چهارشنبه 17 بهمن 1386

پيروزی باراک اوباما در ايالت جورجيا، بی بی سی

رسانه های آمريکايی از پيروزی باراک اوباما بر هيلاری کلينتون در انتخابات مقدماتی ايالت جورجيا در جنوب آمريکا خبر می دهند.

جورجيا از جمله ايالت هايی ات که جمعيت سياه پوست زيادی دارد و به همين دليل پيروزی آقای اوباما در اين ايالت قابل پيش بينی بود.

رای گيری مقدماتی برای انتخاب نامزدهای حزبی رياست جمهوری آمريکا در بعضی از ايالات شرقی آمريکا به پايان رسيده و رای گيری در ايالت های ديگر ادامه دارد.

روز سه شنبه ميليون ها شهروند آمريکايی در ۲۴ ايالت برای انتخاب نامزدهای حزبی به پای صندوق های رای رفته اند تا کانديداهای مورد نظر خود را برای نامزدی يکی از دو حزب جمهوری خواه يا دموکرات در انتخابات رياست جمهوری اين کشور انتخاب کنند.

در رقابت های روز سه شنبه که به خاطر گستردگی "سه شنبه بزرگ" ناميده می شود، بيش از نيمی از اعضای هيات های نمايندگی اعزامی به گردهمايی ملی حزب دموکرات و ۴۱ درصد نمايندگان اعزامی ايالت ها به گردهمايی ملی حزب جمهوری خواه انتخاب می شوند.

در حزب جمهوری خواه نيز تا به حال نتايج قطعی يک ايالت اعلام شده که مايک هاکابی، فرماندار سابق آرکانزاس، توانسته بيشترين رای را در ايالت ويرجينيای غربی بدست آورد و تمام ۱۸ نماينده اعزامی اين ايالت به گردهمايی ملی حزب جمهوری خواه را از آن خود کند.

با اين حال بر اساس آخرين نظرسنجی ها، جان مک کين با اختلاف زيادی با ميت رامنی، رقيب اصلی خود جلو است و در صدر فهرست داوطلبان حزب جمهوری خواه قرار دارد و مايک هاکابی و ران پل در رده های سوم و چهارم اين فهرست هستند.

در اين حال، نظرسنجی های مختلف از رقابت تنگاتنگ هيلاری کلينتون و باراک اوباما، دو داوطلب باقی مانده حزب دموکرات در مبارزات انتخاباتی خبر می دهد و به نظر می رسد نتيجه رقابت اين دو به ادامه روند برگزاری انتخابات مقدماتی در ساير ايالت ها موکول شود.

با توجه به نقش مهم انتخابات مقدماتی سه شنبه بزرگ، داوطلبان رياست جمهوری آمريکا و هواداران آنها در روزهای گذشته بر شدت تبليغات خود افزوده اند و علاوه بر سخنرانی و ديدار با شهروندان در شهرهای مختلف، ده ها ميليون دلار برای پخش آگهی های تبليغاتی از شبکه های تلويزيونی محلی هزينه کرده اند.

خانم کلينتون هنگام انداختن رای خود به صندوق در مدرسه ای در نيويورک به سی ان ان گفت: "خيلی از مردم هستند که نگرانند رئيس جمهور توجهی به آنها نمی کند. می خواهم به آنها بگويم که درکشان می کنم و اگر مايل باشند که بروند و به من رای بدهند، من در آن مقام در خدمت آنها خواهم بود."

يکی از مسئولان ستاد خانم کلينتون گفت اين ستاد فقط در روز دوشنبه ۱۲ ميليون تماس تلفنی با مردم داشته و از آنها خواسته به هيلاری کلينتون رای دهند.

هم زمان آقای اوباما به ان بی سی گفت: "من فکر می کنم اين واقعيت که ما پيشرفت اين قدر زيادی داشته ايم نشان دهنده اين است که ما پشام درستی داشته ايم، و پرسش اين است که آيا خواهيم توانست نتيجه ای هم از آن بگيريم يا نه."

بر اساس نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و شبکه تلويزيونی ای بی سی که روز دوشنبه منتشر شد، محبوبيت آقای مک کين در سطح ملی ۴۸ درصد برآورد شده است. اين رقم برای ميت رامنی ۲۴ درصد گزارش شد.

کارشناسان با اشاره به نتيجه نظرسنجی ها و قوانين انتخاباتی حزب جمهوری خواه، از احتمال بالای مشخص شدن نامزد رياست جمهوری اين حزب پس از رقابت های سه شنبه بزرگ خبر می دهند.

ايالت های کليدی

در رقابت های سه شنبه بزرگ بعضی از ايالت ها به خاطر تعداد بالای اعضای هيات های نمايندگی اعزامی به گردهمايی های ملی دو حزب و نحوه تعيين اعضای اين هيات ها از اهميت زيادی برخوردار هستند.

ايالت های پرجمعيتی مانند کاليفرنيا، نيويورک و ايلينوی از مهم ترين ايالت ها در سه شنبه بزرگ هستند و دو کانديدای دموکرات برای به دست آوردن بيشترين تعداد رای در آنها رقابت شديدی دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بيل کلينتون، رئيس جمهورسابق آمريکا در آخرين روز دوشنبه با حضور در محافل مذهبی سياه پوستان در اين ايالت سعی کرد رای بيشتری را برای همسرش، هيلاری کلينتون جلب کند. در اين حال، ميشل اوباما، همسر باراک اوباما به همراه اوپرا وينفری، شخصيت تلويزيونی و کارولين کندی، دختر جان اف کندی هم در اين ايالت حضور فعالی داشتند. اين در حالی است که اين دو کانديدا همزمان در ايالت شمال شرقی آمريکا مشغول تبليغات بودند.

چهار کانديدای جمهوری خواه هم فعاليت انتخاباتی زيادی در ايالت های مختلف داشته اند. بر اساس نظرسنجی های انجام شده به نظر می رسد جان مک کين در ايالت هايی مانند نيويورک و نيوجرسی از بخت بيشتری برای پيروزی برخوردار باشد. در اين حال، ميت رامنی در ايالت کاليفرنيا پيشتاز است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35833

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيروزی باراک اوباما در ايالت جورجيا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016