دوشنبه 17 مهر 1385

سایه وحشت بر سر منطقه، کره شمالی رقابت هسته‌ای را کلید می‌زند؟ مترجم سارا معصومی، آفتاب

آفتاب: رقابت هسته‌ای میان کشورهای منطقه با آزمایش بمب ‌هسته‌ای کره‌شمالی آغازی نه چندان به موقع و مناسب داشت. کره‌شمالی سرانجام با تحقق ادعاهای خود، اولین آزمایش هسته‌ای خود را با موفقیت به پایان رساند. در صورت سرایت رقابت هسته‌ای از پیونگ یانگ به توکیو، از این پس بزرگترین پایتخت‌های جهان باید در سایه ترس وحشت تسلیحات هسته‌ای شب را به صبح برسانند.


از سوی دیگر آغاز چنین رقابت بین‌المللی، کشورهایی نظیر تایوان و کره‌جنوبی را نیز به فکر فرو خواهد برد. کشورهایی که هرگز تصور دستیابی به این تسلیحات را نیز در سر نمی‌پروراندند.

در سطحی وسیع‌تر، دستیابی آسان کره‌شمالی به تسلیحات اتمی نیز سایر قدرت‌های هسته‌ای نظیر ایالات متحده، هندوستان و چین را به آزمایش تسلیحات هسته‌ای در اختیار تشویق خواهد کرد. اقدامی که بی‌شک به تکثیر تسلیحات هسته‌ای خواهد انجامید.

شینرو آبه در این خصوص به خبرنگاران گفت: در صورت صحت ادعای مقامات کره‌شمالی مبنی بر آزمایش بمب هسته‌ای، تبعات چنین آزمایشی نه تنها آسیای شمال‌شرقی بلکه ثبات جهانی را زیر سوال خواهد برد.

مقامات سیاسی از واشنگتن تا سئول حتی پیش از انجام این آزمایش نیز به کره‌شمالی درخصوص عواقب آغاز رقابت هسته‌ای در جهان هشدار داده بودند.

در حال حاضر کره‌جنوبی هم باید نگران آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی بوده و هم از امکان رقابت ژاپن با کره‌ واهمه داشته باشد.

رئیس گروه بین‌المللی بحران در سئول در این خصوص می‌گوید: هیچ وسیله‌ای در جهان به اندازه بمب حس رقابت نظامی را در میان کشورها به راه نخواهد انداخت. دستیابی به چنین تسلیحاتی در حقیقت آغاز کننده رقابت هسته‌ای میان کشورها خواهد بود.

رقابتی که تمامی کشورهای منطقه را به دستیابی به چنین تسلیحاتی وادار خواهد کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده نیز پیش از انجام این آزمایش اعلام کرده بود که انجام آزمایش هسته‌ای توسط کره‌ و سکوت جامعه بین‌المللی به مصیبتی جهانی خواهد انجامید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کره‌شمالی در پاسخ به دغدغه‌های بین‌المللی ادعا کرد که آزمایش فوق در زیر سطح زمین انجام گرفته است و این آزمایش در راستای برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره خواهد بود.

اما در حال حاضر نگرانی کره‌ از امکان پرتاب موشک از کره‌شمالی به سئول، توکیو یا حتی واشنگتن است.

در صورت تمایل ژاپن به ورود به عرصه رقابت هسته‌ای، به دنبال این کشور چین وکره جنوبی نیز وارد این صحنه خواهند شد. چین و کره‌جنوبی که تجربه حمله ژاپن به خود را در پرونده دارند بی‌شک باید چند قدم جلوتر از ژاپن پیش روند.

درشرایطی که کره‌جنوبی و ژاپن هر دو در زیر سایه توان هسته‌ای ایالات متحده قرار دارند با آغاز رقابت هسته‌ای در منطقه، هر دو کشور دستیابی به توانمندی هسته‌ای را در راس کار خود قرار خواهند داد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31690

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سایه وحشت بر سر منطقه، کره شمالی رقابت هسته‌ای را کلید می‌زند؟ مترجم سارا معصومی، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016