شنبه 13 اسفند 1384

موافقت حماس با آتش بس يك ساله مشروط به عدم توسل اسراييل به زورف ايسنا

تاكيد لاوروف بر به رسميت شناختن حق موجوديت اسراييل

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


وزارت خارجه‌ي روسيه اعلام كرد، حماس با آتش بس يك ساله با اسراييل موافقت كرد با اين شرط كه اسراييل از استفاده از زور در اين مدت خودداري كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي هاآرتص، در بيانيه‌ي وزارت خارجه‌ي روسيه آمده است: حماس قبول كرد از توافقنامه‌ي آتش بس سال 2005 خارج نشود، با اين شرط كه اسراييل به استفاده از زور روي نياورد.

عزت الرشاق از رهبران حماس، در مسكو اعلام كرد كه جنبش حماس به تمديد آتش بس مثبت مي‌نگرد؛ اما در صورتي‌كه اسراييل به تجاوزات، ترورها و دستگيري‌ها پايان داده و زندانيان فلسطيني را آزاد كند. توپ هم اكنون در زمين اسراييل است.

سرگئي لاوروف وزير خارجه‌ي روسيه، به هيات حماس گفت، بايد حق موجوديت اسراييل را به رسميت بشناسند.

لاوروف پس از گفت‌وگو با رهبري اين گروه اسلامي اظهار داشت: تمام ديدگاه‌هاي كميته‌ي كاري چهار جانبه بايد مورد احترام قرار گيرد.

خبرگزاري اينترفكس به نقل از لاوروف اظهار داشت: اين به معناي عملي كردن تمام توافقنامه‌هاي موجود، لزوم به رسميت شناختن اسراييل به عنوان يك شريك در مذاكرات و رد تمام روش‌هاي مسلحانه براي حل مسايل سياسي است.

محمد نزال، يكي از مقامات عالي‌رتبه‌ي همراه خالد مشعل، رهبر سياسي حماس، به خبرنگاران گفت: مساله‌ي به رسميت شناختن يك مساله تمام شده است. ما قصد نداريم اسراييل را به رسميت بشناسيم.

مشعل اظهار داشت: اگر اسراييل صلح مي‌خواهد، بايد از اراضي اشغال شده در سال 1967 عقب نشيني كند و اجازه‌ي بازگشت آوارگان فلسطيني را نيز بدهد.

وي افزود: اگر اسراييل اين اقدامات را به انجام رساند، اقدام ما گام بزرگي در جهت صلح خواهد بود.

مشعل از نتايج مذاكرات سطح بالا با مقامات روسيه كه در آن حماس با فشار براي تعديل خصومتش عليه اسراييل و رد مقاومت روبرو شد، استقبال كرد.

مشعل پس از نشست با لاوروف و مقامات روسي ديگر اعلام كرد: اين گفت‌وگوها خوب، سازنده و باز بود.

خبرگزاري نووستي نيز به نقل از لاوروف اظهار داشت: اگر اسراييل گام‌هايي را در جهت روند صلح بردارد، حماس آماده است تا به تمام توافقنامه‌هاي فلسطين كه بخشي از روند صلح است، احترام گذارد.

لاوروف گفت: رهبري حماس توافق كرد تا به مقامات بين‌المللي اجازه دهند بر بودجه‌ي آنها نظارت كنند.

وي افزود: آنها آماده‌ي ايجاد مكانيزمي از نظارت بين‌المللي هستند.

وي پيش از مذاكره با هيات حماس به خبرنگاران گفت: در صورتي‌كه حماس در انتقال خودش به يك ساختار سياسي ناكام بماند، اين سازمان هيچ آينده‌اي نخواهد داشت.

وزير خارجه‌ي روسيه اعلام كرد: اين امر براي حماس ضروري است تا خودش را در قالب يك حزب سياسي قرار دهد و اين امر را تضمين كند كه شاخه‌ي نظامي حماس، بخش مشروع ساختارهاي امنيتي فلسطين است.

لاوروف افزود: ما انتظار نداريم حماس تمام اين موارد را يك شبه انجام دهد و خودش را تغيير دهد. حماس بايد نقش جديدش را مجددا ارزيابي كند.

ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه، در اقدامي به منظور جلوگيري از تخريب روابطش با اسراييل، از نشست با هيات حماس خودداري كرد. اين هيات تنها روز يكشنبه از كرملين ديدن مي‌كند.

يك مقام رسمي اسراييل كه خواست نامش فاش نشود، گفت: اسراييل انتظار دارد مسكو به طور كاملا واضح خودداري مشعل از به رسميت شناختن اسراييل را محكوم كند.

پايگاه اينترنتي الجزيره نيز نوشت: خالد مشعل گفت، اين جنبش آماده است تا در روابطش با اسراييل رو به جلو حركت كند و افزود اسراييل بايد از اراضي اشغال شده در سال 1967 عقب نشيني و به آوارگان فلسطيني اجازه بازگشت بدهد.

مشعل پيش از نشست با مقامات روسي به خبرگزاري فرانسه گفت: حماس كه از به رسميت شناختن اسراييل سرباز مي‌زند، آماده است تا در روابطش با اين رژيم رو به جلو حركت كند.

وي افزود: حماس به طور كامل آماده است تا رو به جلو حركت كند. اكنون همه چيز به سياست‌هاي اسراييل بستگي دارد.

اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين، در غزه اعلام كرد: ما نسبت به اين سفرها خوشبين هستيم و منتظريم تا شاهد نقش فعال‌تر سياسي روسيه در خاورميانه باشيم.

مشعل اظهار داشت: سفر ما به مسكو گام بسيار مهمي در جهت دستيابي به پيشرفتي در موضع بين‌المللي ماست. اين ديداري است كه هيچ شرايطي ندارد. ما به موضع مقامات روسيه گوش مي‌دهيم و سپس موضع خودمان را شرح مي‌دهيم.

رهبر سياسي حماس در گفت‌وگو با شبكه‌ي تلويزيوني ان.تي.وي در روسيه گفت: مردم ما چيزهاي ساده‌اي را مي‌خواهند "آزاد باشند، استقلال داشته باشند، تمام اين موارد بدون پايان اشغالگري غير ممكن است".

مشعل هم چنين گفت: اسراييل مسوول بن بست‌هاي خاورميانه است و هميشه از زير بار مسووليت‌هايش شانه خالي مي‌كند.

مشعل در پاسخ به سوالي درباره‌ي تداوم آتش بس گفت: اسراييل به تجاوزاتش پايان نمي‌دهد و به همين دليل ما هيچ تمايلي براي اين نوع آتش بس نداريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اين وجود وزارت خارجه‌ي روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد: حماس متعهد شده تا در صورت عدم استفاده از زور از جانب اسراييل، با آتش بس يكساله‌ با اين رژيم موافقت كند.

از سوي ديگر، آمريكا نشست ميان ديپلمات‌هاي روسيه و رهبران حماس را تحولي مثبت بر شمرد.

آدام ارلي معاون سخنگوي وزارت خارجه‌ي آمريكا اعلام كرد: اين نشست در مسكو پيام مهمي را به حماس منتقل كرد. ما يك جبهه و هدف مشترك و متحد در قبال حماس داريم.

ارلي در پاسخ به خودداري حماس از تعديل موضعش در قبال اسراييل گفت: ما حماس را با اقداماتش مورد داوري قرار مي‌دهيم؟

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29156

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موافقت حماس با آتش بس يك ساله مشروط به عدم توسل اسراييل به زورف ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016