پنجشنبه 7 مهر 1384

برگزارى همه پرسى "آشتى ملى" در الجزاير، صداي آلمان

مردم الجزاير امروز براى همه پرسى در مورد «منشور صلح و دوستى» به پاى صندوقهاى راى گيرى خواهند رفت. با اين همه پرسى قرار است نقطه پايانى بر سالها جنگ داخلى و خشونت در اين كشور گذاشته شود.


ارتش الجزاير در سال ۱۹۹۲ بخاطر ترس از قدرت گيرى اسلامگرايان، انتخاباتى را كه آنها در آن به پيروزى دست يافته بودند، به‌ رسميت نشناخت.

با اين منشور، عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير ميخواهد عده اى از شورشيان اسلامگراى اين كشور را مورد بخشودگى قرار دهد.

در مقابل قرار است آنها سلاحهاى خود را بر زمين بگذارند. در درگيريهاى نيروهاى اسلامگرا با نيروهاى دولتى تاكنون صد ها هزار نفر كشته شده اند و در اين كشور سالهاست كه از ثبات خبرى نيست.

گروههاى مدافع حقوق بشر و منتقدان با انتقاد از بوتفليقه ميگويند كه وى با اين رفراندوم فقط ميخواهد قدرت خود را مستحكم نمايد. از سوى ديگر مدنى مذراق يكى از رهبران سابق نيروهاى شورشى، اين رفراندوم را گامى به جلو ارزيابى كرد و گفت كه اين رفراندوم براى ما صلح به ارمغان خواهد آورد و نيروهاى اسلامى از اين حق برخوردار ميشوند تا از طريق دمكراتيك براى حق خود مبارزه نمايند.

در مقابل، سازمانهاى حقوق بشر بر اين باورند كه جناياتى كه سازمانهاى اسلامى در اين كشور مرتكب شده اند با اين رفراندوم به فراموشى سپرده ميشوند.

در چارچوب عفو عمومى قرار است زندانيانى از زندان آزاد شوند كه در قتل عام، تجاوز و يا بمب گذارى ها شركت نداشته اند. افرادى هم كه سلاحهاى خود را بر زمين بگذارند مورد پيگرد واقع نخواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوى ديگر قرار است به خانواده قربانيان كمك مالى صورت گيرد. البته هنوز معلوم نيست كه چه تعداد از شورشيان در زندان بسر ميبرند، اما مشخصا بيش از نيم مليون نفر از آنها تاكنون روانه دادگاه شده اند.

در بخشى از اين منشور آمده است كه مردم الجزاير از ارتش و نيروهاى امنيتى و ميهن دوستان ناشناس كه الجزاير را نجات دادند قدردانى بعمل مى آورند.

سازمان عفو بين الملل با انتقاد ميگويد كه نيروهاى امنيتى با اين منشور از نقض شديد حقوق بشرمبرى ميشوند. حسين آيت احمد يكى از رهبران اپوزيسيون نيز خواستار تحريم اين منشور شده و اظهار داشته كه دولت با اين منشور از مسئوليت خود شانه خالى مينمايد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26395

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'برگزارى همه پرسى "آشتى ملى" در الجزاير، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016