شنبه 30 مهر 1384

تحولات اخير جمهوري آذربايجان در يك نگاه، ايرنا

باكو، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۳۰‬
خارجي. گزارشي. سياسي. جمهوري‌آذربايجان. بركناري. علي‌اف. قلي‌اف

بركناري و بازداشت وزيران توسعه اقتصادي و بهداشت جمهوري آذربايجان و ممانعت از بازگشت رهبر حزب "دموكرات" به باكو ، مهم‌ترين حوادث هفته جاري (‪ ۲۳‬تا ‪ ۳۰‬مهر) بود كه فضاي پرتنش اين كشور را ملتهب تر كرد.

برخي صاحبنظران سياسي اين انتظار را داشتند كه حكومت براي تحت الشعاع قرار دادن و كاهش فشارهاي غرب در مورد برگزاري انتخابات شفاف و دموكراتيك اقدام به بركناري عناصري از حكومت كند.

اين قرعه به نام ‪ ۲‬تن از اعضاي تكنوكرات و سرمايه دار كابينه افتاد كه از هواداران مكتب سياسي "حيدر علي‌اف" رييس جمهوري فقيد و سابق آذربايجان محسوب مي‌شدند.

تحليلگران نزديك به حكومت بلافاصله اين اقدام را سرآغاز مقابله با اختلاس و فساد مالي اعلام كردند، اين در حالي است كه چربش اتهام هر ‪ ۲‬وزير به سمت مولفه‌هاي سياسي يعني "دست داشتن در طراحي كودتا و شارژ مالي يكي از مخالفان سرسخت دولت "رسول قلي‌اف" بود.

حزب حاكم جمهوري آذربايجان "يني آذربايجان" نيز اين حادثه را مبارزه دولت با اختلاس و فساد تعبير كرد تا اعتماد مردم را كه نسبت به ترويج شديد اين تخلفات حساس هستند و از آن رنج مي‌برند جلب كند.

روزنامه "يني آذربايجان" ارگان اين حزب روز شنبه نوشت : بركناري ‪ ۲‬وزير مبتلا به اختلاس ، مورد حمايت جامعه قرار گرفته است .

اين درحاليست كه روزنامه "يني زمان" درمقاله‌اي اقدام دولت جمهوري آذربايجان را تلاشي بي‌ثمر براي رفع بحران درون حاكميت عنوان كرد و نوشت:
هشت سال قبل "سيروس تبريزلي" نماينده مجلس از حزب حاكم هشدار داده بود كه اين ساختار را افراد مساله‌دار اداره مي‌كنند.

اين روزنامه افزود: اگر هدف رييس جمهوري آذربايجان مقابله با اختلاس و هرج و مرج در كشور است ، چرا عاملان اصلي آن را بركنار و بازداشت نمي‌كند ؟ اين روزنامه اضافه كرد: اغلب مسوولان جمهوري آذربايجان به اختلاس و رشوه‌خواري سرگرم هستند و حالا اين مساله مطرح مي‌شود كه آيا "الهام علي‌اف" قادر به دستگيري آنها هست ؟
روزنامه "يني مساوات" نيز در مطلبي به نقل از نشريه "نزاويسيمايا گازتا" چاپ مسكو نوشت ، سناريوي حوادث اخير در باكو از سوي "ولاديمير روشايلو" دبير اجرايي جامعه كشورهاي مستقل مشترك‌المنافع و سرپرست روسي هيات ناظران انتخاباتي اين جامعه تهيه شده است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش يني مساوات، طرح جلوگيري از ورود "رسول قلي‌اف" رهبر حزب "دموكرات" جمهوري آذربايجان به باكو و نگهداري غيرقانوني وي در اوكراين نيز از سوي اين مقام كرملين اجرا شده است .

ارگان حزب مخالف دولت باكو "مساوات" ابراز عقيده كرد: روسيه پس از شكست درحوادث اوكراين و گرجستان، در صدد جبران اين ناكامي در جمهوري آذربايجان برآمده و در ادامه اين سناريو، قرار است اقدامات تلافي‌جويانه عليه احزاب مخالف اتخاذ شود.

روزنامه "زركالو" نيز از مصاحبه با "رسول قلي‌اف" رهبر حزب "دموكرات" خبر داد كه اعلام كرده است: مساله كودتا، از روش‌هاي افترا آميز قبلي بود كه براي تسويه حساب با رقيبان سياسي استفاده مي‌شد و حكومت فعلي نيز در اين شرايط براي رفع مشكلات و انحراف اذهان عمومي دست به اين سناريو مي‌زند.

سردبير روزنامه "يني مساوات" نيز در مقاله‌اي نوشت: نهادهاي بين‌المللي بر لزوم برگزاري انتخابات آزاد و دموكراتيك تاكيد مي‌ورزند، ولي رهبر جمهوري آذربايجان با بركناري ‪ ۲‬تن از وزيران سعي دارد، آنها را به طراحي كودتا با مشاركت احزاب مخالف متهم كند.

روزنامه "آزادليق" نيز با اشاره به حوادث اخير، آن را نشانه جنگ ميان اليگارشي‌هاي درون حاكميت خواند و نوشت: هر ‪ ۲‬وزير كه در هفته جاري بازداشت شده‌اند، به اختلاس مبتلا بودند، ولي ادعاي حكومت درباره طراحي كودتا از سوي آنها بي‌اساس است .

ارگان حزب مخالف دولت "جبهه خلق" افزود: درآمد شركت "آذپترول" كه رياست آن را برادر وزير توسعه اقتصادي برعهده داشت ، متعلق به خانواده علي‌اف است.

اين روزنامه تاكيد كرد : حكومت براي پرده‌پوشي از بحران داخلي، به سوژه سازي درباره مساله كودتا پرداخته است .

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26880

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحولات اخير جمهوري آذربايجان در يك نگاه، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016