سه شنبه 10 مرداد 1385

کناره گيری موقت فيدل کاسترو از رهبری کوبا، بی بی سی

رهبر کوبا اعلام داشته که به دليل بيماری به طور موقت زمام اداره اين کشور را به برادر خود سپرده است.

فيدل کاسترو، رهبر کوبا، در نامه ای که توسط منشی وی از تلويزيون دولتی اين کشور خوانده شد گفته است که تحت عمل جراحی برای توقف خونريزی داخلی قرار گرفته و به همين دليل، هر دو سمت رياست جمهوری و دبير اول حزب حاکم کمونيست را به طور موقت به برادر خود، رائول کاسترو، سپرده است.

فيدل کاسترو، که ۸۰ سال سن دارد، در اين نامه خطاب به مردم کوبا گفته است که فشار کار در هفته های اخير بر وضع سلامتی وی تاثير گذاشته و سفر اخير به آرژانتين و شرکت در مراسم بزرگداشت سالگرد انقلاب کوبا را به عنوان نمونه ذکر کرده است.

اين نخستين بار از زمان به دست گرفتن قدرت در سال ۱۹۵۹ است که آقای کاسترو وظايف خود را به شخص ديگری واگذار می کند.

فيدل کاسترو فرماندهی انقلاب منجر به سرنگونی رژيم باتيستا در کوبا را در سال ۱۹۵۹ برعهده داشت و از همان زمان، سمت رياست هيات وزيران - يا نخست وزيری - را در دست گرفت.

از سال ۱۹۶۵، کاسترو سمت دبير اول حزب کمونيست کوبا و از سال ۱۹۷۶ مقام رياست شورای دولتی - رييس جمهوری - کشور را نيز به سمت های خويش افزود.

حدس و گمان در باره انتقال قدرت

به گفته استفن گيبس، خبرنگار بی بی سی در هاوانا، پايتخت کوبا، اينکه نامه رهبر کوبا توسط منشی دفتر رياست جمهوری خوانده شد و فيدل کاسترو، که به ايراد سخنرانی های طولانی در هر مناسبتی شهرت دارد شخصا آن را قرائت نکرد، به حدس و گمان هايی در باره وضعيت مزاجی وی و احتمال انتقال قدرت منجر شده است.

در نامه فيدل کاسترو آمده است که دوره نقاهت پس از عمل جراحی چندين هفته به طول خواهد انجاميد.

همچنين، اعلام شده که مراسم مفصلی که به مناسبت هشتادمين سال تولد وی برای روز ۱۳ اوت برنامه ريزی شده بود تا ماه دسامبر سال جاری به تعويق افتاده است.

خبرنگار بی بی سی در هاوانا می گويد که اعلام انتقال موقت قدرت به رائول کاسترو برای مردم کوبا خبری غيرعادی است زيرا فيدل کاسترو تنها رهبر کوبا در طول زندگی بسياری از مردم اين کشور بوده است.

از رائول کاسترو، ۷۵ ساله، به عنوان جانشين فيدل کاسترو نام برده می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رائول کاسترو علاوه بر سمت وزارت دفاع و ژنرال ارشد نيروهای سه گانه، معاونت اول رييس شورای دولتی، معاونت اول رييس شورای وزيران و معاونت دبير کميته سياسی و کميته مرکزی حزب کمونيست کوبا هم بوده است.

کوبا دارای يک نظام تک حزبی کمونيستی است و براساس قانون اساسی اين کشور، در صورت بيماری يا فوت رييس جمهوری، معاون اول رييس شورای دولتی زمام امور را در دست می گيرد.





دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31192

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کناره گيری موقت فيدل کاسترو از رهبری کوبا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016