دوشنبه 17 مهر 1385

کره شمالی بمب اتمی آزمايش کرده است، بی بی سی

کره شمالی يک بمب اتمی را با موفقيت آزمايش کرده است.

بامداد روز دوشنبه، ۹ اکتبر، خبرگزاری کره جنوبی - يونهاپ - که تحولات کره شمالی را دنبال می کند خبر داد که با توجه به اظهارات مقامات کره شمالی احتمال دارد آن کشور يک بمب اتمی را آزمايش کرده باشد و پس از آن، خبرگزاری مرکزی کره شمالی با تاييد خبر انجام يک آزمايش اتمی زير زمينی، از قول مقامات دولتی گزارش کرد که اين آزمايش بدون پراکنده شدن مواد راديو اکتيو صورت گرفته است.

محل انجام آزمايش اتمی کره شمالی استان گيلجو در شمال غرب اين کشور و در مجاورت دريای ژاپن گزارش شده است و مقامات آمريکايی گفته اند که سازمان های اطلاعاتی ايالات متحده و کره جنوبی آثار لرزه نگاری حاکی از احتمال انجام چنين آزمايشی را ثبت کرده اند.

مقامات ايالات متحده گفته اند که اگر انجام آزمايش اتمی کره شمالی تاييد شود، اين کشور به اقدامی تحريک آميز دست زده است.

انتشار خبر آزمايش هسته ای کره شمالی ساعاتی پس از آن انتشار يافت که اعلام شد شينزو آبه، نخست وزير ژاپن، به منظور گفتگو در مورد برنامه های هسته ای کره شمالی به سئول، پايتخت کره جنوبی، سفر کرده است.

در پی انتشار گزارش انجام آزمايش اتمی در کره شمالی، اعلام شد که روه مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی، جلسه ای اضطراری را با مقامات امنيتی ارشد اين کشور برگزار کرده است تا اين مساله را مورد بررسی قرار دهد و دولت کره جنوبی گفته است که نيروهای نظامی خود را به حالت آماده باش در آورده است.

دولت ژاپن نيز گروه ويژه ای را برای بررسی واکنش مناسب به آزمايش هسته ای کره شمالی تشکيل داده و به گفته خبرگزاری کيودو، گروهی از وزيران کابينه و مشاوران و کارشناسان ارشد دولت برای مشورت در اين زمينه به تشکيل جلسه ای فوری دعوت شده اند.

در جمهوری خلق چين، سخنگوی وزارت خارجه با صدور بيانيه ای مخالفت قاطعانه اين کشور با آزمايش اتمی کره شمالی را اعلام کرده و آن را اقدامی در مخالفت آشکار با خواست جامعه جهانی خوانده است.

دولت چين ابراز اميدواری کرده است که کره شمالی هرچه زودتر به مذاکرات سياسی برای حل بحران هسته ای اين کشور بازگردد.

روز يکشنبه دولت های چين و ژاپن اعلام کرده بودند که اقدام کره شمالی در دست زدن به آزمايش اتمی قابل تحمل نخواهد بود.

در لندن، دولت بريتانيا آزمايش اتمی کره شمالی را اقدامی بسيار تحريک آميز توصيف کرد و گفت که نسبت به آن واکنشی محکم نشان خواهد داد و در استراليا، جان هوارد، نخست وزير، گفته است که از سازمان ملل خواهد خواست عليه کره شمالی دست به اقدامات تنبيهی بزند.

انجام آزمايش هسته ای کره شمالی باعث سقوط ارزش سهام در بازارهای سهام جنوب شرق آسيا و به خصوص بازار بورس کره جنوبی شده و هياتی به رياست نخست وزير نتايج اقتصادی اين تحول را دنبال می کند.

'تحکيم صلح منطقه ای'

خبرگزاری کره شمالی با انتشار خبر آزمايش اتمی اين کشور، آن را تحولی تاريخ ساز خواند و گفت که "آزمايش اتمی کره شمالی به حفظ و تحکيم صلح و ثبات در شبه جزيره کره و منطقه پيرامون آن کمک خواهد کرد."

کره شمالی به فعاليتهای هسته ای خود در سالهای اخير ادامه داده بود

اين خبرگزاری گفت که بمب اتمی کره شمالی صد در صد با فناوری داخلی ساخته و آزمايش شده است.

اوايل ماه جاری، و در ادامه بحران هسته ای کره شمالی، دولت اين کشور اعلام کرده بود که آماده انجام يک آزمايش اتمی می شود.

سابقه بحران هسته ای کره شمالی به اوايل دهه ۱۹۹۰ باز می گردد و اين کشور در سال ۱۹۹۳ از دادن اجازه به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بررسی دو مرکز هسته ای که گمان می رفت پسمانده های اتمی در آن انبار شده باشد خودداری ورزيد.

کوتاه مدتی پس از آن، کره شمالی اعلام داشت که از پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای خارج می شود که به بروز يک بحران سياسی منجر شد.

در سال ۱۹۹۴، ايالات متحده و کره شمالی توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن، کره شمالی با تعليق فعاليت های هسته ای و در نهايت، توقف کامل برنامه تسليحات اتمی خود در برابر دريافت کمک خارجی برای تامين نياز داخلی به سوخت و توليد برق موافقت کرد.

گفته می شود که اين تعهد هرگز به اجرا گذاشته نشد و در ماه نوامبر سال ۲۰۰۲، ايالات متحده، ژاپن و کره جنوبی ارسال نفت خام به کره شمالی را متوقف کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماه بعد، کره شمالی گفت که فعاليت در مرکز اتمی يونگبيانگ را از سر گرفته و تنها راه برای توقف اين برنامه را گفتگوهای دوجانبه با آمريکا اعلام داشت اما دولت ايالات متحده تنها با مذاکرات چند جانبه موافقت کرد.

سرانجام مصالحه ای در اين زمينه صورت گرفت که شامل برگزاری مذاکرات شش جانبه - با شرکت آمريکا، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، روسيه و چين - در پکن برای وادار ساختن کره شمالی به توقف برنامه های هسته ای آن کشور بوده است.

اين مذاکرات بارها متوقف شده و به نتيجه نهايی نرسيده است.

رهبران کره شمالی گفته بودند که با توجه به خودداری ايالات متحده از امضای پيمان عدم تعرض با اين کشور، دستيابی به اسلحه اتمی را برای دفاع از خود ضروری می داند.

در ماه های اخير بسياری از کارشناسان اين نظر را اعلام داشته بودند که کره شمالی ممکن است توانسته باشد چند بمب اتمی توليد کند.

آزمايش روز ۹ اکتبر اين حدس کارشناسان را تاييد کرده است.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31689

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کره شمالی بمب اتمی آزمايش کرده است، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016