شنبه 10 دی 1384

استقبال كاسترو از رييس جمهور منتخب بوليوي، ايسنا

كاسترو: پيروزي مورالس دنيا را تكان داد
تلاش مشترك بوليوي و كوبا براي ريشه‌كني بي‌سوادي



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


اوو مورالس در راستاي تلاش‌هايش براي جلب حمايت پيش از آغاز به كار رسمي به عنوان رييس‌جمهور جديد بوليوي با فيدل كاسترو و جمعي از دانشجويان بولويايي مشغول به تحصيل در كوبا ديدار و گفت و گو كرد.

به گزارش خبرگزاري دا نشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اوو مورالس، رييس جمهور منتخب بوليوي هنگام ورود به كوبا با استقبال گرم فيدل كاسترو، رهبر كوبا كه لبخندي بر لب داشت، مواجه شد.

كاسترو كه چون هميشه لباس سبز زيتوني خاص خود را بر تن داشت، با ديدن مورالس وي را در آغوش گرفت. اين در حاليست كه دولت كوبا پيروزي مورالس در انتخابات رياست جمهوري بوليوي را به عنوان پيروزي مهم بر نفوذ آمريكا در منطقه مورد استقبال قرار داده است.

كاسترو در جمع خبرنگاران در خصوص پيروزي هم پيمان بوليويايي خود اظهار داشت: فكر مي‌كنم اين پيروزي دنيا را تكان داده است، اين مساله خارق‌العاده و تاريخي بود.

مورالس 46 ساله كه با كسب 54 درصد آراء به عنوان نخستين رييس جمهور سرخپوست بوليوي نبض قدرت را در دست گرفته از تاريخ 22 ژانويه (2 بهمن) رسما آغاز به كار خواهد كرد. وي با اين موفقيت به جرگه‌ي ديگر رهبران آمريكاي لاتين يعني كاسترو و هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا كه از منتقدان صريح سياست‌هاي آمريكا به شمار مي‌آيند، پيوست.

مورالس و كاسترو در جمع 400 دانشجوي بولويايي مشغول به تحصيل در كوبا اظهار داشتند كه هاوانا درحال حاضر بيش از 5 هزار بورس تحصيلي به دانش‌آموزان كالج‌هاي بوليوي اعطا مي‌كند.

رييس‌جمهور منتخب بوليوي ضمن اعلام اين مطلب كه ديدارش با كاسترو در حقيقت برخورد دو نسل و دو

انقلاب در مسير مبارزه‌شان براي نيل به شرف و عزت بوده است، بيان داشت: ما در خصوص گام‌هاي نخستين همكاري دو جانبه توافق كرده‌ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كاستروي 79 ساله از 47 سال پيش كه بر مسند قدرت تكيه زده است، به عنوان بزرگترين دردسر دولت آمريكا مطرح است و مورالس نيز مكررا خود را هم پيمان كاسترو عنوان كرده و وعده داد كه وحشتناك‌ترين كابوس واشنگتن خواهد بود.

رهبر كوبا اواخر جمعه طرح 30 ماهه با هدف ريشه‌كني بيسوادي در كشورهاي آمريكاي جنوبي را اعلام داشت.

در همين راستا دولت كوبا هر ساله بالغ بر 5 هزار بورس تحصيلي كامل به دانشجويان جوان بولويايي اعطا مي‌كند.

اين در حاليست كه ميزان باسوادي در بوليوي 87 درصد تخمين زده شده است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28170

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'استقبال كاسترو از رييس جمهور منتخب بوليوي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016