شنبه 28 آبان 1384

پينوشه و رييس اطلاعات حكومت‌اش يكديگر را متهم به قتل‌هاي انجام شده در شيلي كردند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


آگوستو پينوشه و رييس سابق سازمان اطلاعات شيلي يكديگر را متهم به قتل 119 تن از مخالفان رژيم نظامي شيلي از سالهاي 1973 تا 1990 كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، پينوشه و مانوئل كونترراس، رييس سابق سازمان اطلاعات كه زماني قدرتمندترين مردان شيلي شمرده مي‌شدند، اداره‌ي خوفناك‌ترين پليس شيلي را كه DINA ناميده مي‌شد، به گردن يكديگر ‌انداختند.

ويكتور مونتگليو، دادستان دادگاه پس از جلسه‌ي سه ساعته‌اي كه پشت درهاي بسته برگزار شد گفت: شركت كنندگان رفتار در خور توجهي داشتند.

اين رويارويي بي‌سابقه، پينوشه‌ را كه طي سالهاي 1973 تا 1990 كشور را با سياست مشت آهنين اداره كرده، در مقابل كونترراس، پايه‌گذار DINA به اتهام كشتار بيش از 3 هزار تن درعمليات كلمبو بر اساس آمارهاي رسمي قرار داد.

پينوشه تاكنون به دليل هيچ جنايتي محاكمه نشده است اما كونترراس 76 ساله به دليل اتهامات مربوطه به 12 سال زندان محكوم شده است.

DINA متهم به قتل 119 تن از اعضاي جنبش چپ گراي انقلاب و انتشار گزارش‌هاي‌ دروغ درباره‌ي اين درگيري‌ها در يك مجله در برزيل و آرژانتين است.

پابلو رودريگز، وكيل مدافع پنوشه ‌گفت كه DINA يك نهاد دولتي بوده و مستقيما به دولت خونتاي حاكم پاسخ مي‌داده است.

وي گفت: ژنرال پينوشه با رييس DINA تماس داشته اما هيچ گزارشي به كميسيون جرايم داده نشده است.

رويارويي اين دو به درخواست تيم دفاعي كونترراس و به دليل كنار كشيدن پينوشه از نقض حقوق بشر توسط DINA صورت گرفت.

پينوشه مدعي است كه هيچ اطلاعي از عمليات كلمبو، نداشته است. وي مدعي شد: من هرگز كاري شبيه اين انجام ندادم چرا بايد از DINA دفاع كنم در حالي كه چيزي نمي‌دانم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما عوامل سابق DINA مي‌گويند كه پينوشه مقام ارشد اين سازمان بوده و كونترراس پس از وي قرار داشته است.

پينوشه گفت: مانوئل كونترراس تا آنجا كه مي‌توانم بگويم مي‌خواست كنترل كشور را در دست داشته باشد اما نمي‌توانم چيزبيشتري به ياد آورم. با اين حال تا آنجا كه مي‌دانم او از تصاوير براي متهم كردن راهبه‌هاي كاتوليك به روسپي‌گري استفاده مي‌كرده است.

پينوشه در سال 1978 كونترراس از رياست DINA بر كنار كرد و سازما ن جديدي را تشكيل داد.

كونترراس در ژانويه به اتهام ناپديد كردن و قتل اعضاي جنبش انقلاب به 12 سال زندان محكوم شد، اما مي‌گويد كه پينوشه نيز بايد در اين باره پاسخگو باشد.

وي قبل از دستگيري‌اش گفت: پينوشه رييس DINA بود و بايد درباره‌ي هرچه در شيلي رخ داده پاسخگو باشد من از دستورات او پيروي مي‌كردم.

اعضاي جنبش انقلاب در دهه‌ي 70 با توطئه‌ي ديكتاتوري‌هاي نظامي آمريكا مخفيانه به آرژانتين و برزيل برده شدند و اجساد آنها در ديگر كشورها نظير بوليوي، پاراگوئه و اروگوئه دفن شد.

زماني كه از پينوشه در اين باره توضيح خواسته شد در جواب گفت: من رييس جمهور بودم، درباره‌ي اين موضوعات كوچك به من چيزي گفته نمي‌شد!

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27441

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پينوشه و رييس اطلاعات حكومت‌اش يكديگر را متهم به قتل‌هاي انجام شده در شيلي كردند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016