پنجشنبه 7 تیر 1386

ديويد ميليبند ۴۱ ساله وزير خارجه بريتانيا شد، بی بی سی

گوردون براون، نخست وزير جديد بريتانيا، در اولين روز کاری خود (پنجشنبه، ۲۸ ژوئن) کابينه جديد اين کشور را معرفی کرد.

"ديويد ميليبند"، که در يک سال گذشته وزير محيط زيست در دولت بلر بود، به عنوان وزير خارجه جديد اين کشور منصوب شده است. وی جايگزين مارگارت بکت، وزير خارجه دولت به رهبری تونی بلر شده است.

آقای ميليبند در خفا از جنگ در عراق و حمله سال گذشته اسرائيل به لبنان انتقاد کرده است.

وزير خارجه جديد بريتانيا ۴۱ سال دارد. از سی سال پيش به اين سو - زمان وزارت ديويد اون (David Owen) در کابينه مارگارت تاچر - آقای ميليبند جوان ترين وزير خارجه برتيانيا قلمداد می شود.

آقای ميليبند به رغم تمايل زياد شماری از اعضای ارشد حزب کارگر برای احراز پست رهبری يا معاون رهبری اين حزب، در رقابت های حزبی شرکت نکرد.

وزير خارجه جديد بريتانيا گفت از منصوب شدن در پست وزارت خارجه "افتخار می کند و بسيار خشنود است." وی همچنين وزارت خارجه بريتانيا را "سرمايه ای منحصر به فرد برای بريتانيا" توصيف کرد.

ديويد ميليبند گفت: "به نظر من لازمه فرصت ها و چالش های دنيای مدرن، يک ديپلماسی شکيبا و هدفمند است که گوش شنوا دارد و همچنين می تواند هدايت امور را به دست بگيرد. من تلاش خواهم کرد که اين خصايص را در رهبری وزارت خارجه به کار ببرم."

گفته می شود آقای ميليبند که از سال ۲۰۰۱ نماينده حوزه شفيلد جنوبی در انگلستان است، يکی از شخصيت های روشنفکرتر در دولت کارگر بريتانياست.

گوردون براون روز چهارشنبه، ۲۷ ژوئن، به جای تونی بلر نخست وزير جديد بريتانيا شد.

گوردون براون، يازدهمين نخست وزير بريتانيا در دوره سلطنت اليزابت دوم، پيش از اين وزير دارايی در دولت تونی بلر بود. تونی بلر، که برای يک دهه صدارت بريتانيا را در دست داشت، روز چهارشنبه استعفانامه خود را تقديم ملکه کرد و رسما از مقام نخست وزيری کناره گرفت.

سياست خارجی براون

گوردون براون، در طی يک دهه صدارت تونی بلر بر بريتانيا، وزير دارايی بود.

جيمز رابينز، گزارشگر ديپلماتيک بی بی سی، به نقل از برخی مقامات ارشد دولت بريتانيا می گويد در گذشته آقای براون علاقه کمی نسبت به مسائل خارجی نشان داده است. آقای براون در چند موردی که به اين موضوع پرداخته، محور توجه اش متحول کردن جهان از طريق اصلاحات اقتصادی و سرمايه گذاری های هدفمند بوده است.

به گفته اين گزارشگر، آقای براون در گذشته در ارتباط با سياست خارجی بريتانيا از لفاظی های بزرگ برای صادر کردن دموکراسی استفاده نکرده است و اکنون به عنوان نخست وزير جديد اين کشور با گودالی پر خطر در امور خارجی، به ويژه در ارتباط با جنگ عراق، روبروست.

جيمز رابينز می گويد مشاوران ارشد آقای براون به او هشدار خواهند داد که بريتانيا پيشرفتی در جنوب عراق نخواهد داشت و آقای براون نيز درصدد خواهد بود افغانستان را محور اقدامات نظامی اين کشور قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به پيش بينی اين گزارشگر ديپلماتيک بی بی سی روابط گوردون براون با جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، با نخست وزير سابق فرق خواهد کرد؛ روابط وی با آقای بوش سرد نخواهد بود اما در مقايسه با تونی بلر از صميميت کمتری برخورد دار خواهد بود.

جيمز رابينز می گويد در حالی که اتحاد ميان بريتانيا و آمريکا همچون گذشته در مرکز سياست گذاری های دولت بريتانيا قرار خواهد داشت، در ارتباط با اروپا بايد انتظار شکيبايی کمتری از آقای براون داشت. آقای براون در مقابل ديدگاه اروپائيان در مورد مسئوليت دولت در زمينه امنيت شغلی، بر نقش عرضه و تقاضا برای نيروی کار تاکيد خواهد کرد.

به گفته گزارشگر بی بی سی نخست وزير جديد بريتانيا در ارتباط با بحران خاورميانه بر تغييرات گام به گام و روش های عملی و همچنين برای ريشه کن کردن تروريسم به مبارزه با فقر تاکيد خواهد کرد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33616

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديويد ميليبند ۴۱ ساله وزير خارجه بريتانيا شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016