دوشنبه 21 شهریور 1384

اسرائيل امروز رسما به 38 سال اشغال نوار غزه پايان داد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

اسراييل امروز (دوشنبه) رسما پرچم‌اش را در نوار غزه پايين كشيد و به 38 سال اشغال اين اراضي پايان داد. همزمان با اين اقدام نيروهاي امنيتي فلسطين ورود به شهرك‌هاي صهيونيست نشين سابق را آغاز كردند؛ اما بسياري از مقامات عالي رتبه‌ي فلسطيني معتقدند با توجه به كنترل مرزي اسراييل در نوار غزه، اين منطقه هنوز در اشغال است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ارتش اسراييل با تمام تجهيزات نظامي‌اش نوار غزه را ترك كرد و فلسطينيان برافراشتن پرچمشان در اين شهرك‌ها را آغاز كردند.

محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان صبح امروز با محكوم كردن حضور بلندمدت اسراييل در نوار غزه، اعلام كرد: عقب نشيني اسراييل از غزه اولين گام به سوي پايان اشغال زمين‌هاي فلسطينيان از سوي اسراييل است. اشغال 38 ساله‌ي غزه از سوي اسراييل، تنها يك اشغال نبود؛ بلكه اين حضور با خشونت، ارعاب و كشتار همراه بود. خروج اسراييل از غزه به معناي پايان اشغالگري نيست؛ چرا كه اسراييل به كنترل مرزهاي هوايي و سواحل دريايي ادامه مي‌دهد.

وي همچنين گفت: اما اين امر اين پيروزي را محدود نمي‌كند. ما امروز شاهد خودروهاي مسلح و تانك‌هاي به جا مانده در غزه و پرچم‌هاي اسراييل كه براي هميشه پايين كشيده شد، هستيم.

صوفيان ابوزيده، يكي از وزراي كابينه‌ي فلسطين اعلام كرد: مادامي كه اين مرز عبوري بسته باشد، ما غزه را هنوز در اشغال مي‌دانيم.

توفيق ابوخوسه، سخنگوي وزارت داخلي فلسطين نيز اعلام كرد، در اين حين فلسطينيان با رقص و پايكوبي و نواختن موسيقي و به اهتزار در آوردن پرچم‌هاي فلسطين و سلاح‌هايشان، پايان اشغالگري اسراييل در غزه را جشن گرفتند و نيروهاي امنيتي فلسطين نيز صبح امروز وارد شهرك‌هاي سابق اسراييل در نوار غزه شدند.

15 هزار نيروي امنيتي فلسطين صبح امروز در شهرك‌هاي سابق اسراييل به منظور جلوگيري از ازدحام فلسطينيان در آنها مستقر شدند.

همچنين حدود 200 تن از نظاميان اسراييلي مستقردر نوار غزه نيز در مراسمي، پايان حضور در غزه را اعلام كردند.

سخنگوي ارتش اسراييل با تاييد برگزاري يك مراسم نهايي در مرز ميان غزه و سرزمين‌هاي اشغالي 1948، گفت: در اين مراسم هيچ يك از مقامات فلسطيني در اعتراض به حضور اسراييل در مرزهاي عبوري نوار غزه، محدوديت اعمال شده از سوي اسراييل در اين مرز و تصميم دولت اسراييل درخصوص عدم تخريب ده‌ها كنيسه در شهرك‌هاي اسراييلي نوار غزه حضور نيافتند.

صائب عريقات، مذاكره كننده‌ي ارشد فلسطين اعلام كرد: آنها اين دو مشكل را در پيش روي ما قرار دادند كه واقعا حاكي از بي‌انصافي است.

در حالي كه اين عقب نشيني در حال انجام بود، نظاميان اسراييل به شش فلسطيني كه به مواضع اسراييلي‌ها در اطراف شهرك‌هاي نوار غزه سنگ پرتاب مي‌كردند، تيراندازي كرده و آنها را مجروح ساختند.

سخنگوي تشكيلات هوانوردي اسراييل كه در مرز عبوري رفح فعاليت مي‌كند، اعلام كرد: محتمل‌ترين سناريو اين است كه از مرز عبوري "نيزانا" در نقب كه مرزي براي كالاهاي تجاري است، براي حمل و نقل مردم استفاده شود تا توافقنامه‌اي درخصوص يك مرز عبوري دايمي به دست آيد.

محمد دحلان، وزير امور شهري فلسطين با انتقاد از اين طرح اظهار داشت: موضع ما روشن است. ما به طور قطع انتقال اين مرز عبوري به هر جاي ديگر را رد مي‌كنيم. در صورتيكه اين مرز به "كرم شالوم" منتقل شود، آلام و رنج زيادي براي فلسطينيان به همراه دارد. اين مرز عبوري بايد تحت كنترل مصريان و فلسطينيان باشد. ما هر گونه پيشنهاد ديگري در اين خصوص را رد مي‌كنيم.

