جمعه 15 اردیبهشت 1385

كابينه‌ اسراييل راي اعتماد گرفت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


با تاييد كابينه‌ي اسراييل، ايهود المرت در نظر دارد اجراي طرح همگرايي‌اش را براي تعيين مرزهاي دايمي اسراييل در كرانه‌ي باختري، ظرف دو سال آينده آغاز كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي هاآرتص، ايهود المرت، نخست وزير اسراييل روز پنجشنبه كابينه‌اش را به كنست معرفي كرد و سياست‌هايش را در زمينه‌هاي اجتماعي اقتصادي و سياسي عنوان داشت.

دولت جديد رژيم صهيونيستي متشكل از 67 عضو از كاديما، كارگر و حزب بازنشستگان و شاس است.

رييس كنست اعلام كرد كه نتيجه راي‌گيري برابر با موافقت 65 عضو و مخالفت 49 تن ديگر بود.

پس از جلسه كنست، 25 وزير كابينه در مراسمي با موشه كاتساف، رييس جمهور رژيم صهيونيستي ديدار كردند.

المرت روز يكشنبه دفتر نخست وزيري رژيم صهيونيستي را رسما براي اولين بار از زمان سكته مغزي آريل شارون در دست مي‌گيرد.

المرت و مشاورانش در هفته جاري بر سازمان‌هاي داخلي متمركز و برنامه‌ي سفر وي را به واشنگتن و ديدار وي با جورج بوش، رييس جمهور آمريكا را در 23 مه برنامه‌ريزي مي‌كنند.

المرت پس از سفر به واشنگتن قرار است با حسني مبارك، رييس جمهور مصر ديدار كند.

طرح همگرايي در اولويت ليست ديپلماتيك المرت قرار دارد كه به گفته منابع ديپلماتيك قرار است وي اجراي اين طرح را ظرف دو سال آينده يا 18 ماه آينده به آغاز كند.

المرت به دنبال گسترش ائتلافش به 80 عضو از كنست است.

وي در مذاكراتش با بوش فرصتي را كه دولت آمريكا به وي براي اجراي طرح همگرايي‌اش مي‌دهد مورد بررسي قرار مي‌دهد.

المرت در نظر دارد هم چنين اجازه‌ ساخت هزاران واحد مسكوني را در بلوك‌هاي شهرك‌هاي يهودي نشين به منظور جذب ساكنان شهرك‌هاي كرانه باختري صادر كند.

وي به دنبال تاييديه آمريكا براي اين اقدام نيز مي‌باشد.

به دنبال اعطاي راي اعتماد كنست اسراييل به كابينه ائتلافي جديد، ايهود المرت اظهار داشت كه در راستاي عمق بخشيدن به روابط با كشورهاي اروپايي قدم خواهد برداشت.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي ايلاف، المرت گفت: مي‌كوشيم تا روابط خود را با كشورهاي عربي مستحكم كنيم. حسني مبارك رييس جمهور مصر و ملك عبدالله پادشاه اردن از شريكان خوبي هستند كه ما مي‌كوشيم تا روابط خود را با آنها تحكيم ببخشيم تا اين روابط پايه و اساسي در ايجاد روابط ديپلماتيك با ساير كشورهاي عربي باشد.

وي در سخناني در كنست اسراييل بيان داشت: دولت فلسطين نمي‌تواند شريك ما در مذاكرات باشد و عملا نيز هيچ گونه تماسي با آن برقرار نشده است.

المرت ادامه داد: اسراييل منتظر تغييري است كه بايد در دولت فلسطين ايجاد شود، ما به مبارزه با گروه‌هاي مسلحي كه در هر كجاي اين خاك هستند، ادامه مي‌دهيم اما به آنها اين فرصت را مي‌دهيم تا اثبات كنند كه محدوده مسووليت‌هاي خود را مي‌دانند و آماده تغيير هستند.

