شنبه 8 بهمن 1384

حمله‌ي اعضاي فتح و پليس فلسطين به ساختمان‌هاي پارلمان در كرانه‌ي باختري و نوار غزه، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


شاهدان اظهار داشتند كه دهها مرد مسلح عضو فتح و پليس فلسطين كه از پيروزي حماس در انتخابات خشمگين هستند، با شليك تير هوايي،‌ براي مدت كوتاهي ساختمان‌هاي پارلمان فلسطين را در نوار غزه و كرانه‌ي باختري تحت كنترل درآوردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، برخي از اين افراد مسلح به پشت بام ساختمان پارلمان در رام الله كه در آن زمان جلسه‌اي نداشت رفته و خواستار استعفاي مقامات ارشد جنبش فتح كه اكنون تحت رياست محمود عباس است، شدند.

اين افراد مسلح پس از اعلام درخواست‌هايشان و سر دادن شعارهاي ضد حماس،‌ اين محل را ترك كردند.

رمزي عبيد، يكي از اين افراد گفت: ما ارتش تشكيلات خودگردان را به نيروي شبه نظامي مسلح تبديل مي‌كنيم. ما منتظر نمي‌نشينيم تا حماس اعتقادات ديني‌اش را به ما بياموزد. ما قرآن را حفظيم.

در نوار غزه نيز نيروهاي پليس به رهبري فرمانده‌شان در اين منطقه، به مجتمع پارلمان حمله كرده و به هرگونه انتقال مسووليت‌هاي امنيتي به حماس اعتراض كردند.

گزارشي از مجروحان اين درگيري‌ها منتشر نشده است.

خبرنگار خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد: حدود 40 شبه نظامي از گردان‌هاي شهداي الاقصي شاخه‌ي نظامي فتح، از روي پشت بام ساختمان پارلمان در رام الله در اعتراض به ناتواني اين جنبش در انتخابات قانون‌گذاري فلسطين اقدام به تيراندازي كردند.

پيش‌تر نيز اعضاي فتح با حضور در خيابان‌هاي شهر غزه، از محمود عباس خواستند تا با اين جنبش مذاكرات ائتلافي را به انجام نرساند.

حدود 20 هزار تن از حاميان جنبش فتح با حضور در خيابان‌هاي شهر غزه، خودرو‌هاي پارك شده و چادر مقابل ساختمان پارلمان را به آتش كشيده و به تيراندازي هوايي مبادرت كردند.

معترضان با پاره كردن پوسترهاي حماس، خشم‌شان را از پيروزي اين جنبش و ناراحتي‌شان را از شكست در مقابل اين جنبش اعلام كردند.

محمد دحلان، شخصيت عالي‌رتبه‌ي فتح در نوار غزه، با ايستادن در مقابل ساختمان پارلمان و اشاره به عكس ياسر عرفات رهبر فقيد تشكيلات خودگردان، به تظاهر كنندگان گفت: شما به ياد و خاطره‌ي عرفات صدمه مي‌زنيد.

دحلان به تظاهر كنندگان قول داد كه فتح در دولت تشكيل شده از سوي حماس شركت نخواهد كرد.

دحلان گفت: هر كسي كه اين جنبش را دوست دارد، نبايد به آن حمله كند. اجازه دهيد اين امر را از ياد نبريم كه جنبش فتح اولين جنبش فلسطين و بنيانگذار مبارزات فلسطيني است و اين جنبش به اول بودن ادامه مي‌دهد.

وي هم‌چنين از جمعيت شركت كننده خواست تا با برپايي تظاهرات گسترده طي دو روز آينده، قدرت‌شان را به نمايش گذارند.

از سوي ديگر، افراد مسلح فتح و حماس براي دومين بار پس از اين انتخابات در خان يونس با يكديگر درگير شده و به سوي هم تيراندازي كردند.

در اين درگيري يك افسر پليس و يكي از حاميان حماس مجروح شدند.

اين درگيري زماني آغاز شد كه حاميان حماس به وفاداران فتح كه پوسترهاي حماس را پاره مي‌كردند، تيراندازي كردند.

