دوشنبه 29 آبان 1385

ديده بان حقوق بشر دادگاه صدام را "پر نقص" خواند، بی بی سی

ديده بان حقوق بشر می گويد در دادگاه صدام حسين، رهبر پيشين عراق، آنقدر کاستی های حقوقی به چشم می آيد که حکم آن مبنای صحيحی ندارد.

صدام حسين دو هفته پيش (۵ نوامبر) به جرم جنايت عليه بشريت به اعدام با چوبه دار محکوم شد، اما ديده بان حقوق بشر می گويد 'نقايص جدی در مراحل اداری و دادرسی و همچنين کاستی های حقوقی عمده' در دادگاه صدام موجود است که نشان می دهد محاکمه وی عادلانه نبوده است.

با اين حال مقام های دولت عراق در گفتگو با بی بی سی اين گزارش را رد کرده و گفته اند که از نظر آنها محاکمه صدام 'عادلانه و منصفانه' بوده است.

رهبر پيشين عراق دو هفته ديگر فرصت دارد تا نسبت به حکم صادر شده تقاضای تجديد نظر کند، اما وکيل وی می گويد اين اجازه به تيم وکلا داده نشده است.

خليل دليمی، وکيل ارشد صدام حسين، به بی بی سی گفته است به تيم وکلا اجازه نداده اند ورقه های مربوط به تقاضای تجديد نظر را پر کنند، اما جعفر موسوی، دادستان ارشد، به بی بی سی گفته است که چون حکم صادر شده اعدام بوده، درخواست تجديد نظر بطور خودکار در نظر گرفته می شود و افزوده که مدارک مربوط به اين درخواست به دادگاه تجديد نظر ارايه شده است.

'دادگاه تاريخی'

صدام حسين و هفت متهم ديگر همگی به خاطر دست داشتن در کشتار ۱۴۸ عراقی شيعه در شهر دوجيل به سال ۱۹۸۲ محاکمه شدند که علاوه بر رهبر پيشين عراق، دو متهم ديگر - يک برادر ناتنی صدام و يک قاضی ارشد دوران حکومت بعث - نيز به اعدام محکوم شدند.

ديده بان حقوق بشر در بيانيه خود دادگاه صدام حسين را يکی از مهمترين محاکمه ها از زمان جنگ جهانی دوم و دادگاه سران حزب نازی آلمان (دادگاه نورنبرگ) دانسته است.

اين سازمان مدافع حقوق بشر اعلام کرده که گزارشش بر مبنای بررسی دقيق روند دادرسی و همچنين مصاحبه با قضات، دادستان ها، وکلای مدافع و مسئولان اداری درگير در دادگاه صدام حسين تهيه و تنظيم شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين حال هشيار زباری، وزير امور خارجه عراق، در گفتگو با بی بی سی بر منصفانه بودن محاکمه رهبر پيشين کشورش تاکيد کرده و گفته است: "ما قويا معتقديم که ... امکان دفاع به طور کامل به صدام حسين داده شده ... و همه جهانيان هم شاهد روند دادگاه بوده اند."

خبرنگار بی بی سی در بغداد می گويد ديده بان حقوق بشر از روند محاکمه صدام حسين نا اميد شده است به اين خاطر که احساس می کند اهميت بين المللی - و تاريخی - اين دادگاه در نظر گرفته نشده است.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32165

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديده بان حقوق بشر دادگاه صدام را "پر نقص" خواند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016