دوشنبه 3 بهمن 1384

اورهان پاموك، نويسنده مشهور تركيه محاكمه نخواهد شد، ايرنا

آنكارا، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۰۳‬

محاكمه "اورهان پاموك" نويسنده مشهور تركيه به اتهام توهين به تركها در پي اعلام نظر وزارت دادگستري تركيه مبني بر اين كه دادگاه استانبول، اجازه محاكمه ندارد، متوقف شد.

دادگاه استانبول در مورد رسيدگي به پرونده پاموك بر اساس قانون جديد و يا قديم جزايي تركيه، از وزارت دادگستري درخواست اعلام نظر كرده بود.

وزارت دادگستري روز جمعه در نامه‌اي به دادگاه اعلام كرد كه وزارتخانه حق اظهار نظر در اين مورد و حق صدور مجوز براي محاكمه را ندارد.

بعد از ارسال اين نامه، دادگاه استانبول با اعلام اين كه عناصر حقوقي لازم در پرونده پاموك براي محاكمه كافي نيست، اعلام كرد محاكمه وي متوقف خواهد شد.

دادستان استانبول با اقامه دعوا و تنظيم ادعانامه‌اي در شهريور ماه سال جاري عليه "اورهان پاموك" نويسنده مشهور تركيه تقاضاي سه سال زندان كرده بود.

در ادعانامه دادستان استانبول، اورهان پاموك به اهانت به تركها متهم شده است.

دادستان استانبول با استناد به مصاحبه پاموك با يك روزنامه سوئدي كه در آن گفته بود بيش از يك ميليون ارمني و ‪ ۳۰‬هزار كرد در تركيه كشته شده‌اند، اين ادعانامه را تنظيم كرده بود.

وكيل مدافع پاموك با عنوان اين كه اتهام ارائه شده عليه پاموك در قانون كيفري سابق تركيه جرم محسوب نمي‌شد و سخنراني پاموك در زمان جاري بودن قانون كيفري سابق تركيه ايراد شده، خواهان محاكمه پاموك طبق قانون كيفري سابق شده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اولين جلسه دادگاه پاموك را دهها ناظر اتحاديه اروپا و نمايندگان پارلمان اروپا به دقت دنبال كردند و "اورلينگس" نماينده پارلمان اروپا در گفتگو با شبكه تلويزيوني "ان.تي.وي." گفت: "محاكمه پاموك چهره تركيه در نزد اتحاديه اروپا را خدشه‌دار و روند عضويت و مذاكرات را دشوار خواهد كرد."
وي گفته بود كه محاكمه افراد به اتهام ابراز بيان و عقيده قابل قبول نيست و وي به عنوان يك دوست تركيه از دولت اين كشور خواهان مداخله در اين زمينه است.

جو اولين جلسه دادگاه بسيار متشنج بود و يك ديپلمات انگليسي در جريان محاكمه، مورد ضرب و شتم برخي حاضران مخالف پاموك در دادگاه قرار گرفت.

در پي اين امر، وزارت كشور تركيه دو بازرس را مامور رسيدگي به رخدادهاي ناخوشايند در طول محاكمه "اورهان پاموك" كرد.

كتابهاي پاموك كه از مشهوترين نويسندگان معاصر تركيه است، به ‪ ۳۴‬زبان ترجمه و در بيش از ‪ ۱۰۰‬كشور جهان از جمله جمهوري اسلامي ايران منتشر شده است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28484

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اورهان پاموك، نويسنده مشهور تركيه محاكمه نخواهد شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016