پنجشنبه 27 بهمن 1384

حماس نامزدهايش را براي رياست پارلمان و نخست‌وزيري معرفي كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


گزارش‌ها حاكي از آن است كه حماس محمود زهار را به عنوان رهبر فراكسيون اكثريت در پارلمان فلسطين اعلام مي‌كند. اين پارلمان قرار است شنبه براي اولين بار پس از پيروزي حماس در انتخابات تشكيل شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، اين گزارش‌ها هم‌چنين مي‌افزايند، حماس عزيز زوئيك از كرانه‌ي باختري را نيز به عنوان رييس پارلمان فلسطين برمي‌گزيند.

زوئيك به عنوان رييس پارلمان در صورت مرگ، استعفا و يا سلب صلاحيت محمود عباس، رييس موقت تشكيلات خودگردان نيز خواهد شد و تا 60 روز برگزاري انتخابات را خواستار مي‌شود.

انتظار مي‌رود با اين انتخاب‌ها حماس اسماعيل هنيه يكي ديگر از رهبران خود را به عنوان نخست وزير اعلام كند. هنيه كه از غزه است، از سوي فلسطيني‌ها يك رهبر عمل‌گرا ديده مي‌شود كه روابط خوبي با جناح‌هاي رقيب دارد.

مقامات حماس اظهار داشتند، انتظار دارند كه اين جنبش انتخاب‌هاي خود را شنبه يا يكشنبه اعلام كند.

عزيز زوئيك كه استاد جغرافي در دانشگاه النجاح نابلس مي‌باشد، در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت: افتخار بزرگي براي من خواهد بود تا به مردم فلسطين خدمت كنم.

اين رهبر 58 ساله حماس خاطرنشان كرد: هر كسي كه در پست رياست مجلس قرار بگيرد، در خدمت مردم فلسطين خواهد بود و من از خدا مي‌خواهم به من براي انجام اين وظيفه كمك كند.

حماس 74 كرسي از 132 كرسي پارلمان فلسطين مستقر در رام‌الله را به دست آورده است.

جبريل رجوب، مشاور امنيت ملي محمود عباس اظهار داشت: فتح با سه شرط در دولت ائتلافي به رهبري حماس شركت مي‌كند.

رجوب گفت: حماس بايد مفهوم دولت فلسطين و اسراييل را بپذيرد، توافقنامه‌هاي تشكيلات خودگردان را با اسراييل به رسميت بشناسد و طرح صلح اعراب را قبول كند.

مقامات ارشد فتح از جمله فاروق قدومي روز چهارشنبه در تونس گردهم آمدند تا درباره‌ي همكاري احتمالي با حماس گفت‌وگو كنند.

اين در حالي است كه آمريكا و رژيم صهيونيستي اميدوارند دولت فلسطين به رهبري حماس را منزوي كنند و با اعمال فشارهاي ديپلماتيك باعث شوند تا حماس دولت اسراييل را به رسميت شناخته و خشونت‌ها را محكوم كند.

موشه كاتساف، رييس جمهور رژيم صهيونيستي در آتن به خبرنگاران گفت: شما مي‌توانيد اين را انزوا و يا تحريم بخوانيد؛ اما شما مي‌توانيد آن را واقعيت نيز بخوانيد.

كاتساف با انتقاد از روسيه براي دعوت از رهبران حماس جهت سفر به مسكو اظهار داشت: اين دعوت موقعيت جامعه‌ي بين‌المللي را تضعيف مي‌كند.

اما سرگئي لاورف، وزير امور خارجه‌ي روسيه بيان داشت: اين يك راه واقع گرايانه براي تقويت آينده‌ي صلح سازي است. در صورتي كه ما حماس را كه برنده‌ي يك انتخابات مشروع، آزاد و عادلانه بوده، نپذيريم، هيچ چيزي تغيير نخواهد كرد.

قرار است شائول موفاز، وزير جنگ رژيم صهيونيستي امروز (پنج‌شنبه) با مشاورانش درباره‌ي سياست امنيتي اين رژيم در قبال دولت فلسطين به رهبري حماس ديدار كند.

منابع امنيتي خاطر نشان كردند: اين سياست ممكن است شامل تشديد تحريم‌هاي مسافرتي براي فلسطيني‌ها در كرانه‌ي باختري باشد.

از سوي ديگر خليل ابوليلا، از رهبران حماس در غزه اظهار داشت: اين گروه دعوت رسمي روسيه را جهت انجام مذاكرات در مسكو دريافت كرده است.

وي خاطرنشان كرد: اين دعوت‌نامه براي خالد مشعل، رييس دفتر سياسي حماس كه در تبعيد به سر مي‌برد، فرستاده شده؛ اما درباره‌ي تاريخ اين سفر بعدا توافق خواهد شد.

سرگئي لاورف، وزير امور خارجه‌ي روسيه اظهار داشته است كه مسكو معتقد است حماس بايد به برقراري صلح با اسراييل جهت پذيرش بين‌المللي پايبند باشد.

وي گفت: ما در جهت وادار كردن حماس به پذيرش مواضع كميته‌ي چهارجانبه كار مي‌كنيم. اين فقط پيشنهاد كميته‌ي چهارجانبه نيست؛ بلكه پيشنهاد اكثر كشورهاي عربي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه‌ي الشرق‌الاوسط نيز در گزارشي اعلام كرد، تعدادي از اعضاي جنبش فتح درصدد پيوستن به دولت ائتلافي فلسطين تحت كنترل حماس هستند.

اين در حالي است كه احمد حاج علي 66 ساله، از روحانيون برجسته‌ي حماس كه قرار است به عنوان يكي از اعضاي جديد پارلمان فلسطين سوگند ياد كند، پس از پنج ماه زندان آزاد شد.

وي به خبرنگاران گفت: اسراييل هيچ توجيهي براي نگه داشتن من در زندان ندارد. با آزاد شدن علي 11 تن از اعضاي پارلمان جديد از گروه حماس در زندان هستند. سه تن ديگر از جمله مروان برغوثي از اعضاي زنداني پارلمان جديد مي‌باشند.

از سوي ديگر خالد مشعل به منظور گفت‌وگو با مقامات تركيه وارد آنكارا شد. تركيه پيشنهاد داده است كه به عنوان ميانجي ميان اسراييل و دولت جديد فلسطين به رهبري حماس وارد عمل شود.

يك مقام تركيه‌يي گفت: مشعل كه درسوريه ساكن است، قرار است با ديپلمات‌هاي برجسته‌ي وزارت خارجه در آنكارا ديدار و گفت‌وگو كند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28862

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حماس نامزدهايش را براي رياست پارلمان و نخست‌وزيري معرفي كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016