دوشنبه 29 خرداد 1385

فتح و حماس تا ۹۸ درصد به توافق رسيده‌اند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

مقامات عالی رتبه فتح و حماس با يکديگر ديدار و درباره‌ی درگيری‌ها در اراضی فلسطينيان و موضوعات مورد مناقشه مباحثه کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ی هاآرتص، محمد دحلان، رييس خدمات امنيتی پيشگيرانه‌ی فتح و اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين و سعيد صيام، وزير د اخلی فلسطين در اين نشست شرکت کردند.

اين مقامات رسمی توافقنامه‌های حاصله ميان گروه‌های فلسطينی از جمله جذب نيروی امنيتی حماس به پليس فلسطين و استقرار آن‌ها در نوار غزه را تصويب کردند.

اين طرف‌ها هم‌چنين توافق کردند راشد ابوشباک، فرمانده‌ی خدمات امنيتی پيشگيرانه و دوست نزديک دحلان به عنوان فرمانده‌ی امنيت داخلی نيروی حمايتی که بر پليس غير نظامی، نيروهای پيشگيرانه و خدمات غير نظامی اضطراری نظارت دارد، خدمت کند.

براساس اين توافقنامه ابوشباک در مقام دوم پس از محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان قرار می‌گيرد اما بايد با همکاری و هماهنگی با صيام کار کند.

خدمات امنيتی ديگر از جمله امنيت ملی فلسطين و اطلاعات تشکيلات خودگردان تحت کنترل عباس خواهد بود و هيچ ارتباطی با دولت حماس نخواهند داشت.

انتظار می‌رود مقامات برجسته‌ی حماس در مذاکرات ميان گروه‌های فلسطينی درباره‌ی طرح ديپلماتيک که در آن از راه حل دو کشور مستقل حمايت شده و به سند زندانيان معروف است تا بعدازظهر امروز ( دوشنبه) به نتيجه برسند.

احمد بهار و ابراهيم دهفور، دو تن از اعضای پارلمانی حماس اعلام کردند، ۹۸ درصد از مخالفت‌ها بر سر اين طرح حل شده است.

نمايندگان فتح و حماس در غزه اعلام کردند آن‌ها در خصوص ۱۵ بعد از ۱۸ بند سند زندانيان به توافق رسيده‌اند.

سه نکته‌ی باقی مانده‌ی اين طرح مسايل محوری مورد نگرانی در روابط فلسطينيان و اسراييل است.

اولين مورد به وضعيت سازمان آزادی‌بخش فلسطين به عنوان تنها سازمان مشروع برای انجام مذاکره با اسراييل باز می‌گردد، دومين موضوع مورد نگرانی حق مردم فلسطين برای مقاومت مسلحانه تنها در مرزهای اراضی‌ها اشغال شده است و سومين مورد به مساله‌ی برقراری همه پرسی درباره‌ی توافقنامه‌های آتی با اسراييل مربوط است.

اين نمايندگان هم چنين اعلام کردند، طرف‌ها به پيشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در مساله‌ی قبول تصميمات بين‌المللی و اتحاديه‌ی عرب درباره‌ی مناقشات اعراب و اسراييل دست يافته‌اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز به نقل از مذاکره‌کنندگان در اين نشست‌ها اعلام کرد، فشارهای بين‌المللی به دولت جديد فلسطين می‌تواند نتايج پرباری به همراه داشته باشد.

يکی از رهبران حماس دربند در اسراييل نيز اعلام کرد توافقنامه‌ی طی روزهای آتی حاصل می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان در ديدار با ملک عبدالله پادشاه اردن اظهار داشت، وی از کشورهای عربی برای مسدود کردن طرح اسراييل برای تعيين مرزهايش به صورت يکجانبه و حمايت از طرح پيشنهادی آمريکا که در آن تشکيل يک کشور فلسطينی تعبيه شده است، حمايت می‌کند.

عباس پس از نشست با عبدالله گفت: ما هم اکنون در حال تقويت تماس‌هايمان با کشورهای عربی برای دور نگاه داشتن طرح ايهود المرت، نخست وزير ارساييل از ميز مذاکره و تقويت طرح نقشه‌ی راه براساس مذاکره و گفت‌وگو هستيم.

مارک رگو، سخنگوی وزارت خارجه‌ی اسراييل اعلام کرد، اسراييل می‌خواهد با فلسطينيان در طرح نقشه‌ی راه پيش رود، اما افزود: مساله‌ی امروز اين است که شما يک دولت فلسطينی دارد که به طرح نقشه‌ی راه صلح و آشتی نه می‌گويد.

عباس گفت، وی تلاش می‌کند که تا خشونت‌های نظامی اسراييل و درگيری‌ها در اراضی فلسطينيان را متوقف کند و اميدوار است مکانيزمی برای ايجاد فهم و آرامش ميان فلسطين و اسراييل به وجود آيد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30612

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فتح و حماس تا ۹۸ درصد به توافق رسيده‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016