علي شعث، معاون وزير ترابري فلسطين كه به همراه نمايندگان اتحاديه‌ي اروپا از شهرك‌هاي تخليه شده ديدار مي‌كرد، گفت: تقريبا همه چيز تخريب شده است. خطوط برق قطع شده، شبكه‌ي آبي نيز براي چند هفته قطع بوده و يك سرزمين خشك به جا مانده است. آنها حتي تمام درختان ميوه را قطع كردند؛ اما كنيسه‌ها دست نخورده باقي مانده است.

در همين حال،‌ كابينه‌ي اسراييل روز يكشنبه با 14 راي مخالف در برابر دو راي موافق طرح تخريب كنيسه‌ها در غزه را رد كرد. منتقدان اين اقدام مخالفت با تخريب كنيسه‌ها را اقدام سياسي دقيقه‌ي آخراسراييل به منظور جلب حمايت خاخام‌هاي برجسته در آستانه‌ي برگزاري انتخابات عمومي در اسراييل توصيف كردند.

در همين راستا هشام عبدالرزاق، يكي از قانونگذاران فلسطيني به راديو اسراييل گفت: نمادهاي اشغالگري بايد برداشته شود.

يكي از وزراي كابينه‌ي فلسطين نيز اظهار داشت: خاخام‌هاي اسراييل مي‌دانند در صورتيكه فلسطينيان اين كنيسه‌ها را تخريب كنند، روابط ميان فلسطينيان و اسراييلي‌ها رو به وخامت مي‌گرايد.

رهبري فلسطين نيز با عصبانيت از تصميم اسراييل براي عدم تخريب كنيسه‌ها اعلام كرد، فلسطينيان كنيسه‌ها را چند ساعت پس از كنترل بر مناطق تخليه شده، تخريب مي‌كنند.

اين در حالي است كه هزاران تن از فلسطينيان خوشحال از پايان اشغال نوار غزه، سه كنيسه‌ي تخليه شده را به آتش كشيدند.

يك مقام مسوول در جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) درباره‌ي تصميم اسراييل مبني بر باقي گذاشتن كنيسه‌هاي يهوديان در نوار غزه هشدار داد و گفت: اين معابد غيرقانوني هستند و در سرزميني بنا نهاده شده‌اند كه اشغالگران حق هيچ گونه دخل و تصرفي را در آن ندارند و ابقاي آنها در واقع بهانه‌اي براي ادامه‌ي اشغالگري و مقدمه‌اي براي عزيمت و اعتكاف صهيونيست‌ها در آنها و اعمال فشار عليه تشكيلات خودگردان براي حمايت از معابد و زوار يهودي است!

همچنين اين احتمال وارد است كه اسراييل با باقي گذاشتن اين معابد، مقدسات فلسطينيان به ويژه مسجدالاقصي را تهديد كنند.

در همين حال، رييس ستاد مشترك ارتش اسراييل نيز هشدار داد حملات آينده به اسراييل را تحمل نمي‌كند.

وي خطاب به نيروهاي امنيتي فلسطين اظهار داشت: ما اجازه نمي‌دهيم شما از زير بار مسووليت‌هايتان فرار كنيد. ما تروريسم را تحمل نمي‌كنيم و اولين هدف مرزباني و حفاظت از مرزها خواهد بود.

از سوي ديگر به گفته‌ي يك مقام عالي‌رتبه‌ي مصري، نيروهاي مصري كه استقرار در مرز غزه و مصر را آغاز كرده‌اند، طي روزهاي آتي استقرار 750 نيرو در اين مرز را به اتمام مي‌رسانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به رغم پايان رسمي عقب‌نشيني رژيم صهيونيستي از غزه،‌ آريل شارون نخست وزير اين رژيم اعلام كرد كه به ساخت شهرك‌هاي كرانه‌ي باختري ادامه مي‌دهد.

شارون در خصوص عكس‌العملش به پاسخ واشنگتن به اين اقدام گفت: من فكر نمي‌كنم آنها خيلي خوشحال شوند؛ اما آنها شهرك‌هاي اصلي هستند و ما بايد آنها را بسازيم. ما به توافق‌نامه‌اي با آمريكا در اين خصوص دست نيافته‌ايم؛ اما اين اراضي بخشي از اسراييل خواهند بود.

از سوي ديگر، آمريكا و شركايش در كميته‌ي كاري چهار جانبه‌ در جريان نشست مجمع عمومي سازمان ملل با اميد به احياي طرح نقشه راه با يكديگر ديدار مي‌كنند.

كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا اعلام كرده بود: ما از عقب نشيني از نوار غزه براي بازگشت به طرح نقشه‌ي راه با اميد نيروي جديدي در اين مسير استفاده مي‌كنيم.

در همين حال، يكي از اعضاي پارلمان اسراييل اعلام كرد كه وي در نظر دارد طي روزهاي آتي لايحه‌اي را با درخواست آزادسازي زندانيان فلسطيني نوار غزه كه در زندان‌هاي اسراييل نگهداري مي‌شوند، ارايه كند.

وي اظهار داشت، نگهداري زندانيان پس از تكميل عقب نشيني از نوار غزه با كنوانسيون چهارم ژنو متناقض است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26098

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسرائيل امروز رسما به 38 سال اشغال نوار غزه پايان داد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016