پنجشنبه 21 دی 1385

بوش: آمريکا نيروی بيشتری به عراق می فرستد، بی بی سی

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در يک سخنرانی پيرامون سياست خود در عراق، از افزايش چشمگير نيروهای ارتش آمريکا برای بهبود وضعيت امنيتی اين کشور خبر داده و ايران و سوريه را هدف حملات لفظی قرار داده است.

آقای بوش در سخنرانی خود که ساعت ۲۱:۰۰ به وقت شرق آمريکا انجام و از تلويزيون های سراسری پخش شد تمام تلاش خود را به کار برد تا مردم اين کشور را قانع کند آمريکا چاره ای جز ادامه تعهد نسبت به بهبود وضع عراق ندارد چرا که به گفته وی شکست در عراق تهديدهای امنيتی را برای آمريکا در پی خواهد آورد.

جورج بوش در ابتدای سخنرانی خود اذعان کرد که اوضاع عراق بر وفق مراد او پيش نرفته و اوضاع در سال ۲۰۰۶ به وخامت گراييده است.

وی گفت: "در اين سال خشونت در عراق به خصوص در بغداد دستاوردهای سياسی عراقی ها (انتخابات سال قبل از آن) را تحت الشعاع خود قرار داد."

وی به خصوص به اوجگيری خشونت های فرقه ای از زمان بمبگذاری در حرم عکسری در سامره که ماه فوريه سال گذشته روی داد اشاره کرد.

وی در سخنرانی خود چندين بار به ايران اشاره کرد و اين کشور را به حمايت از عناصر راديکال شيعه عراقی که متهم به تشکيل جوخه های اعدام هستند متهم کرد.

ايران اين اتهامات را رد کرده و رهبران اين کشور ريشه خشونت های عراق را حضور نظاميان خارجی در عراق دانسته اند.

آقای بوش به صراحت اعلام کرد که استراتژی آمريکا در عراق موثر نبوده و نيازمند تغيير است با اين حال تاکيد کرد که هيچ راه حل معجزه آسايی برای عراق وجود ندارد.

'عواقب شکست'

با اين حال وی گفت: "پيامدهای شکست واضح است: افراط گرايان تندروی اسلامی با جلب نيروی بيشتر تقويت خواهند شد. آنها در موقعيت بهتری برای ساقط کردن دولت های ميانه رو، ايجاد هرج و مرج در منطقه و استفاده از درآمد نفت برای جامه عمل پوشاندن به آمال های خود خواهند بود."

او در ادامه يکی از عواقب شکست را تقويت ايران دانست: "ايران در تلاش هايش برای کسب سلاح های اتمی دلير خواهد شد."

مقام های جمهوری اسلامی همواره اتهام آمريکا داير بر تلاش جهت دستيابی به سلاح های اتمی را رد کرده اند و می گويند هدف آنها از برنامه اتمی توليد انرژی است.

رئيس جمهور آمريکا همچنين تلويحا هشدار داد آمريکا نبايد بگذارد عراق مانند افغانستان در دوران طالبان به مامن تروريست ها بدل شود و گفت: "برای امنيت مردم ما، آمريکا بايد در عراق موفق شود."

افزايش نيروها

آقای بوش در اين سخنرانی که شايد يکی از مهمترين نطق های او در مورد جنگ عراق تاکنون باشد و از مدت ها قبل انتظار آن می رفت، همچنين به تشريح جزئيات استراتژی تازه خود پرداخت.

وی گفت: "عاجل ترين اولويت برای موفقيت در عراق امنيت است، به خصوص در بغداد. ۸۰ درصد خشونت های فرقه ای در شعاع ۵۰ کيلومتری پايتخت روی می دهد."

اين خشونت ها باعث شده است که بغداد در حال تقسيم شدن به جزيره های فرقه ای باشد و اعتماد تمام عراقی ها را به لرزه درآورده است."

رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد که دولت عراق برنامه به گفته وی "جسورانه ای" برای مقابله با اين مشکلات تدارک ديده است.

وی گفت که تمرکز اين برنامه بر ايجاد امنيت در بغداد خواهد بود و افزود عراقی ها برای موفقيت در اين برنامه نيازمند کمک آمريکا هستند.

آقای بوش با استفاده از اين مقدمه چينی مهمترين نکته سخنرانی خود را اعلام کرد: افزايش چشمگير نيروهای آمريکايی در عراق تقريبا چهار سال پس از آغاز جنگ.

وی گفت: "من متعهد شده ام بيش از ۲۰ هزار نيروی ديگر آمريکايی را به عراق اعزام کنم."

بنابه گزارش های قبلی آقای بوش قصد دارد با اعزام ۲۱ هزار و ۵۰۰ سرباز تازه برای استقرار در بغداد و استان نا آرام انبار، حضور نيروهای آمريکايی در عراق را تقويت کند. اعزام سربازها طی چند ماه آينده انجام می گيرد.

آقای بوش اعلام کرد که پنج تيپ - يعنی شامل ۱۷ هزار و ۵۰۰ سرباز - در بغداد مستقر خواهند شد.

به گفته وی چهار هزار سرباز ديگر نيز در استان انبار که از کانون های فعاليت شورشيان سنی و همچنين گروه القاعده در عراق است اضافه خواهند شد.

وی هدف ماموريت آنها را همکاری با نيروهای عراقی برای پاکسازی محله ها از عاملان خشونت و استقرار امنيت در اين نقاط اعلام کرد.

توجيه

با اين حال با توجه به افت شديد حمايت عمومی از جنگ عراق و نارضايتی گسترده مردم آمريکا از عملکرد رئيس جمهور در پيشبرد جنگ، آقای بوش سعی کرد منطق خود برای افزايش نيروها را توضيح دهد.

