سه شنبه 28 تیر 1384

شكوفايي چپ‌ها در آلمان، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۲۸‬
خارجي. سياسي. آلمان. چپ.

در تاريخ ‪ ۲۱‬جولاي هزاران نفر از فعالان جنبش اجتماعي آلمان گردهم آمدند تا درباره دنيايي بهتر به بحث و گفت‌وگو بپردازند، مطمئنا پيروزي بزرگي را بدست خواهند آورد.

"گرهارد شرودر" نخست وزير آلمان در بياناتش به دلايل عدم موفقيت برنامه ‪ ۲۰۱۰‬اشاره كرد و گفت: اعتراضات بر عليه اين برنامه، دليل اصلي بحران دولت (حاكم) "سرخ - سبز" است.

شرودر در ابتداي سخنراني خود، به شكست دردآور انتخاباتي حزب سوسيال دمكرات‌ها اشاره نمود و افزود كه اين پاياني دردناك براي انتخابات منطقه "نورد راين وست فالن" بود.

وي همچنين گفت: برنامه ‪ ۲۰۱۰‬با پيامد هايش دليل اين چنين تصميم‌گيري از سوي انتخاب‌كنندگان بر عليه حزب من بود.

وي هم چنين اقرار كرد كه اين برنامه برغم مقاومت مردم و بر عليه منافع گروه‌هاي اجتماعي به اجرا درآمد.

مطمئنا منظور وي از گروه‌هاي اجتماعي، كارگران، بيكاران و بازنشستگان مي باشد.

در واقع برنامه ‪ ۲۰۱۰‬شرودر تنها منافع اتحاديه سرمايه‌گذاران را تامين مي كرد.

وي همچنين گفت: اگر برنامه ‪ ۲۰۱۰‬اجرا شود كه بايد اجرا شود، آنزمان بايد اين برنامه مشروعيت خود را از راي مردم بگيرد.

برنامه شرودر، برنامه‌اي است كه طبق آن تا سال ‪ ۲۰۱۰‬خدمات اجتماعي و دولتي و ملزومات زندگي چون آب و برق و بهداشت و آموزش و... تماما خصوصي خواهند شد.

بدين صورت، شرودر تلاش مي‌كند كه برنامه حزب سوسيال دمكرات را در انتخابات آينده به عنوان وسيله‌اي براي گول زدن مردم جلوه دهد.

حزب سوسيال دمكرات ادعا دارد، درصدد است از ميليونرها ماليات بيشتر بگيرد و بدين صورت مي‌خواهد بديل اجتماعي حزب دمكرات مسيحي بشود.

شرودر در جلسه هيات دولت، برنامه ‪ ۲۰۱۰‬را چنين توجيه مي‌كند كه با اين برنامه، دولت قصد دارد تقسيم نابرابر از بالا به پايين را تغيير دهد.

انهدام خدمات اجتماعي پس از انتخابات در پائيز دوباره ادامه خواهد گرفت.

اينكه حزب سوسيال دمكرات و يا حزب دمكرات مسيحي بر سر كار باشد يا نه تغييري در اين تصميم نخواهد داشت.

به اين لحاظ در پايان اصلاحات اجتماعي در آلمان كنفرانس جنبش‌هاي اجتماعي در آلمان برگزار خواهد شد و در اين كنفرانس درباره آغاز اعتراضات اجتماعي بحث و تبادل نظر و برنامه‌ريزي خواهد شد.

يك مساله بزرگ هنوز در پروسه شكل‌گيري اصلاحات آلمان بي‌جواب مانده است آنهم اينكه رابطه جنبش‌هاي اجتماعي با احزاب چيست.

تجربيات بد مردم با احزابي چون سوسيال دمكرات‌ها و سبزها و حتي حزب سوسياليسم دمكراتيك آلمان، باعث شده كه مردم از احزاب روي برگردانند.

بحث و گفت و گوي سياسي درباره به وجود آمدن يك ائتلاف چپ نشان داده كه احزاب چپ و سازمانهاي سياسي غيردولتي مي‌توانند خود را قوي سازند و وارد يك ائتلاف شوند.

ائتلاف چپ‌ها قبل از اينكه به واقع شكل گيرد و قوي شود، تلاش نموده فشار به كساني را كه مي‌خواهند خدمات اجتماعي را منهدم سازند، شدت دهد.

شرودر بيان كرده كه شكل‌گيري ائتلاف چپ، دليلي مهم براي شكست‌هاي انتخاباتي دولت است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"هورست زيبرت" كه خود را اقتصاددان مي‌داند در روزنامه اقتصادي كه تنها مديران آنرا مي‌خوانند، شكايت مي‌كند كه در اثر ائتلاف حزب سوسياليسم دمكراتيك آلمان با ساير سازمانهاي غير دولتي چپ، سيستم هماهنگ سياسي به جانب چپ‌ها تمايل پيدا خواهد كرد.

دولت سوسيال دمكرات هم از هم‌اكنون تلاش مي‌كند حركت‌هاي خود را از اين به بعد، كمي به چپ متمايل سازد.

زيبرت در نوشته خود مي‌گويد: ترس دارد كه مبادا در اين مبارزه انتخاباتي نه تنها درباره لزوم اصلاحات صحبت شود بلكه از عدالت اجتماعي هم سخن به ميان آيد و دست فعالين چپ را باز بگذارد تا خواسته‌هاي اجتماعي را بطورعلني مطرح و فرمول بندي نمايند.

يك حزب چپ قوي كه موفق شود قدرتمندان را آن طور هراسان سازد كه مجبور شوند از خواسته‌هاي چپ پيروي نمايند و در نتيجه ايدئولوژي سال‌هاي گذشته‌شان را كنار بگذارند، هرگز مبارزات جنبش‌هاي اجتماعي را ضعيف نخواهد ساخت بلكه آنرا قوي‌تر هم مي‌سازد.

متن كامل اين مطلب در نشريه آلماني "لينكزروك" نيز به رشته تحرير در آمده بود.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25786

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شكوفايي چپ‌ها در آلمان، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016