سه شنبه 3 مهر 1386

شصت و دومین نشست سالانه رهبران جهان در سازمان ملل، راديو فردا

شصت و دومین نشست سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز سه شنبه با سخنرانی بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل آغاز خواهد شد و تا پایان روز، رهبران بیست و هفت کشور جهان، از جمله رییس جمهوری ایران، سخنرانی خواهند کرد.

بنا به اعلام کاخ سفيد، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا که بعد از رییس جمهوری برزیل، سومین سخنران روز خواهد بود، در سخنرانی خود تحريم های تازه ای که آمريکا برای ميانمار در نظر گرفته است را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی ديپلمات های بلندپايه کشورهای مختلف جهان در نيويورک می گويند که احتمالا، روسای جمهوری دو کشور ايران و آمريکا، اظهاراتی عليه يکديگر بيان خواهند کرد.

هر چند که کاخ سفيد اعلام کرده است که در سخنرانی آقای بوش، اشاره کوتاهی به تهران وجود خواهد داشت.

دانا پرينو، از سخنگويان کاخ سفيد گفت: «سخنرانی درباره ايران نيست. سخنرانی درباره آزادی است و اينکه چگونه آزادی می تواند مردم را از فقر، بيماری، گرسنگی، ظلم و جور و جهل برهاند.»

همچنين استفان هدلی، مشاور امنيت ملی کاخ سفيد گفت که «جرج بوش در سخنرانی اش از گروههای آزادی خواه ميانمار حمايت خواهد کرد و تحريم های تازه ای را عليه نظاميان حاکم بر اين کشور و حاميانشان اعلام می کند.»

وی که برای اشاره به نام ميانمار از نام قبلی اين کشور – برمه – استفاده می کرد، گفت: «او (بوش) درباره اهميت حمايت از سازمان های بشردوستی که نگران نيازهای مردم برمه هستند سخن خواهد گفت.»

راهبان بودايی به همراه دهها هزار نفر از مردم عادی، روز دوشنبه بزرگترين تظاهرات ۲۰ سال اخير را در ميانمار برگزار کردند. نزديک به ۲۰ سال پيش در ميانمار، تظاهرات دانشجويان دموکراسی خواه از سوی نظاميان به سختی سرکوب شد.

استفان هدلی گفت: «اميد ما اين است که ميان فشارهای دخلی با برخی فشارهای خارجی – از سوی آمريکا، سازمان ملل و به راستی همه کشورهايی که دل در گرو آزادی دارند – پيوندی برقرار کنيم تا با تلاش ها، رژيم کنونی ميانمار را وادار به تغيير کنيم.»

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه از تلاش آمريکا برای تصويب قطعنامه ای در شورای امنيت عليه حکومت نظاميان ميانمار خبر داد. در ماه ژانويه چين و روسيه صدور قطعنامه ای عليه ميانمار را وتوو کردند.

دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد درباره «اشاره کوتاه بوش به تهران» گفت که اين موضوع بدان معنا نيست که از توجه واشينگتن به تهران، کاسته شده است.

خانم پرينو گفت: «ما مدام درباره تهران حرف می زنيم. ما در حال مذاکره با شرکای خود هستيم تا قطعنامه هايی را در شورای امنيت سازمان ملل تصويب کنيم.»

گزارش خبرگزاری ها از نيويورک حاکی است که حضور محمود احمدی نژاد در اين شهر، چون يک بمب رسانه ای بوده و مجموعه گسترده ای از خبرها و گزارش ها درباره او در بسياری از رسانه های محلی و بين المللی ديده می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رويترز نوشته است که ورود محمود احمدی نژاد به نيويورک موجب شده تا همه نگاهها متوجه او شود و حضور بسياری از رهبران جهان در اين شهر، «کمتر به چشم بيايد.»

با اين همه در حالی که تا سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل ساعاتی بيشتر باقی نمانده، نهاد رياست جمهوری ايران و هيچ از اطرافيان وی، خبری درباره محتوای اين سخنرانی منتشر نکرده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34327

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شصت و دومین نشست سالانه رهبران جهان در سازمان ملل، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016