سه شنبه 16 آبان 1385

رای گيری در انتخابات مياندوره ای آمريکا، بی بی سی

رای گيری در انتخابات مياندوره ای آمريکا آغاز شده است در حاليکه ناظران نتيجه انتخابات را نوعی همه پرسی در باره محبوبيت رييس جمهوری قلمداد کرده اند.

روز سه شنبه، 7 نوامبر، رای گيری برای انتخاب تمامی اعضای مجلس نمايندگان، يک سوم از اعضای مجلس سنا و فرمانداران تعدادی از ايالت های آمريکا در اين کشور آغاز شده است که به دليل همزمان بودن با دومين سال از دوره چهارساله رياست جمهوری اين کشور، به انتخابات "مياندوره ای" معروف است.

براساس نظرسنجی های انجام شده، انتظار می رود که حزب دموکرات، که حزب مخالف جورج بوش، رييس جمهوری است، بتواند اکثريت کرسی ها را در مجلس نمايندگان يا سنا، يا هر دو مجلس، کسب کند.

در عين حال، نظر سنجی های روزهای اخير حاکی از آن است که حزب حاکم جمهوريخواه توانسته است موقعيت خود در افکار عمومی را تا حدودی بهبود بخشد.

حزب جمهوريخواه در تمام طول دوره رياست جمهوری آقای بوش اکثريت کرسی های دو مجلس را در دست داشته است.

در صورتی که حزب دموکرات کنترل کنگره را در دست بگيرد، رييس جمهوری احتمالا با دشواری بيشتری در به تصويب رساندن لوايح مورد نظر خود مواجه خواهد شد.

مبارزات انتخاباتی اين دوره تحت تاثير جنگ عراق و ارزيابی های متفاوت احزاب اصلی آمريکا از موفقيت يا ناکامی سياست دولت در اين زمينه قرار داشته است.

دولت جورج بوش حمله به عراق را بخشی لازم از مبارزه جهانی عليه تروريسم توصيف می کند اما مخالفان دولت گفته اند که اين جنگ بدون برنامه ريزی مناسب آغاز شد و به هدف خود دست نيافته است.

مخالفان جنگ همچنطن دولت را به دليل تلفات نظاميان آمريکايی در عراق مورد انتقاد قرار داده و خواستار انجام تحقيقات مستقل در زمينه سياست ايالات متحده در اين جنگ شده اند.

يکی از ويژگی های انتخابات مياندوره ای کنونی هزينه سنگين تبليغاتی هر دو حزب اصلی بوده است.

محورهای اصلی مبارزات انتخاباتی

در مقابل، آقای بوش گفته است که منتقدين جنگ عراق نسبت به امنيت بلند مدت ايالات متحده بی توجه هستند و حزب دموکرات را به سهل انگاری در زمينه مبارزه با تروريسم جهانی متهم کرده است.

وضعيت اقتصادی آمريکا از ديگر مسايلی است که در مبارزات انتخاباتی جاری مورد توجه قرار داشته است.

حزب دموکرات کوشيده است بر نگرانی در مورد کاهش نرخ رشد اقتصادی آمريکا، پس از يک دوره طولانی رشد مثبت، تاکيد نهاده و رای دهندگان را به حمايت از برنامه های خود تشويق کند.

همچنين، برخی از سياستمداران حزب دموکرات گفته اند که منافع ناشی از رشد اقتصادی در سال های گذشته به گونه ای عادلانه توزيع نشده و در شرايط اقتصادی بسياری از افراد کم درآمدتر جامعه بهبود قابل توجهی روی نداده است.

در عين حال، گفته می شود که مهمترين مساله مورد توجه بسياری از رای دهندگان آمريکايی افزايش بهای بنزين به دليل بالا رفتن قيمت جهانی نفت است.

مهاجرت خارجيان به آمريکا از ديگر مسايل مورد بحث در جريان مبارزات انتخاباتی بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مخالفان دولت گفته اند که نظام مهاجرتی آمريکا فاقد کارآيی لازم است اما اعضای هيچيک از دو حزب اصلی در مورد اصلاحاتی که بايد در اين نظام صورت گيرد به توافق دست نيافته و برنامه مشخصی را برای اين منظور ارايه نداده اند.

در حاليکه گروه های قومی عليه هر نوع اقدامی برای مقررات سختگيرانه تر مهاجرتی دست به راهپيمايی زده اند، مخالفان ورود مهاجران خارجی از چنين اقدامی حمايت کرده اند و در نتيجه، احزاب اصلی با مشکل از دست دادن آرای يکی از دو گروه در صورت جانبداری از گروه ديگر مواجه بوده اند.

ناظران نتيجه انتخابات کنونی را نوعی همه پرسی در مورد محبوبيت جورج بوش می دانند که گرچه در سطح نازلی بوده اما بر اساس نظرسنجی های اخير، تا حدودی بهبود يافته است.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31998

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رای گيری در انتخابات مياندوره ای آمريکا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016