شنبه 29 دی 1386

اعلام استعفای سومين مقام بلندپايه‌ وزارت خارجه‌ آمريکا، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد: نيکلاس برنز از سمت خود به عنوان معاون وزير خارجه اين کشور کناره‌گيری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، نيکلاس برنز سومين مقام بلندپايه وزارت خارجه آمريکا و مقامی که نقش مهمی در افزايش فشارها برای اعمال تحريم‌ عليه ايران را داشت، قرار است استعفا کند.

وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که ويليام برنز سفير آمريکا در مسکو قرار است جانشين نيکلاس برنز شود. وزارت خارجه آمريکا تصريح کرد که اين دو مقام آمريکايی هيچ نسبتی با هم ندارند.

همچنين کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا در اعلامی غير منتظره گفت: نيکلاس برنز پس از ۲۶ سال فعاليت ديپلماتيک تصميم گرفته که از انجام فعاليت‌های سياسی کناره‌گيری کند.

رايس که نيکلاس برنز در کنار وی بود، اظهار داشت: نيکلاس برنز اين تصميم را اتخاذ کرده که هم اکنون زمان مناسب برای توجه بيشتر به خانواده‌اش است و در حالی که کناره‌گيری‌اش از اين سمت برای ما ناراحت کننده می‌باشد اما مطمئنا تصميمی که وی گرفته برای ما محترم است.

استعفای نيکلاس برنز در حالی انجام شده است که سياست خارجی دولت جورج بوش رييس جمهور آمريکا برای اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران تاکنون ناکام بوده است.

در همين حال، کريس داد يک سناتور دموکرات نيز خاطر نشان کرد: اميدوارم که کناره‌گيری نيکلاس برنز به مشکلات سياست خارجی جورج بوش اضافه نکند.

رايس نيز تصريح کرد که کناره‌گيری نيکلاس برنز از فعاليت‌های خارجی يک ضايعه بزرگ است.

برنز پيش از مارس ۲۰۰۵ نيز نماينده دايم آمريکا در سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) بوده است.

وی دو مرتبه به عنوان سفير آمريکا در يونان و هم چنين سخنگوی وزارت خارجه فعاليت می‌کرد.

نيکلاس برنز که ۲۸ ژانويه ۵۲ ساله خواهد شد، يکی از اعضای شورای امنيت ملی آمريکا در اوايل دهه ۹۰ بود.

وی دستيار ويژه بيل کلينتون رييس جمهور سابق آمريکا نيز بوده است.

کاخ سفيد نيز در اين رابطه اعلام کرد که از نيکلاس برنز به عنوان فردی که تعهدی قاطع برای حفظ و گسترش منافع آمريکا در سراسر دنيا داشت ياد کرد و ابراز اميدواری کرد که جانشين وی به ادامه حرکت آمريکا در راستای اهداف سياست خارجی‌اش در جهان کمک کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نيکلاس برنز تا ماه مارس در سمت‌های خود حضور خواهد يافت. گفته می‌شود وی تا ماه مارس بويژه کمک خواهد کرد تا سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران تصويب شود.

وی ظرف چند روز آينده برای گفت‌وگوهای وزرای خارجه آمريکا، روسيه، چين، آلمان و فرانسه در برلين حضور خواهد يافت.

نيکلاس برنز هم چنين نقش مهمی در توافق نامه‌ی هسته‌يی ميان آمريکا - هند و اقدامات در راستای توافق صلح ميان فلسطين - اسراييل ايفا کرده است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35671

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعلام استعفای سومين مقام بلندپايه‌ وزارت خارجه‌ آمريکا، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016