چهارشنبه 28 اردیبهشت 1384

رهبر معترضين ازبكستان مي‌گويد درپي تشكيل يك دولت اسلامي است، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۲۸‬
خارجي. ازبكستان. شورشيان.

خبرگزاري اسوشيتدپرس روز چهارشنبه از "قره‌سو"ي ازبكستان گزارش داد:
"بختيار رحيم‌اف"، رهبر يك گروه از مخالفاني كه مي‌گويند اين شهر مرزي ازبكستان را دراختيار دارند، گفت كه او و طرفدارانش درپي تشكيل دولتي اسلامي هستند و در صورت تلاش نيروهاي دولتي براي درهم شكستن قيامشان، براي جنگ آماده‌اند.

رحيم‌اف روزچهارشنبه به اين خبرگزاري گفت: "ما مي‌خواهيم يك دولت منطبق با قرآن ايجاد كنيم."
اين رهبر روستايي ‪ ۴۲‬ساله كه مضطرب اما مطمئن بنظر مي‌رسيد، افزود:
"شهر در دست مردم است. مردم از اسارت و بردگي خسته شدند."
در همين حال، "ذاكر آلماتوف" وزير كشور ازبكستان، سخنان اين رهبر گروه مخالفان را كم اهميت خواند.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا دولت قصد دارد، عليه مخالفان قره‌سو وارد عمل شود، گفت: همه اين حرف‌ها بي‌اساس است و همه چيز در اين شهر عادي است و من قبل از اينكه چيزي در آنجا اتفاق افتد، در آنجا خواهم بود.

قيام قره سو روز شنبه و يك روز پس از سركوب خشونت‌بار قيام شهر انديجان آغاز شد.

معترضان در قره‌سو در ‪ ۳۰‬كيلومتري انديجان، به يك پاسگاه پليس، يك اداره ماليات پليس، چند مقر كنترل ترافيك پليس و چندين ساختمان دولتي ديگر حمله كردند.

"اسلام كريم‌اف" رييس جمهوري ازبكستان، گروه‌هاي تندروي اسلامي را كه درصدد براندازي دولت سكولار وي و تشكيل دولتي اسلامي هستند، مسئول ناآرامي‌هاي انديجان دانست.

دولت كريم‌اف از زمان استقلال اين كشور پس از سقوط شوروي سابق در سال ‪ ۱۹۹۱‬در حال مبارزه با گروه‌هاي اسلامي بنياد گرا است.

كريم‌اف از اوايل دهه ‪ ۹۰‬همه احزاب سياسي مخالف سكولار را ممنوع اعلام كرد و رهبران اصلي اين احزاب را زنداني يا آنها را وادار به خروج از كشور كرد.

همين گزارش حاكي است كه رحيم‌اف يك ديدگاه ايده‌آليستي از آينده را در چهارچوب يك دولت اسلامي ارايه كرده است.

وي گفت:" ما اين سرزمين را به باغ تبديل مي‌كنيم. اگر من اين سرزمين را به يك مكان خوب تبديل كنم و اگر هر كسي كه به اينجا بيايد غذاي كافي موجود باشد، آنگاه اين سرزمين را بيشتر گسترش مي‌دهم."
وي بااشاره به يكي از ايده‌هاي محوري فعالترين گروه‌هاي اسلامي در منطقه يعني ايجاد يك دولت اسلامي جهاني گفت: "ما در اين زمين‌ها كار خواهيم كرد و مرزهاي خود را با قرقيزستان و تاجيكستان ثروتمند، تركمنستان و ساير كشورهاي جهان خواهيم گشود.

يكي از دلايل قيام قره‌سو مسدود كردن مرز اين شهر مرزي با قرقيزستان در دو سال قبل بود.

رحيم‌اف تصريح كرد:" همه تصميمات در يك مسجد و از سوي مردم اخذ خواهد شد و قانون شريعت حاكم خواهد شد. سارقان و ساير مجرمان از سوي خود مردم محاكمه خواهند شد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"حزب التحرير" كه احتمالا بيشترين حامي را در آسياي ميانه دارد، يكي از گروه‌هايي است كه چنين ديدگاه‌هايي را ترويج مي‌كند.

حزب التحرير اتهامات دولت را مبني بر دست داشتن در يك رشته‌حملات سال گذشته در شهرهاي تاشكند و بخارا كه بيش از ‪ ۵۰‬كشته برجا گذاشت، رد مي‌كند و مي‌گويد بكارگيري خشونت در راه و روش ما جايگاهي ندارد.

رحيم‌اف مي‌گويد او و طرفدارنش به هيچ سازمان اسلامي خاصي تعلق ندارند.

وي تصريح كرد:" ما فقط از مردم هستيم و فقط از قرآن پيروي مي‌كنيم." "بادانبي اف" معاون ‪ ۵۰‬ساله رحيم اف گفت: "روح آنهايي كه در انديجان كشته شدند از ما حفاظت مي‌كند."
رحيم‌اف با اعلام اين مطلب كه ما حساب كريم‌اف را از (ارتش) جدا مي‌كنيم، در پايان گفت: سربازان و نيروهاي پليس فرزندان اين مردم هستند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22830

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رهبر معترضين ازبكستان مي‌گويد درپي تشكيل يك دولت اسلامي است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016