چهارشنبه 23 شهریور 1384

ديدار بوش و طالباني در واشنگتن، ايسنا

رييس جمهور عراق:
دولت عراق جدول زماني مشخصي را براي خروج نظاميان آمريكايي از كشور تعيين نخواهد كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


جلال طالباني پس از ديدار با جورج بوش در واشنگتن در مخالفت با گزارشات منتشر شده مبني بر آن كه دولت آمريكا تا اواخر امسال 50 هزار نظامي خود را از عراق خارج مي‌كند، اظهار داشت: دولت عراق جدول زماني مشخصي را براي خروج نظاميان آمريكايي از كشور تعيين نخواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، جلال طالباني، رييس جمهور عراق پس از ديدار با جورج بوش، رييس جمهور آمريكا با شركت در كنفرانس خبري مشترك اظهار داشت: ما چارچوب زماني مشخصي را براي عقب نشيني نيروهاي آمريكايي مشخص نخواهيم كرد. تعيين جدول زماني به تروريستها كمك خواهد كرد تا بر ابرقدرت جهان و مردم عراق غلبه كنند.

طالباني افزود: اميدواريم كه نيروهاي امنيتي عراق تا اواخر سال 2006 ضمن توافق كامل با دولت آمريكا توانايي برقراري امنيت در كشور را به دست آورند.

اين در حالي است كه در مقطع كنوني تعداد 140 هزار نظامي آمريكايي در عراق مستقر و مشغول ارايه آموزش‌هاي لازم به نيروهاي امنيتي عراق هستند. رييس جمهور عراق در مصاحبه‌ي روز گذشته خود با روزنامه‌ي واشنگتن پست گفته بود كه تا اواخر امسال 50 هزار نظامي آمريكايي از عراق خارج مي‌شوند اما اكنون در موضعي كاملا متفاوت از اظهارات خود عقب نشيني كرده است.

بوش در نشست خود با طالباني اظهار داشت: مردم عراق مي‌توانند به پيش نويس قانون اساسي كشورشان مفتخر باشند. همچنان كه مردم عراق در مسير دموكراسي پيش مي‌روند، دشمنان آزادي مصمم و بي رحم ادامه مي‌دهند.

جنايتكاران در عراق پيرو ايدئولوژي كساني هستند كه چهار سال پيش به آمريكا حمله‌ور شدند. آنان مي‌كوشند تا عراق را به شكل افغانستاني در آورند كه زماني تحت سيطره‌ي طالبان بود، جامعه‌اي كه در آن آزادي پايمال گرديده بود، تحصيل علم را از دختران دريغ كرده بودند، تروريستها از پناهگاه‌هايي امن برخوردارند و براي حمله به آمريكا و مردم جهان توطئه چيني مي‌كردند. دشمنان ما مي‌دانند كه براي تحميل خواسته‌هاي خود پيش از آن كه مردم عراق توانايي برقراري امنيت و ثبات را بازيابند، بايد نيروهاي آمريكا را از عراق برانند. آقاي رييس جمهور امروز به شما وعده‌ مي‌دهم كه ما متزلزل نخواهيم شد و من نيز از تلاش‌هاي شما تقدير مي‌كنم.

بوش در ادامه گفت: نيروهاي آمريكايي به حالت حمله باقي خواهند ماند و همراه با نيروهاي امنيتي عراق در عمليات‌هاي مشترك نظامي درصدد دستگيري دشمنان مشترك خود هستند. در حال حاضر نيروهاي نظامي آمريكا و ارتش عراق عمليات مشترك نظامي انجام مي‌دهند تا ريشه‌ي شبه نظاميان را در تل‌عفر بخشكانند.

فردا من و طالباني در اجلاس سازمان ملل در نيويورك شركت خواهيم كرد.

بوش افزود: نهادينه ساختن آزادي در عراق مستلزم جانفشاني‌هاي بسياري است. ما مفتخريم كه شما را دوست و متحد خود در جنگ عليه تروريسم بناميم.

رييس جمهور عراق نيز ضمن قدرداني از بوش بيان داشت: از لحاظ امنيتي در كشور عراق پيشرفت‌هايي حاصل شده، ما خواستار ايجاد دمكراسي هستيم و از اين نظر نوپا هستيم.