در درگيري پيشين اين دو جنبش در همين شهر، سه تن مجروح شدند.

حدود 1000 تن از فعالان خشمگين جنبش فتح از جمله 100 فرد مسلح با تجمع در محل سكونت محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان، از طريق بلندگو از تمام رهبران اين جنبش خواستند تا استعفا دهند و از عباس نيز خواستند تا يك ائتلاف با حماس تشكيل ندهد.

حدود 500 تن از تظاهركنندگان نيز با تجمع در شهر الخليل واقع در جنوب كرانه‌ي باختري، استعفاي رهبران فتح را خواستار شدند. يك گروه تظاهر كننده‌ي كوچك نيز از عباس خواست تا استعفا دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گردان‌هاي شهداي الاقصي، شاخه‌ي نظامي فتح در بيانيه‌اي تهديد كردند، در صورتي كه آنها فكرشان را تغيير داده و به دولت به رهبري حماس بپيوندند، رهبران اين جنبش را سر به نيست مي‌كنند.

از سوي ديگر، نبيل شعث معاون نخست وزير سابق تشكيلات خودگردان، با دفاع از عباس به عنوان تنها اميد براي نجات روند صلح، به شبكه‌ي خبري سي.ان.ان گفت: استعفاي عباس به هرج و مرج و كسب اختيار رياست تشكيلات خودگردان از سوي حماس مي‌انجامد. عباس تنها اميد براي نجات روند صلح است.

تظاهر كنندگان فلسطيني با تجمع در خارج از يك ساختمان دولتي فلسطين در شهر غزه، اعلام كردند: ما نمي‌خواهيم به دولت حماس ملحق شويم. ما رهبريت مفسد نمي‌خواهيم. ما اصلاحات مي‌خواهيم. مي‌خواهيم تمام مفسدان بركنار شوند.

سمير المشراوي، رهبر محلي فتح نيز اعلام كرد: اين تظاهرات واكنش طبيعي حاميان فتح و اعضاي آنها است. ما يك درخواست داريم و آن اين است كه كميته‌ي مركزي فتح و شوراي انقلاب اين جنبش بايد فورا استعفا دهند. ما مخالف هر گونه ائتلاف با حماس هستيم؛ چرا كه اين به معناي فاجعه براي فتح و مردم فلسطين است. به جاي آن ما مي‌خواهيم يك مخالف قوي باشيم و تا پايان دادن به فساد رهبران تاريخي فتح بجنگيم.

مقامات عالي‌رتبه‌ي تشكيلات خودگردان نيز اسراييل را در تضعيف قابل توجه آنها مقصر دانسته و اعلام كردند، اقدامات اسراييل به شكست آنها در انتخابات منجر شد.

جبريل رجوب رييس سابق خدمات امنيتي پيش‌گيرانه‌ي كرانه‌ي باختري كه كرسي پارلماني در منطقه‌ي الخليل را از دست داده، اعلام كرد: اسراييل با انجام هر اقدامي به تشكيلات خودگردان صدمه زد و شانس‌ها براي دستيابي به توافقنامه‌ را از بين برد و حماس از اين امر بهره برد.

صائب عريقات مذاكره كننده‌ي ارشد فلسطين كه يكي از كرسي‌هاي پارلمان را در شهر اريحا برده، گفت: اسراييل مسوول پيروزي حماس و تضعيف تشكيلات خودگردان است.

در همين حال، منابع ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه در عملياتي که جمعه شب در الخليل انجام شد، هشت عضو حماس و چهار عضو جنبش فتح به ظن برنامه‌ريزي براي دست زدن به حملاتي عليه اسراييل بازداشت شدند.

در نابلس نيز سه فلسطيني ديگر به همين دليل توسط نيروهاي اسراييل دستگير شدند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28587

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حمله‌ي اعضاي فتح و پليس فلسطين به ساختمان‌هاي پارلمان در كرانه‌ي باختري و نوار غزه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016