پنجشنبه 31 خرداد 1386

عباس و اولمرت در مصر مذاکره می کنند، راديو فردا

میترا فرهمند (اسراییل) - مقامات مصری و فلسطینی روز پنج شنبه اعلام کردند که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی و اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل با یکدیگر دیدار می کنند.

این دیدار که نخستین ملاقات میان دو رهبر از زمان کنترل کامل نوار غزه توسط جنبش حماس به شمار می رود در شرم الشیخ مصر و با حضور رهبران مصر و اردن انجام خواهد شد.

در همین حال، دستياران محمود عباس با حساس خواندن موقعيت کنونی، از نخست وزیر اسرائيل خواسته اند، در ديدار با رهبر حکومت خودگردان فلسطينی، امتيازات مهمی را در قبال دولت جديد فلسطينی اعلام کند تا موقعيت جنبش فتح و محمود عباس در انظار عامه فلسطينی تقويت شود و از تسلط احتمالی حماس بر کرانه باختری جلوگيری شود.

اين احتمال مطرح بود که رهبران اسراییل و فلسطينی در حاشيه کنفرانس کميسيون چهار جانبه پشتيبان صلح خاورميانه ملاقات کنند اما برگزاری اين کميسيون بدليل رخدادهای سرزمين های فلسطينی به تعويق افتاده و به جای آن، رییس جمهوری مصر و پادشاه اردن در ملاقات اهود اولمرت و محمود عباس شرکت مي کنند.

تلاش های ديپلماتيک برای آماده کردن زمينه ديدار چهار رهبرمنطقه، هم اينک درجريان است.

اسراییل اعلام کرده که صدها ميليون دلار از پول های ناشی از درآمد عوارض گمرکی و ماليات فلسطيني ها را که نزد بانک های اسراییل مسدود شده، به زودی در اختيار دولت جديد فلسطينی مي گذارد.

اين تعهد در ديدار دو روز پيش اولمرت در آمريکا با رییس جمهوری این کشور و نيز در مکالمه تلفنی چهارشنبه وزير امور خارجه اسراییل با نخست وزير دولت جديد فلسطينی مطرح شد.

اسراییل اين پول ها را از هنگام تسلط حماس بر اکثر کرسي های پارلمانی در انتخابات يکسال و نيم پيش مسدود کرد اما در مواردی، بخش هایی از آن را در اختيار دفتر رهبر تشکيلات خودگردان گذاشت تا بدست دولت حماس نيفتد .

نخست وزير اسراییل در ديدار روز سه شنبه با رییس جمهوری آمريکا گفت: با دولت تازه فلسطينی که سازمان حماس در آن مشارکت ندارد، اسراییل آسان ترمي تواند به تفاهم برسد.

اين ديدگاه در گفت وگوی تلفنی روز چهارشنبه ميان تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسراییل با سلام فياض، نخست وزير دولت جديد فلسطينی نيز مورد تاکيد قرار گرفت.

ديپلمات های اسراییلی به روزنامه هاآرتص گفته اند: به رغم حمايت قاطع اين کشور از دولت تازه فلسطينی و ساير گام هایی که محمودعباس برداشته، اسراییل نسبت به اين امر که وی بتواند همچنان در برابر حماس قاطعيت نشان دهد، ترديد دارند ولی مي گويند: نبايد وضعی ايجاد شود که اسراییل و يا آمريکا به عنوان دليل ناکامی احتمالی دگر بار رهبر فلسطينی قلمداد شوند.

«حماس تروریست است»

در همین حال، محمودعباس روز چهارشنبه در نطقی شديداللحن دررام الله، مقر تشکيلات خود گردان در ساحل غربی، سازمان حماس را «تروريست » ناميد، و تاکيد کردکه «با چنين قاتلانی که حتی برای قتل او به دستور خالد مشعل توطئه چينی کرده بودند، گفت وگوی آشتی جويانه انجام نخواهد شد.»

وی گفت: نواری ويدئویی در اختيار گرفته که در آن ديده مي شود نيروهای حماس در خيابان صلاح الدين غزه، تونلی برای کارگزاری بمب درون آن حفرکردند تا هنگامی که اتومبيل وی به غزه مي رسد و برای رسيدن به اقامتگاه رياست جمهوری درغزه می بايست از اين خيابان عبور کند، به دستور خالد مشعل، بمب ها با کنترل از راه دور منفجر شود و او به قتل برسد.»

محمودعباس به اعدام ها و کشتارهایی که در يک هفته نبردهای حماس با فتح در غزه در جريان بود، اشاره کرد و برخی از اعدام های صحرایی نيروهای فتح و از جمله نحوه قتل فجیع سميح المدهون، فرمانده فتح در غزه، و نيز پرتاب کردن شماری از شبه نظاميان فتح از فراز ساختمان های بلند را در حالي که نيروهای حماس، الله اکبر مي گفتند را يادآور شد.

محمود عباس جزئيات حملات متعدد نيروهای حماس به کليساها و اماکن مسيحی در غزه را برشمرد و گفت: يکی ازاين اماکن، باستانی ترين کليسای مسيحيت در سرزمين فلسطين بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی گفت: «اين حملات بي شرمانه در حالی انجام شده که مدتها قبل از آنکه انسانی به نام فلسطينی در اين سرزمين باشد، مسيحيان دراين منطقه زندگی مي کرده اند.»

محمود عباس تاکيد کرد که «جنايات حماس، لکه ننگ و شرمی بزرگ بر پيشانی فلسطيني ها برجای نهاده است» و بارها گفت: «شرمتان باد»

سخنرانی محمود عباس که با کف زدن های پی در پی حاضران روبرو بود، حماس را «نيروهای جهل و جنون و تاريکی» توصيف کرد، و در آن تاکيد شد که «اکنون همه تلاش ها معطوف به اين است که از تکرار کودتای نظامی حماس در کرانه باختری رود اردن نيز جلوگيری شود.»

سخنگويان سازمان حماس، خشم شديدی به اظهارات محمودعباس نشان دادند و اتهام تلاش برای قتل او را قويا تکذيب کردند.

در اين ميان در غزه، ترک منطقه توسط نيروهای فتح ادامه دارد و شماری از فلسطيني هایی که چند روز در گذرگاه ها در انتظار خروج از منطقه بودند به مصر يا کرانه باختری منتقل شدند.

تازه ترين کشته های سرزمينهای فلسطينی شش تا هفت نفر از شبه نظاميانی بودند که در درگيري های مسلحانه با اسراییل از پای درآمدند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33513

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عباس و اولمرت در مصر مذاکره می کنند، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016