل ناآرامي‌هاي اخير در افغانستان هستند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016