وی گفت: "بسياری از مردم امشب از خود می پرسند که چرا اين تلاش موفق خواهد شد در حالی که عمليات های قبلی برای ايمن سازی بغداد شکست خورده است؟"

وی توضيح داد که اين بار برخلاف گذشته آمريکا نيروی کافی برای حفظ محله هايی که شورشيان و تروريست ها از آن پاکسازی شده اند را خواهد داشت. به گفته وی به علاوه عراقی ها اين بار عزم جزم کرده اند تا از اين پس دخالت های فرقه ای و سياسی که در مواردی مانع ورود نيروهای امنيتی عراقی و آمريکايی به مراکز تجمع عاملان خشونت های فرقه ای می شد را متوقف کنند.

وی همچنين به مقام های عراقی هشدار داد که تعهد آمريکا به اين کشور بی پايان نيست.

وی گفت: "اگر دولت عراق به قول و قرارهای خود عمل نکند، حمايت مردم آمريکا و همچنين پشتيبانی مردم عراق را از دست خواهد داد."

آقای بوش به علاوه سعی کرد مردم کشورش را برای تلفات بيشتر آماده کند. اين جنگ تاکنون جان بيش از سه هزار سرباز آمريکايی را گرفته است.

ايران و سوريه

رئيس جمهور آمريکا در بخشی از سخنرانی چهارشنبه شب خود گفت که موفقيت در عراق همچنين به دفاع از تماميت ارضی عراق و ايجاد ثبات در منطقه در مقابل چالش افراط گرايان بستگی دارد.

وی افزود: "اين با رسيدگی به ايران و سوريه آغاز می شود. اين دو رژيم به تروريست ها و شورشيان اجازه می دهند از خاکشان برای ورود و خروج از عراق استفاده کنند. ايران تامين کننده حمايت های مالی برای انجام حملات به نيروهای آمريکايی است."

آمريکا در گذشته نيز ايران را به حمايت از شبه نظاميان شيعه متهم کرده بود، اتهامی که ايران رد می کند.

آقای بوش افزود: "ما حمايت های ايران و سوريه [از شورشيان و شبه نظاميان] را مختل خواهيم کرد. به علاوه ما شبکه هايی را که تامين کننده آموزش و سلاح های پيشرفته برای دشمنان ما در عراق هستند را يافته و نابود خواهيم کرد."

وی همچنين بار ديگر تاکيد کرد که آمريکا در همکاری با ساير کشورها سعی خواهد کرد "مانع دستيابی ايران به سلاح اتمی" و به گفته وی "تسلط بر منطقه" شود.

واکنش ها

واکنش های اوليه به سخنان آقای بوش حاکی از مخالفت جدی حزب دموکرات و اختلاف نظر بين جمهوريخواهان است.

بلافاصله بعد از صحبت های جورج بوش ديک دوربان از چهره های شاخص دموکرات در سنای آمريکا گفت که در انتخابات مياندوره ای اخير در آمريکا مردم اين کشور با رای خود نشان دادند که خواستار عقب نشينی نيروها از عراق هستند.

وی قاطعانه گفت که تامين امنيت عراق بر عهده مردم عراق است نه ارتش آمريکا.

آيک اسکلتون رئيس کميته نيروهای مسلح مجلس نمايندگان آمريکا هم با صدور بيانيه ای اعلام کرد که افزايش نيرو در عراق بايد قبل از حمله به اين کشور صورت می گرفت و اکنون ديگر برای اين کار دير شده است.

آقای بوش قبل از اعلام سياست خود در عراق ملاقاتی با رهبران هر دو حزب دموکرات و جمهوريخواه در کاخ سفيد داشت که در آن جزئيات طرح خود را به اطلاع آنها رساند.

دموکراتها که اعضای حزب رقيب جورج بوش هستند گفتند که در اين ملاقات رئيس جمهور آمريکا با آنها مشورتی نکرده و نظر آنها را جويا نشده است.

هری ريد رهبر اکثريت دموکرات در سنا و نانسی پلوسی رئيس مجلس نمايندگان بعد از ملاقات با آقای بوش قاطعانه گفتند که طرح او برای افزايش تعداد سربازان غلط است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمهوريخواهان هم دچار اختلاف نظر هستند. هرچند تعدادی از رهبران اين حزب حمايت قاطعانه خود را از سياست جديد آقای بوش در عراق اعلام کرده اند، اما بعضی از اعضای بلند پايه اين حزب از جمله سناتور سم براونبک که روز سه شنبه از سفر به عراق بازگشته صريحا گفتند که افزايش تعداد سربازان در عراق مشکلی را حل نخواهد کرد.

بعضی از کارشناسان معتقدند که با توجه به اينکه حدود هشتاد درصد از درگيريهای فرقه ای در عراق در بغداد صورت می گيرد استقرار چند هزار سرباز آمريکايی در خيابانها و محله های مختلف اين شهر می تواند بخش بزرگی از مشکلات امنيتی عراق را حل کند و راه را برای عقب نشينی تدريجی ارتش آمريکا از اين کشور هموار کند.

اما بسياری ديگر از تحليلگران نظامی می گويند اعزام ۲۰ هزار سرباز اضافه به عراق نيروهای بيشتری را در معرض حمله قرار می دهد و آسيب پذيری آمريکا را حداقل در کوتاه مدت افزايش می دهد.

ايالات متحده در حال حاضر ۱۳۲ هزار سرباز در عراق دارد.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32531

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوش: آمريکا نيروی بيشتری به عراق می فرستد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016