جمعه 7 مرداد 1384

آمريكا و ايرلند جنوبي به بيانيه ارتش جمهوريخواه واكنش مثبت نشان دادند، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۵/۰۷‬
خارجي. انگليس. ايرلندشمالي. بيانيه. واكنش.

رهبران كشورهاي آمريكا و ايرلند جنوبي به تصميم ارتش جمهوريخواه ايرلند شمالي براي پايان دادن به بيش از سه دهه مبارزه مسلحانه عليه انگليس واكنش مثبت نشان دادند.

ارتش جمهوريخواه ايرلند شمالي موسوم به "آي.آر.اي" ظهر پنجشنبه با انتشار بيانيه‌اي به شبه نظاميان خود دستور داد كه به مبارزه مسلحانه پايان دهند و به يك جنبش سياسي تبديل شوند.

آي.آر.اي كه در بيش از ‪ ۳۵‬سال گذشته مهمترين تحولات ايرلند شمالي را رقم زد، در عين حال تاكيد كرد كه همچنان به تلاش براي اتحاد دو ايرلند ادامه داده و مبارزه مسلحانه خود را درگذشته مشروح مي‌داند.

نخستين واكنش به اين بيانيه توسط نخست وزير انگليس صورت گرفت كه از آن با عنوان "گامي بي‌همتا" به سوي صلح و آرامش در ايرلند شمالي ياد كرد.

نخست وزير ايرلند جنوبي نيز بيانيه ارتش جمهوريخواه را تاريخي خواند و آن را نتيجه بيش از يك دهه تلاش سياسي لندن و دوبلين ارزيابي كرد.

"برتي آهرن" كه كشورش بيشترين نقش را در خاموش كردن مبارزات مسلحانه در ايرلند شمالي داشت، تاكيد كرد كه دوبلين اكنون تلاشش را بر اجراي پيمان "جمعه نيك" متمركز خواهد كرد.

اين پيمان كه در زبان انگليسي به "گودفرايدي" معروف است سال ‪ ۱۹۹۸‬و چهار سال پس از نخستين آتش بس ميان طرفهاي درگيري در ايرلند شمالي به امضا رسيده بود.

تشكيل دولت و مجلس محلي درسال ‪ ۱۹۹۹‬از نتايج اين پيمان بود كه سرانجام پاييز سال ‪ ۲۰۰۲‬به دنبال بهانه‌گيريهاي سلطنت طلبان تحت حمايت انگليس منحل شد.

نخست وزير ايرلند جنوبي تاكيد كرد كه بيانيه آي.آر.اي اكنون زمينه همكاري مناسبي را پيش روي مردم دو بخش جزيره ايرلند قرار داده است.

وي ابراز اميدواري كرد كه ارتش جمهوريخواه آنچه را كه در بيانيه‌اش ابراز داشته، به دقت به اجرا بگذارد.

دوبلين در چندماه گذشته نقش موثري را درفشار وارد كردن به جمهوريخواهان براي پذيرش خلع سلاح و خروج كامل از فاز مبارزات مسلحانه ايفا كرد.

رييس جمهوري آمريكا نيز از بيانيه ارتش جمهوريخواه استقبال كرد و خواستار اجرايي شدن سريع آن توسط آي.آر.اي شد.

"جورج بوش" گفت:اكنون خانواده‌هاي قربانيان درگيريهاي ايرلند شمالي در انتظارند تا جمهوريخواهان با اجراي بيانيه خود نشان دهند كه تروريسم و جنايت مربوط به گذشته است و ادامه نخواهد يافت.

واشنگتن به علت داشتن نفوذ بر جمهوريخواهان كاتوليك طي چند سال گذشته بويژه از دهه ‪ ۹۰‬نقش رو به افزايشي را بر تحولات ايرلند شمالي بازي كرد.

رئيسان جمهوري آمريكا در طول اين سالها داراي نماينده ويژه‌اي در گفت و گوهاي صلح اين منطقه بودند.

مبارزات مسلحانه در ايرلند شمالي عليه سلطه انگليس از سال ‪ ۱۹۶۹‬با ظهور ارتش جمهوريخواه آغاز شد و تا سال ‪ ۱۹۹۴‬بدون وقفه ادامه يافت.

حاصل اين مبارزات كه با بمب گذاريهاي مرگبار در نقاط مختلف انگليس و ايرلند شمالي همراه بود، كشته شدن بيش از سه هزار و ‪ ۶۰۰‬نفر از همه طرفهاي درگيري و مردم غيرنظامي بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فشار بر آي.آر.اي از اواخر پاييز پارسال به دنبال وقوع سرقت ‪ ۲۶‬ميليون پوندي از يك شعبه بانك در "بلفاست" مركز منطقه ايرلند شمالي افزايش يافت.

اين فشارها در پي متهم شدن آي.آر.اي به قتل يك وكيل تشديد و سبب شد تا دولت ايرلند جنوبي نقش توازن بخشي به فشارها عليه جمهوريخواهان را از دست داده و به جرگه حاميان درخواست سلطنت طلبان براي خلع سلاح ارتش جمهوريخواه بپيوندند.

دولت آمريكا نيز در اين مدت بر فشارهايش به جمهوريخواهان افزود و براي نخستين بار در سال جديد ميلادي از رهبران گروههاي جمهوريخواه براي ميهماني سالانه جشن "سن پاتريك" دعوت نكرد.

اكنون با پذيرش خلع سلاح از سوي آي.آر.اي و ملتزم شدن اين گروه به فعاليت سياسي، برگ ديگري از تاريخ پرخشونت ايرلند شمالي ورق خورده و اين منطقه فراز ديگري از تحولات سياسي را كه احتمالا با احياي دولت و مجلس محلي آغاز مي‌شود، تجربه خواهد كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25916

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريكا و ايرلند جنوبي به بيانيه ارتش جمهوريخواه واكنش مثبت نشان دادند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016