نخست وزير اسراييل گفت: اگر ببينيم كه دولت به مذاكرات ما پاسخ نمي‌دهد به شيوه ديگري وارد عمل خواهيم شد. ما بدون هيچ گونه توافقي براي ايجاد تفاهمي در راستاي ترسيم درست مرزها با اسراييل عمل خواهيم كرد، مرزهايي كه از حمايت كافي برخوردار خواهند بود و حضور اكثريت يهوديان را تضمين مي‌كند.

وي ادامه داد: اين جا ديگر مرزي براي عمليات‌هاي نيروهاي امنيتي نخواهد بود بلكه همه چيز بر اساس واقعيت امنيتي خواهد بود كه ناچاريم با آن روبرو شويم.

المرت هم‌چنين قول داد كه تا اوايل سال 2010 بخش عظيمي از كرانه‌ي باختري را از طريق ترسيم آخرين مرزهاي اسراييل تحت فشار خود بگيرد تا بتواند يهوديت خالص دولتش را حفظ كنند.

وي در بيانيه‌اي كه آن را براي محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان ارسال كرده بود، اظهار داشت كه دولتش هرگز توافقنامه‌اي را با دولت فلسطين تحت رهبري حماس امضا نخواهد كرد مگر آنكه اين جنبش درخواست‌هاي اسراييل را بپذيرد، آن را به رسميت بشناسد، از خشونت دست بردارد و به توافقنامه‌هاي صلح موقتي كه قبلا با تشكيلات خودگردان به امضا رسيده، موافقت كند.

وي تاكيد كرد كه بيت‌المقدس هم چنان به عنوان پايتخت اسراييل باقي خواهد ماند علاوه بر آن از شهرك‌هاي اطراف كرانه‌ي بختري دست خواهد برداشت اما شهرك‌هاي بزرگ را تا ابد حفظ مي‌كند.

در پاسخ به اين بياينه تند محمود عباس آمادگي خود را براي ورود به مذاكرات فروي با اسراييل به منظور اجراي طرح نقشه‌ي راه و تشكيل دولت فلسطين اعلام كرد و از دولت جديد اسراييل خواست تا هيچ گونه اقدام يكجانبه‌اي را در كرانه بختري انجام ندهد.

سامي ابوزهري، سخنگوي حماس نيزدر پاسخ به اين بيانيه گفت كه اسراييل خواهان مذاكره با فلسطيني‌ها نيست و اين بيانيه نيز به منزله اعلام جنگ عليه فلسطيني‌ها به شمار مي‌رود.

اعضاي كابينه‌ي اسراييل به شرح زير هستند:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تزيپي ليوني:‌ وزير امور خارجه (كاديما: فرد شماره دو)

شائول موفاز: معاون نخست‌وزير و وزير ترابري (كاديما )

شيمون پرز: معاون نخست‌وزير و وزير توسعه‌ي منطقه‌اي (كاديما)

الي يشايي: معاون نخست‌وزير و وزير تجارت (شاس)

آبراهام هيرشون: وزير دارايي (كاديما)

روني بار آن: وزير داخلي (كشور) (كاديما)

حيم رامون: وزير دادگستري (كاديما)

مير شيتريت: وزير مسكن و شهرسازي (كاديما)

آوي ديچر: وزير امنيت عمومي (كاديما)

يولي تامير: وزير آموزش (كارگر)

يعكوف بن يزري: وزير بهداشت (بازنشستگان)

گيدئون ازرا: وزير محيط زيست (كاديما)

ياكوب ادري: وزير ارتباطي كابينه (كاديما)

زعيو بوئيم: وزير جذب مهاجر (كاديما)

ايساك هرزوگ: وزير گردشگري (كارگر)

شالوم سيمهون: وزير كشاورزي (كارگر)

بنيامين بن اليزر: وزير زيرساخت‌هاي ملي (كارگر)

رافي ايتان: وزير امور بازنشستگان (بازنشستگان)

آريل آتياس: وزير مخابرات (شاس)

ايتان كيبل: وزير بدون پست (كارگر)

ئيتزاك كوهن: وزير بدون پست (شاس)

مشولام نهاري: وزير بدون پست (شاس)

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29872

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كابينه‌ اسراييل راي اعتماد گرفت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016