چهارشنبه 8 شهریور 1385

عباس: اگر اسراييلی‌ها آزادی سرباز خود را می‌خواهند، ما هم آزادی زندانيان خود را می‌خواهيم، ايسنا

عنان: می‌کوشيم به اشغالگری‌های اسراييل پايان دهيم

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


محمود عباس آزادی اسير اسراييلی موجود در نوار غزه را به آزادی هزاران فلسطينی در بند اسراييل، آزادی وزرا و نمايندگان دولت حماس مشروط کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبکه تلويزيونی الجزيره، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل در رام‌الله اظهار داشت: امروز در ديدار با عنان مذاکرات مهمی در خصوص فلسطين، لبنان و اوضاع منطقه و راه‌های خروج از بحران‌های جاری، پايان دادن به اشغالگری‌های اسراييل، تخريب ساختمان‌ها، ترور شخصيت‌ها و مجازات دسته جمعی مردم مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: هم چنين ما طی اين ديدار بر ضرورت آزادی رهبران و وزرای فلسطينی، ايجاد آتش بس، توقف ساخت ديوار حايل و اقدامات اسراييل عليه فلسطينيان، توقف تحريم‌های اقتصادی و سياسی و باز شدن راه‌ها و گذرگاه‌ها تاکيد کرديم.

عباس عنوان داشت: هم چنين کوفی عنان را در جريان تلاش‌ها برای تشکيل دولت يکپارچه فلسطين، پايان دادن به درگيری‌ها و اسارات سربازان اسراييلی و فلسطينی قرار داديم و تلاش می‌کنيم تا راه‌حل ريشه‌يی را برای حل مشکل خاورميانه ايجاد کنيم.

عباس تصريح کرد: با ادامه حضور نيروهای نظامی اسراييل در فلسطين و ساير کشورهای عربی صلح محقق نخواهد شد بلکه اين امر (تحقق صلح) با تشکيل دولت فلسطين به پايتختی بيت‌المقدس، حل مساله پناهندگان و پايان حضور نظامی اسراييل در مناطق مختلف کشورهای عربی امکان پذير است.

وی در ادامه از کوفی عنان و سازمان ملل به دليل تلاش‌هايی که در راستای حل مشکلات منطقه انجام می‌دهد، تشکر کرد و از وی خواست تا در نشست‌های بعدی شورای امنيت سازمان ملل برای تحقق صلح در خاورميانه تلاش کند.

عنان نيز اظهار داشت: هدف از سفرم به فلسطين تنها بازديد از اين منطقه نبوده است بلکه قصد داشتم تا از اوضاع سياسی و اقتصادی اين منطقه نيز مطلع شوم.

وی در ادامه مذاکره با طرف فلسطينی را سازنده توصيف کرد و گفت: ما نبايد مشکلات مردم فلسطين را ناديده بگيريم، ما به اينجا آمديم تا هم با مردم فلسطين اعلام همبستگی کنيم و هم از اوضاع و مشکلات آنها مطلع شويم و می‌کوشيم تا به اشغالگری‌های اسراييل پايان داده و دولت فلسطينی‌ را در کنار دولت اسراييل ايجاد کنيم.

وی افزود: ما برای ايجاد راه‌حل‌هايی برای مشکلات موجود و هم چنين احيای صلح تلاش می‌کنيم و معتقديم بايد کشتار مردم فلسطين متوقف شود که البته در جريان ديدار با مسوولان اسراييلی اين مساله را به همراه ساير مسايل متذکر شده‌ايم. ما به طرف اسراييلی اعلام کرده‌ايم که با باز کردن گذرگاه‌ها اجازه دهند تا کالاها به داخل فلسطين راه يافته و هم‌چنين کالاها از طريق اين گذرگاه‌ها به کشورهای ديگر صادر شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عنان در ادامه از تشکيل دولت يکپارچه فلسطين استقبال کرد و آن را گامی مهم و خوب توصيف کرد.

وی اظهار داشت: اگر فلسطينی‌ها بتوانند درباره‌ی برنامه‌ا‌ی خوب با هم متحد شوند، مساله‌ی تشکيل يک دولت فلسطينی راه‌حل مثبتی است که سازمان ملل نيز از آن حمايت خواهد کرد.

محمود عباس نيز در پاسخ به سوالی درباره‌ی آزادی اسير اسراييلی در غزه گفت: اگر اين اسير اسراييلی برای اسراييلی‌ها اهميت دارد، وزرا و نمايندگان دولت ما نيز برای ما اهميت دارند و اگر آنها آزادی سرباز اسراييلی را حق خود می‌دانند، ما هم آزادی زندانيان خود را حق مسلم خود می‌دانيم.

کوفی عنان درباره‌ی استقرار نيروهای سازمان ملل در فلسطين گفت: ما تصميمی برای استقرار نيروها در فلسطين نداريم. اميدواريم فلسطينی‌ها پس از حل اختلافات، يکپارچگی‌های لازم را کسب کرده و در اين صورت جامعه جهانی آماده کمک به فلسطينی‌ها و اعزام نيرو خواهد بود.

عنان با اشاره به اوضاع لبنان، اجرای کامل قطعنامه‌ی ۱۷۰۱ را از سوی طرفين درگير خواستار شد و با اشاره به مساله‌ی خلع سلاح حزب‌الله لبنان گفت: اين مساله بايد از سوی دولت لبنان و ارتش اين کشور مورد بررسی قرار گيرد و بر اساس اجماع ملی آنها بايد با يکديگر به توافق برسند.

محمود عباس نيز در پاسخ به سوالی در خصوص تشکيل دولت يکپارچه در فلسطين گفت: ما طی دو ماه گذشته بر سر تشکيل اين دولت با مسوولان حماس به توافق رسيديم اما جنگ لبنان و نوار غزه اين گفت‌وگوها را راکد گذاشت اما قصد داريم که امروز طی ديدار با اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين اين مساله را که بر اساس يک سند ملی است، مورد بررسی قرار دهيم و به جزييات آن بپردازيم. اميدوارم که به راه‌حل سريعی در اين خصوص دست يابيم.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31421

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عباس: اگر اسراييلی‌ها آزادی سرباز خود را می‌خواهند، ما هم آزادی زندانيان خود را می‌خواهيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016