وي با اشاره به نبردها در عراق اظهار داشت: نجف، شهر مقدس شيعيان جهان سال گذشته ميدان جنگ بود اما اين شهر اكنون بازسازي شده و توسط كميته‌اي منتخب و دولتي اداره مي‌شود. جهاديون مي‌كوشند تا ديكتاتوري و استبداد خود را بر عراق تحميل كنند. آنان نه تنها دشمن عراق هستند بلكه دشمن بشريت، خاورميانه و اسلام نيز به شمار مي‌آيند. امروز حضور آمريكا و جوامع بين‌المللي در عراق حياتي است، از اين‌رو ما جدول زماني براي خروج نظاميان از آمريكا تعيين نخواهيم كردند و هيچ كاري را بدون توافق با دولت آمريكا صورت نخواهيم داد. ما از برخي از همسايگان خود مي‌خواهيم تا از اقدام عليه دموكراسي‌ در عراق خودداري كنند. ما از آنان مي‌خواهيم تا در مبارزه با تروريسم به صف ما ملحق شوند. ما همكاري برادران عرب خود را خواستاريم. دست كم مي‌خواهيم رسانه‌ها از مبارزه با تروريسم بگويند؛ زيرا تروريسم دشمن مسلمانان و جهان عرب است. با اين حال در عراق پيشرفت سياسي حاصل شده است، ما براي نخستين بار اسلحه را از چرخه‌ي سياسي خود خارج كرده‌ايم و به جاي آن گفت‌وگو مي‌كنيم. ما بر سر ارايه پيش نويس قانون اساسي به توافق رسيديم، گرچه سندي تمام عيار و كامل نيست اما فكر مي‌كنم در زمره‌ي يكي از بهترين قانون‌هاي اساسي در خاورميانه است. البته ما همه‌ي مشكلات را برطرف نكرديم، برخي مسايل و مشكلات همچنان باقي است. هنوز هم از اين قبيل مشكلات رنج مي‌بريم، ما با اين وجود به پيشرفت‌هاي اقتصادي، تجاري، آموزشي و سياسي دست يافته‌ايم. اميدواريم حمايت آمريكا را فراروي خود داشته باشيم. ما خواستار حمايت اروپا و جهان عرب نيز هستيم. ما تلاش مي‌كنيم تا برادران سني خود را وارد دولت كنيم. مي‌كوشيم تا شرايط شركت سني‌ها را در همه پرسي قانون اساسي فراهم كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پايان گفت‌وگوهاي طالباني و بوش، خبرنگاران به طرح سوالهاي خود پرداختند. يكي از خبرنگاران از بوش سوال كرد "آيا در مقطع فعلي اين احتمال وجود دارد كه پرونده‌ي هسته‌يي ايران براي اعمال تحريم‌ها به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود؟" رييس جمهور آمريكا در پاسخ اظهار داشت: هنوز هم بايد روند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پيگيري شود و ما با نماينده‌ي خود در آژانس همكاري مي‌كنيم تا در نهايت اهداف ايران از برنامه‌هاي هسته‌يي به طور واضح و شفاف تبيين شود. بدين ترتيب شوراي امنيت مي‌تواند خط مشي صحيح را اتخاذ كند. تنها اين نكته حائز اهميت است كه جهان بايد بداند كه اگر ايران تسليحات هسته‌يي داشته باشد، ثبات جهاني در معرض خطر قرار مي‌گيرد.

خبرنگار ديگري پرسيد "آيا انتقادات روز گذشته‌ي مقامات ارشد دولت آمريكا از سوريه به منزله‌ي افزايش فشارهاي دولت بر اين كشور است؟ و زماني كه اعلام مي‌داريد گزينه‌هاي بسياري موجود است، منظورتان چيست؟"

طالباني در پاسخ گفت: سفير آمريكا در عراق روز گذشته بسيار قاطعانه مواضع خود را در قبال سوريه اعلام كرد. او مي‌داند كه دولت سوريه قادر است مانع نفوذ مهاجمان خارجي به خصوص شبه نظاميان به عراق شود. شبه نظاميان از سوريه به عراق گسيل شده و تعداد بي شماري از مردم بي گناه عراق را مي‌كشند. آنان جنايتكارند به همين دليل بود كه خليل‌زاد مواضع سرسخت خود را اعلام كرد. سران سوريه بايد بدانند كه ما عدم اتخاذ اقدامي عاجل از سوي آنان را جدي تلقي مي‌كنيم، دمشق به دو دليل هر روز منزوي‌تر مي‌گردد، نخست به خاطر عدم همكاري با دولت و دوم به اين دليل كه مواضعشان در قبال لبنان روشن و مشخص نيست، بنابراين ما به همكاري با دوستان و متحدانمان خواهيم پرداخت. البته گفت‌وگوهايي در نيويورك خواهم داشت و مساله‌ي سوريه بايد محور مذاكرات باشد تا اين كشور رفتار خود را تغيير دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26151

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار بوش و طالباني در واشنگتن، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016