شنبه 20 مرداد 1386

نقش تازه‌ سازمان ملل در عراق، صدای آلمان

اتحادیه‌ی کارکنان سازمان ملل با تصمیم شورای امنیت برای حضور گسترده‌تر این سازمان در عراق، مخالف است. بر اساس قطعنامه‌ی تازه‌ی شورای امنیت، تعداد کارکنان سازمان ملل در عراق افزایش می‌یابد

قرار است چهار سال عقب‌نشینی سازمان ملل در عراق پایان یابد. بر پایه‌ی قطعنامه‌ی جدید شورای امنیت سازمان ملل این سازمان پس از این حضوری قوی‌تر در عراق خواهد داشت. تصمیم به اعزام نیروهای بیشتری از این سازمان به عراق، نخستین گام برای قوت بخشیدن به این حضور است. اما در حالی که سازمان ملل تلاش می‌کند پس از ۴ سال دوباره در عراق قد علم کند، اتحادیه‌ی کارکنان سازمان ملل با تصمیم شورای امنیت مخالف است.


خروج نیروهای سازمان ملل از عراق تا بهبود شرایط امنیتی

روزنامه‌ی ایتالیایی زبان میلان با نام "کوریه دلا سرا" درباره‌ی تصمیم تازه‌ی شورای امنیت سازمان ملل می‌نویسد: « سازمان ملل متحد مأموریت خود در عراق را گسترش می‌دهد. این تصمیم تازه‌ی شورای امنیت سازمان ملل است. نیروی بیشتر و حضور سیاسی پررنگ‌تر. آغازی خوب پس ازچهار سال بی‌تفاوتی. تصمیمی که به رسمیت شناخته نشد. این بار نه از سوی یک ابرقدرت که از جانب اتحادیه‌ی کارگران سازمان ملل. این اتحادیه از رئیس خود بان کی‌مون می‌خواهد که همه‌ی کارکنان خود را از عراق تا بهبود شرایط امنیتی در بغداد خارج کند.»

در سال ۲۰۰۳ بمبی در دفتر سازمان ملل در عراق منفجر شد که در اثر آن ۲۲ تن از کارکنان این سازمان کشته شدند. می‌توان گفت که این حادثه سرآغاز عقب‌نشینی سازمان ملل از عراق بود.


بان‌کی مون: با تمام توان از کارکنان سازمان ملل حفاظت می‌کنیم

بان کی‌مون رئیس سازمان ملل متحد درباره‌ی تأمین امنیت کارکنان این سازمان گفته‌است که تمام توان خود برای حفاظت از کارکنان این سازمان را به کار خواهد بست. بان کی‌ مون معتقد است که سازمان ملل نباید به بهانه‌ی خشونت تهدیدآمیز تسلیم شود. به گفته‌ی او تأمین آسایش انسان‌ها در سراسر جهان از وظایف این سازمان است.


مفاد قطعنامه‌ی جدید

بر اساس قطعنامه‌ی تازه‌ی شورای امنیت، مأموریت سازمان ملل در عراق یک سال دیگر تمدید شده و تعداد کارکنان این سازمان در عراق افزایش یافته‌است. این نیروها با برعهده گرفتن نقش مشورتی در راه ایجاد و پیشرفت گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر و آشتی ملی میان نیروهای گوناگون در این کشور تلاش خواهند کرد. همچنین از نیروهای سازمان ملل خواسته شده که با فراهم آوردن زمینه برای تجدیدنظر در قانون اساسی، حل منازعات سرحدی و سرشماری در عراق، به دولت این کشور یاری رسانند. از دیگر وظایف در نظر گرفته شده برای این سازمان، کمک به اصلاحات حقوق بشری، قضایی و حقوقی در عراق می‌باشد. این قطعنامه همچنین گفت‌وگو با کشورهای همسایه‌ی عراق برای ایجاد امنیت در مرزها و تأمین انرژی را هم در نظر می‌گیرد. یکی دیگر از مشکلات عراق کنونی وضعیت پناهندگان این کشور است. بیش از چهار میلیون تبعه‌ی عراقی به‌علت خشونت روزمره از کشورشان گریخته‌اند. سازمان ملل در قطعنامه‌ی جدید، خود را موظف به فراهم آوردن شرایط بازگشت آوارگان به عراق کرده‌است.


استقبال آمریکا از تصمیم سازمان ملل

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا اقدام شورای امنیت سازمان ملل در پررنگ‌تر کردن نقش این سازمان در عراق را مثبت خوانده است. زلمای خلیلزاد، نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل با استقبال از آمادگی سازمان ملل برای حضور قوی‌تر درعراق، گفته‌ است که این قطعنامه سرفصل جدیدی در فعالیت‌های سازمان ملل در عراق خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قطعنامه‌ی جدید، بهانه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق؟

نقش آمریکا در تهیه‌ی پیش‌نویس قطعنامه‌ی جدید که با کمک بریتانیا صورت گرفته، از سوی برخی از ناظران در نیویورک با انتقادات شدیدی روبرو شده‌است. منتقدان بر این باورند که با این قطعنامه آمریکا از زیر مسئولیت خود در قبال عراق شانه‌ خالی کرده و بار این مسئولیت را بر دوش سازمان ملل گذاشته است تا برای خروج نیروهایش از عراق آماده شود.

زلمای خلیلزاد اما این گفته را رد می‌کند و می‌گوید که آمریکا به وظیفه‌ی خود در ایجاد امنیت و ثبات در عراق پایبند است و "تمام نیروی خود را برای تضمین ایجاد امنیت که نیروهای سازمان ملل برای غلبه بر وظایف جدیدشان در عراق احتیاج دارند" به کار خواهد بست.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34019

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نقش تازه‌ سازمان ملل در عراق، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016