سه شنبه 11 بهمن 1384

گزارش نيوزويک: مذاكرات رودروي مقامات آمريكايي با شبه نظاميان عراقي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل


«بنا به اعلام برخي منابع آگاه كه خواسته‌اند نامشان فاش نشود مقامات آمريكايي در حال مذاكره رو در رو با اعضاي عالي رتبه‌ي فرماندهي شبه نظاميان در عراق هستند. اين گفت و گوهاي مستقيم در پايگاه‌هاي نظاميان آمريكا در استان الانبار و هم‌چنين در اردن و سوريه در حال انجام است.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) هفته‌نامه‌ي نيوزويك در گزارشي نوشته است: « زلماي خليل‌زاد، سفير آمريكا در عراق در اين باره مي‌گويد: درگام نخست نظر مساعد روساي سياسي سني را جلب كرديم.

گام بعدي جلب حمايت عناصر شبه نظامي خواهد بود.

به گفته‌ي يكي از مقامات آگاه آمريكايي در نشست مذكور احزاب و گروه‌هايي شامل حزب سابق بعث، فرقه‌هاي مختلف اسلامي، نيروهاي گارد ويژه‌ي جمهوري‌خواه و برخي ماموران اطلاعاتي حضور دارند. يكي از رهبران گروه‌هاي شبه نظامي عراق كه به خاطر حساسيت موضوع خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: ما از آمريكا مطالباتي داريم، ما توقف اداره‌ي نادرست جنگ توسط نيروهاي آمريكايي را خواستاريم، همچنين از آن‌ها مي‌خواهيم كه مانع اعمال نفوذ ايراني‌ها شوند.

وي افزود: ما بدون برگزاري جلسات حقيقي به اين اهداف دست پيدا نخواهيم كرد. اين در حالي است كه مقامات اطلاعاتي آمريكا از ماه‌هاي پيش با گروه‌هاي شبه نظامي از طريق كانال‌هاي پنهاني ارتباطاتي برقرار ساخته‌اند. انتخابات پارلماني 15 دسامبر در عراق كه بسياري از سني‌ها را به پاي صندوق‌هاي راي كشاند، همچنين بستري را فراهم كرد تا ميان جهاديون ابومصعب الزرقاوي، رهبر شاخه‌ي نظامي شبكه‌ي القاعده در عراق و شبه نظاميان سني بومي اين كشور شكاف عميق‌تري به وجود آيد تا جايي كه سرانجام براي نخستين بار آمريكايي‌ها يا شبه نظاميان اذعان داشتند كه رهبران ارشدشان براي ترسيم اهداف و برنامه‌هاي آينده با يكديگر به گفت و گو نشسته‌اند. يك ديپلمات غربي در بغداد كه از جريان مذاكرات اخير كاملا مطلع است، بيان مي‌دارد: آنان كه آماده‌ي همكاري يا درك متقابل با مقامات آمريكايي هستند به رغم آنكه در گذشته از جنبه‌هاي تاكتيكي با القاعده همكاري داشته‌اند، گرچه هنوز در اين باره مطمئن نيستم، در مقطع فعلي به مبارزه بر ضد القاعده مصمم شده‌اند.»

اين گزارش مي‌افزايد: «آرايش برخي گروه‌ها شبه نظامي برجسته‌ي عراق در قالب شورايي كه به قصد انتشار فتاوي مذهبي و همكاري در عمليات‌هاي نظامي تشكيل شده، به عنوان نقطه‌ي تماس شبه نظاميان و مقامات آمريكايي در آينده نيز تلقي مي‌شود. يكي از مقامات ارشد شبه نظاميان معتقد است دليل اينكه شبه نظاميان قصد اتحاد دارند آن است كه مي‌خواهند در صورت بروز هر گونه مخالفت از روابط عمومي با آمريكايي‌ها برخوردار باشند.

عيسي العداي المهمدي، يكي از شيوخ قبيله‌ي دليمي در فلوجه گفت: چنانچه مذاكرات ميان گروه‌هاي مسلح و آمريكايي‌ها به بار ننشيند، آنگاه ديگر هيچ راه‌حلي باقي نخواهد ماند، تنها مطلبي كه مي‌توانم بگويم آن است كه ما از گفت و گوي آمريكايي‌ها با گروه‌هاي شبه نظامي حمايت مي‌كنيم.

بي‌ترديد مقامات ‌آمريكايي و فرماندهان گروه‌هاي شبه نظامي موضوعات بسياري را مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهند اما طرفين بر سر نگراني مشترك خود يعني "نفوذ مفرط ايران" بر روند سياسي عراق اتفاق نظر دارند. يك ديپلمات ارشد غربي بر اين باور است كه برخورد باز و شفاف آمريكا با عراقي‌ها از يك سو وجود تلاش‌ها به منظور اعمال خشونت در عراق شرايطي را پديد آورده تا شبه نظاميان مجبور به انجام مذاكره با آمريكايي‌ها شوند تا بدين وسيله به توافق مشترك با آن‌ها دست يابند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال رهبران شيعيان عراق از انجام مذاكرات ميان آمريكا و شبه نظاميان انتقاد كرده‌اند. عادل عبدالمهدي، معاون رييس‌جمهور عراق در اين خصوص مي‌گويند: ما هنوز به شبه نظاميان و آمريكايي‌ها براي انجام مذاكره چراغ سبز نشان نداده‌ايم.

از آنجايي كه تنش‌ها ميان القاعده و گروه مقاومت ميهن‌پرست عراق بيش از هر زمان ديگري است، بنابراين مذاكرات براي كليه‌ي احزاب و گروه‌ها پر مخاطره به شمار مي‌آيد.

گفت و گوهاي رو در رو در حالي انجام مي‌شود كه دو هفته پيش شيخ ناصر الفهداوي، از شيوخ عالي مقام استان الانبار كه به گفته‌ي سني‌ها مذاكره‌كننده‌اي اصلي شبه نظاميان بود، ترور شد.

ضدان العواد، از ديگر شيوخ انبار مي‌گويد: الفهداوي به خاطر انجام مذاكره با آمريكايي‌ها ترور شد.

وي مي‌افزايد: القاعده همچنان تلاش مي‌كند تا حمايت‌هاي سني‌ها را به سوي خود جلب كند.

العواد ادامه داد: الزرقاوي نبض اموردر الانبار را در دست دارد، هيچ چيز در كنترل آمريكايي‌ها نيست، طرفين اميدوارند اين مذاكرات جريان فعلي را به كلي تغيير دهد.»

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28642

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش نيوزويک: مذاكرات رودروي مقامات آمريكايي با شبه نظاميان عراقي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016