دوشنبه 29 آبان 1385

هنری کيسينجر: پيروزی نظامی در عراق امکان‌پذير نيست، ايسنا

برای پايان دادن به بحران عراق کنفرانس بين المللی برگزار شود
- سناتور لوين "خروج مرحله‌يی" از عراق را خواستار شد


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی

به عقيده‌ی هنری کيسينجر پيروزی نظامی درعراق امکان‌پذير نيست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، هنری کيسينجر، وزير خارجه‌ی اسبق آمريکا و مشاور امنيت ملی و وزير کشور دولت‌های نيکسون و فورد با ارايه‌ی تصويری مايوس کننده از اقدامات نظامی صورت گرفته توسط آمريکا در عراق گفت که اگر دولت آمريکا قصد خاتمه‌ی مناقشات در عراق را دارد بايد با همسايه‌های منطقه‌يی عراق از جمله ايران وارد مذاکره شود.

وی به خبرگزاری بی بی سی گفت: اگر فکر می‌کنيد با "پيروزی نظامی" می‌توان يک دولت در عراق تشکيل داد که در سراسر عراق حکومت کند و همه چيز از جمله جنگ‌های داخلی و خشونت‌های فرقه‌يی را تحت کنترل درآورد، فکر می‌کنم اين امر امکان‌پذير نباشد.

اما کيسينجر، طراح جنگ ويتنام و مشاور کنونی بوش در امور عراق، نسبت به خروج فوری نيروهای ائتلافی از عراق هشدار داد و گفت که خروج اين نيروها از عراق باعث بی‌ثباتی در همسايه‌های اين کشور و هم‌چنين بوجود آمدن مناقشات طولانی مدت خواهد شد.

وی افزود: فروپاشی عراق پيامدهای فاجعه‌آميزی در بر خواهد داشت که ما سال‌ها برای جلوگيری از اين پيامدها بهای آن را خواهيم پرداخت و ما را مجبور خواهد کرد بعدا به هر شکل و بهانه‌ای به منطقه بازگرديم و سال‌ها در آنجا بمانيم.

از سوی ديگر کيسينجر که ديدگاه‌هايش مورد نظر گروه "بررسی عراق" قرار می گيرد، تشکيل يک کنفرانس بين‌المللی با حضور اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل و همسايگان عراق - از جمله ايران و قدرت‌های منطقه‌يی مانند پاکستان و هند برای پايان دادن به بحران موجود در عراق را خواستار شد.

وی تصريح کرد: فکر می‌کنم بايد موضوع‌های مربوط به حل بحران عراق را بازبينی کنيم، اما فکر نمی‌کنم که انتخاب ما از ميان گزينه‌های پيروزی نظامی يا خروج کامل نيروها از عراق باشد.

جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا پيشتر اعلام کرده بود که نيروهای آمريکايی تا زمانی که دولت عراق به اين نيروها نياز داشته باشند، در اين کشور می‌مانند.

در ماه اوت کيسينجر در مقاله‌ای برای روزنامه‌ی واشنگتن پست - چاپ آمريکا - نوشت: پيروزی بر مهاجمان در عراق تنها استراتژی بامعنی برای خروج است.

اما وی اين بار اعلام کرد که پيروزی نظامی در عراق ديگر امکان نخواهد داشت.

اظهارات وزير خارجه‌ی اسبق آمريکا درحالی اعلام شده است که کميته‌ی بررسی عراق به رهبری جيمز بيکر، آماده است تا پيشنهادات خود را در خصوص تغيير استراتژی‌ها در عراق ارايه کند.

کيسينجر در ادامه خاطرنشان کرد: خروج شتابزده‌ی ۱۴۰ هزار نيروی آمريکايی از عراق خطر فروپاشی ناگوار دولت عراق را به همراه خواهد داشت که اين امر بازگشت دوباره‌ی نيروهای آمريکايی به اين منطقه را در بر دارد.

وی افزود: تقسيم عراق براساس خطوط قومی می‌تواند جنگ داخلی را در اين کشور موجب شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر سمير صميداعی، سفير عراق در آمريکا اظهارات کيسينجر را مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: دولت عراق هنوز می‌تواند بر بحران‌های اين کشور غلبه کند.

وی در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری سی ان ان گفت: فکر می‌کنم اکثر مردم، اعضای کابينه‌ی عراق و هم‌چنين اعضای شورای سياست‌گذاری در امور امنيت ملی معتقدند که اوضاع در عراق می‌تواند دوباره آرام شود.

وی افزود: هم اکنون ما از طرف همسايگان خود تحت فشار زيادی قرار گرفته‌ايم.

از سوی ديگر سناتور کارل لوين، رييس جديد کميسيون نيروهای مسلح سنای آمريکا خواستار خروج مرحله‌يی نيروهای آمريکايی شد تا اين امر دولت عراق را برای پايان دادن به مناقشات اين کشور تحت فشار قرار دهد.

لوين گفت: خطاب به مردم عراق می‌گويم که خودتان بايد مسووليت ايجاد امنيت در کشور خود را برعهده بگيريد.

وی افزود: ما نمی‌توانيم اين کار را برای شما انجام دهيم.

اما سناتورجان مک کين خواستار اعزام نيروهای بيشتر به عراق شد.

وی گفت که آمريکا در جنگ عراق شکست خورده است و نيروهای آمريکايی در عراق برای اين سياست ناکام می‌جنگند و کشته می‌شوند.

وی در ادامه تصريح کرد: هيچ گزينه‌ی مناسبی وجود ندارد، پيامدهای اين ناکامی بسيار جدی است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32166

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هنری کيسينجر: پيروزی نظامی در عراق امکان‌پذير نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016