چهارشنبه 29 تیر 1384

آمار تلفات غيرنظاميان در عراق 25 هزار تن اعلام شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


يك گروه تحقيقاتي انگليسي اعلام كرد، با گذشت دو سال از آغاز جنگ به رهبري آمريكا در عراق، حدود ‌٢٥ هزار غيرنظامي در درگيري‌هاي اين كشور كشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، گروه موسوم به "شمارش اجساد در عراق" اين آمار را از ‌٢٠ مارس ‌٢٠٠٣ تا ‌١٩ مارس سال ‌٢٠٠٥ از گزارش‌هاي خبرگزاري‌هاي اصلي از جمله آسوشيتدپرس و روزنامه‌هاي آمريكايي و انگليسي جمع آوري كرده است.

اين نتايج هنوز به طور مستقل تاييد نشده است.

مقامات آمريكايي و ائتلاف اعلام كرده‌اند كه آنها آماري از شمار كشته شده‌هاي عراقي در اختيار ندارند و مشخص شده كه سرشماري عراقي‌ها نيز با بي‌نظمي انجام گرفته است.

دفتر وزارت امور خارجه‌ي انگليس نيز اعلام كرد: آمارهاي واقعي و كلي از كشتار غيرنظاميان وجود ندارد. اين امر براي هر فردي ثابت شده كه جمع آوري آمار در اين شرايط بسيار سخت است.

اين برآورد جديد بسيار كمتر از آمار اعلام شده از سوي مجله‌ي پزشكي The Lancet در اكتبر سال ‌٢٠٠٤ است. در اين مجله آمار تعداد كشته‌هاي غيرنظامي در عراق ‌٩٨ هزار تن برآورد شده بود.

جان اسلوبودا، استاد روانشناسي دانشگاه كيل در مركز انگليس اظهار داشت: آمار روز افزون تلفات در عراق، هزينه‌ي فراموش شده‌ي حمله به اين كشور است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گروه تحقيقاتي انگليسي اعلام كرد: نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا مسوول ‌٣/٣٧ درصد از كل آمار تلفات در عراق هستند كه حدود سه چهارم از اين تعداد از آغاز حمله تا اول ماه مه سال ‌٢٠٠٣ بوده است.

- ‌٦/٣٥ درصد از عمده‌ي كشتارهاي جنايي پس از فروپاشي دولت صدام ديكتاتور معزول عراق به وقوع پيوسته است.

- شورش‌ها يا نيروهاي ضداشغالگران نيز مسوول ‌٥/٩ درصد از اين كشتارها هستند.

- ‌١١ درصد از كشتارها نيز در جريان علميات‌هاي انتحاري و حملات ديگري كه اهداف آنها كاملا نظامي نبوده، به وقوع پيوسته است.

- در درگيري‌هاي ميان شبه نظاميان و سربازان به رهبري آمريكا نيز ‌٥/٢ درصد از غيرنظاميان كشته شده‌اند.

- ‌٨/٣ درصد از كشتارهاي غيرنظاميان به دليل آن چه كه وزارت بهداشت عراق آن را به عنوان اقدامات نظامي و حملات تروريستي توصيف مي‌كند، به وقوع پيوسته است. هنوز مشخص نيست چطور سازمان شمارش اجساد عراقي، اين كشتارها را از آنهايي كه از سوي شبه نظاميان يا نيروهاي ائتلاف سرزده، تفكيك كرده است.

سخنگوي اين پروژه‌ي تحقيقي براي اظهارنظر در اين خصوص در دسترس نبود.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25815

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمار تلفات غيرنظاميان در عراق 25 هزار تن اعلام شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016