چهارشنبه 23 فروردین 1385

به رغم لغو قانون جديد كار، تظاهرات دانشجويان فرانسوي هم‌چنان ادامه دارد، ايسنا

- دوويلپن: مي‌خواهيم از اين بحران درس بگيريم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


به رغم لغو قانون جنجالي جديد كار در فرانسه، دانشجويان فرانسوي يك بار ديگر به خيابان‌ها آمدند و متعهد شدند كه به اعمال فشار بر دولت ادامه دهند. دانشجويان توافقات بيشتري را خواستار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، گروه‌هاي دانشجويي و اتحاديه‌هاي كارگري در حاليكه پيروزي خود در برابر دولت فرانسه جشن مي‌گرفتند،‌ اعلام كردند تا زمان تصويب قانون جايگزين توسط مجلس، در آماده‌باش خواهند بود.

قرار است پس از بحث و مناظرات درباره‌ي لوايح جايگزين قرارداد اولين استخدام (CPE) در مجلس ملي، لوايح جايگزين ظرف چند روز آتي در مجلس به راي گذاشته شوند.

با لغو قانون جديد كار، موسوم به قرارداد اولين استخدام (CPE) كه يك شكست شخصي براي دومينيك دوويلپن، نخست وزير فرانسه و طرح وي محسوب مي‌شد، هزاران تن از دانشجويان به خيابان‌ها آمدند و بسياري از آنها خواستار توافقات بيشتر درباره‌ي استخدام شدند. اما اين تظاهرات در مقايسه با تظاهرات ميليوني هفته‌هاي گذشته جمعيت كمتري را به خود جلب كرد. دانشجويان هم چنين چند پايانه‌ي اتوبوسراني در شهر تولوز را به تعطيلي كشاندند و براي مدت كوتاهي باند‌هاي پرواز فرودگاه نانت را تصرف كردند و يك ايستگاه راديو در گرنوبل را به اشغال خود درآوردند.

به رغم درخواست يكي از رهبران دانشجويي مبني بر ازسرگيري كلاس‌ها، چهار دانشگاه فرانسه هم چنان در حال اعتصاب باقي ماندند و فعاليت‌هاي 27 دانشگاه ديگر دچار وقفه شد.

برخي از دانشجويان فرانسوي سرمست از پيروزي خود عزم‌شان را جزم كرده‌اند تا قانون CPE را به كلي لغو كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آنها هم‌چنين خواستار لغو قراردادي مشابه قرارداد CPE، موسوم به قرارداد جديد استخدام (CNE) هستند كه سال گذشته براي كاركنان مشاغل كوچك معرفي شده است.

دومينيك دوويلپن، نخست وزير فرانسه، در مجلس ملي گفت: تنها مساله‌اي كه وجود دارد، اين‌است كه ما براي مبارزه با بيكاري جوانان در حال انجام چه كاري هستيم.

وي افزود: ما مي‌خواهيم از اين بحران درس بگيريم. ما مي‌خواهيم پاسخگوي نگراني‌هاي اجتماعي مردم فرانسه و نگراني‌هاي آنها درباره‌ي آينده‌شان باشيم.

در همين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از پليس فرانسه گزارش داد، حدود 2300 دانشجو روز سه‌شنبه در پاريس تظاهرات كردند كه در مقايسه با 84 هزار نفري كه در تظاهرات يك ميليوني هفته‌ي گذشته به خيابان‌هاي پاريس آمدند، رقم چنداني به نظر نمي‌رسد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29641

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به رغم لغو قانون جديد كار، تظاهرات دانشجويان فرانسوي هم‌چنان ادامه دارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016