سه شنبه 23 آبان 1385

بلر بازنگری استراتژی‌ها در قبال خاورميانه را خواستار شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


نخست وزير انگليس ضمن درخواست برای بازنگری درخصوص استراتژی جنگ در عراق، در ادعايی تکراری به ايران هشدار داد که "از کمک به شبه نظاميان در اين کشور و ساير نقاط جهان خودداری کند".

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، تونی بلر نخست وزير انگليس، طی سخنرانی ساليانه‌اش که درباره‌ی سياست خارجی اين کشور بود،‌ در لندن اظهار داشت که جنگ سه ساله در عراق را بايد به صورت بخشی از استراتژی خاورميانه در مفهوم و شکل کلی آن ديد و مورد ارزيابی قرار داد.

بلر افزود: هم چنان که تحولاتی در حال شکل گيری است، استراتژی ما نيز بايد متعاقبا تغيير کند.

پيش از سخنرانی بلر، داونينگ استريت (دفتر نخست وزيری انگليس)، اعلام کرده بود که بلر در سخنرانی‌اش به طور خاص به درخواست از ايران و سوريه جهت مهار خشونت‌ها در عراق متمرکز خواهد شد.

اين در حاليست که در نسخه‌ی پايانی سخنرانی بلر تقريبا کليه‌ی بخش‌هايی که به درخواست از سوريه دلالت داشت، حذف و در عوض به ايران پيشنهاد انتخاب استراتژيک ارايه شده بود مبنی بر اينکه ايران دو گزينه‌ را پيش روی خود دارد: يا در جهت کمک به غرب گام بردارد و يا اينکه به طور فزاينده به انزوای بين‌المللی کشيده شود.

بلر در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: ما شاهد سوء‌برداشتی بنيادين در خصوص استراتژی‌ها در قبال خاورميانه هستيم، مبنی بر اينکه هدف تغيير استراتژی‌ها در قبال سوريه و ايران است اما در هر حال ما قصد نداريم از اين نقطه آغاز کنيم. بالعکس استراتژی‌ها در قبال خاورميانه در مفهوم کلی آن بايد از اسراييل و فلسطين آغاز شود. اين هسته‌ی اصلی چنين استراتژی است و پس از آن بايد در خصوص مسايل لبنان به پيشرفتهايی نايل شد. ما بايد کليه‌ی کشورهای ميانه رو و اعتدالگرای مسلمان و عرب را برای پيشبرد صلح در اين کشورها و البته در عراق يکپارچه و متحد سازيم.

نخست وزير انگليس همچنين بيان داشت که بخش مهم راه‌حل‌ها برای مشکلات عراق تنها در بطن خود اين کشور يافت نمی‌شود بلکه در خارج از مرزهای اين کشور و در کل منطقه که نيروهای مختلف در آن فعالند قرار دارد.

وی مدعی شد: همانطور که ديده می‌شود نيروهايی در خارج عراق قرار دارند که می‌کوشند در درون اين کشور به ايجاد آشوب و بلوا بپردازند، لذا بايد استراتژی‌ای را اتخاذ کنيم که به واسطه‌ی آن اين نيروها نه تنها از عراق بلکه از خارج از مرزهای اين کشور نيز به عقب رانده شوند و اين استراتژی است که آن را استراتژی خاورميانه در مفهوم کلی آن می‌نامم.

اين در حاليست که به دنبال شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات ميان دوره‌يی کنگره‌ی آمريکا که به برکناری دونالد رامسفلد وزير دفاع اين کشور انجاميد، فشارها بر واشنگتن جهت تغيير استراتژی‌اش در عراق شدت يافته است.

تونی بلر در بخش ديگری از سخنرانی‌اش در خصوص ايران مدعی شد: استراتژی تهران مشخص است. اين کشور تلاش می‌کند که مسير فشارهای غرب بر برنامه‌های هسته‌يی خود را منحرف سازد!

بلر تصريح کرد: اين استراتژی کاملا صريح و بی‌پرده است و تنها با اتخاذ استراتژی روشن و مشخص مغلوب خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس اين استراتژی غرب بايد به ايران گزينه‌های استراتژيک مشخصی ارايه کند. به عبارت ديگر به تهران بايد ابلاغ شود که می‌تواند به روند صلح در خاورميانه کمک کند، از حمايت از لبنان و عراق دست برداشته و به تعهدات بين‌المللی خود پايبند بماند. تحت اين شرايط برقراری همکاری جديد امری ممکن خواهد شد، در غير اين صورت اين کشور به انزوا کشيده خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين حال، روزنامه‌ی گاردين - چاپ انگليس - نوشت: تونی بلر نخست وزير انگليس، به صراحت از جورج بوش خواست که اين مساله را به رسميت بشناسد که راه‌حل مناقشات اسراييل و فلسطين در بطن اميدها برای برقراری صلح گسترده‌تر در کل منطقه‌ی خاورميانه نهفته است.

بلر در سخنرانی ساليانه‌ی خود در خصوص سياست خارجی بريتانيا، همچنين از سوريه و تا حدی از ايران خواست که به روند مذاکرات جهت تبديل شدن به کارگزاران صلح در خاورميانه ملحق شوند.

وی قرار است امروز (سه‌شنبه) طی ويدئو کنفرانسی اظهارات خود را در جمع اعضای گروه مطالعات عراق بيان دارد. اين گروه متشکل از نمايندگان ارشد حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمريکا در واشنگتن به منظور بازنگری استراتژی جنگ در عراق تشکيل جلسه می‌دهد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32114

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بلر بازنگری استراتژی‌ها در قبال خاورميانه را خواستار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016