چهارشنبه 1 تیر 1384

گزارشي از مرگ رهبرسابق حزب كمونيست لبنان، ايلنا

* سخنگوي كاخ‌‏سفيد: اين قتل‌‏ها ترور هدفمند شخصيت‌‏هاي سياسي است

تهران- خبرگزاري كار ايران

براي دومين‌‏بار در سه هفته گذشته، يك سياستمدار ضدسوري ديگر در انفجاري مهيب به قتل رسيد.

به گزارش گروه اخبار بين‏الملل خبرگزاري كار ايران ( ايلنا ), جورج هاوي، رهبر سابق حزب كمونيست توسط بمبي كه در صندلي رديف جلو ماشين وي كار گذاشته شده بود، كشته شد. به گفته شاهدان, لحظاتي پس از انفجار نيز حاوي هنوز زنده بود و در حالي كه صورت و شكمش پاره‌‏پاره شده بود، تقاضاي كمك مي‌‏كرد اما لحظاتي بعد فوت كرد.
جورج حاوي 67 ساله، يك مسيحي ارتودوكس بود كه زماني از حاميان مهم سوريه به شمار مي‌‏آمد اما در سال‌‏هاي اخير هميشه عليه دخالت‌‏هاي سوريه در لبنان اعتراض مي‌‏كرد.
گفتني است كه قتل وي يك روز پس از اعلام رسمي نتايج انتخابات پارلماني مبني بر پيروزي ائتلاف ضدسوريه, اتفاق افتاده است.
آسوشيتدپرس قتل هاوي را با عنوان حمله به تلاش لبنان در جهت آزادي از سلطه سوريه‌‏, محكوم كرده است.
اسكات مك‌‏كلان، سخنگوي كاخ‌‏سفيد اعلام كرد‌‏: «اين قتل‌‏ها تصادفي نيستند, اينها ترور هدفمند شخصيت‌‏هاي سياسي است. ‌‏حضور دراز مدت سوريه در لبنان جوي از سركوب و ارعاب را در اين كشور بوجود آورده است.»
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريكا نيز كه در بروكسل به‌‏سرمي‌‏برد، اعلام كرد‌‏: «من نمي‌‏دانم كه مسؤول اين قتل‌‏ها كيست‌‏, اما چيزي كه معلوم هست وجود فضايي از بي‌‏ثباتي است. اقدامات سوريه بخشي از اين فضا را به وجود آورده است كه آنها بايد اين وضع را از بين ببرند.»
بيش از 1000 نفر از حاميان هاوي، در محل انفجار جمع شدند و در حالي كه شمع در دست داشتند, كاغذهايي را حمل مي‌‏كردند كه بر روي آن نوشته شده بود‌‏: «سوريه: نفر بعدي كيست؟»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سياستمداران ضدسوري با مقصر دانستن سوريه در قتل هاوي ادعا مي‌‏كنند دولت سوريه ليستي از قربانيان ضدسوري در لبنان را تهيه كرده است. در عين حال سوريه ضمن رد اين ادعاها, قتل هاوي را محكوم كرده است.
اميل لحود, رئيس‌‏جمهوري لبنان نيز با محكوم‌‏كردن قتل حاوي, خود را از اعمال سرويس‌‏هاي امنيتي مبرا دانست و گفت كه وي مسؤول مستقيم اين نيروها نيست.

اين انفجار در حالي صورت گرفت كه بازرسان سازمان ملل متحد، "مصطفي حمدان"، رئيس گارد رياست‌‏جمهوري لبنان كه از طرفداران سوريه است را مورد بازجويي قرار مي‌‏دهند. حمدان يكي از چندين مسؤول بلندپايه امنيتي حامي سوريه است كه طبق ادعاي مخالفان سوريه در قتل رفيق حريري شركت داشته يا دست‌‏كم آن را لاپوشاني كرده است.
ائتلاف ضدسوريه در لبنان در جلسه ديروز عصر خود از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواست كه حوزه تحقيق و تفحص بازرسان سازمان ملل را از پرونده قتل رفيق حريري به پرونده قتل "قصير" و "حاوي" نيز گسترش دهد. اين ائتلاف از مردم لبنان خواسته است در روز خاكسپاري حاوي بيشتر از هر وقت به خيابان‌‏ها بيايند و در همان روز به تحصني همگاني دست بزنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25038

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از مرگ رهبرسابق حزب كمونيست لبنان، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016